Dr. Miles
Expert
Det var min fråga.
Jag tog fram antalet avgångar per rutt, flygplansmodell både under sommartidtabell och vintertidtabell.
Enligt SAS webbsida:
---vintertidtabell--- 5 månader (nov-mar), ca 151 dagar
2.554 stolar i veckan / 7 dagar x 151 dagar = ca 55.093 stolar under vintertidtabell
---sommartidtabell--- 7 månader (apr-okt), ca 214 dagar
2.946 stolar i veckan / 7 dagar x 214 dagar = ca 90.063 stolar under sommartidtabell
55.093 + 90.063 = ca 145.156 Business class stolar per år är tillgänglig för salu/bonusresor på long haul, i varje riktning.
Hur många Business class stolar är lediga för bonusresor?
Hur många statusmedlemmar finns det inom SAS EuroBonus?
Om alla dessa medlemmar försöker att boka en SAS Long haul Business class bonusresa per år då räcker det inte.
41.950 stolar mot 77.000 medlemmar som är EBG och uppåt.
Så hoppas att ni som undrar om dålig platstillgång på bonusresor i Business class long haul har nu fått förklaring varför.
EDIT: (2014-11-28) lagt tabellerna som bilder pga forumet inte stödjer tabellfunktion längre.
Jag tog fram antalet avgångar per rutt, flygplansmodell både under sommartidtabell och vintertidtabell.
Enligt SAS webbsida:
- Airbus A330 har 34 st Business class stolar
- Airbus A340 har 46 st Business class stolar
- Rutter med blandad flygplansmodeller räknar jag som (34 + 46) / 2 = 40
---vintertidtabell--- 5 månader (nov-mar), ca 151 dagar
Rutt | Avgånger i veckan | Flygplanstyp | Antal Business class stolar per flight | Antal Business class stolar per vecka |
Stockholm ARN - Newark EWR | 5 | A330 | 34 | 170 |
Stockholm ARN - Chicago ORD | 5 | A330 | 34 | 170 |
Oslo OSL - Newark EWR | 4 | A330 | 34 | 136 |
Köpenhamn CPH - Newark EWR | 7 | A330/A340 | 40 | 280 |
Köpenhamn CPH - Chicago ORD | 7 | A330/A340 | 40 | 280 |
Köpenhamn CPH - Washington IAD | 6 | A340 | 46 | 276 |
Köpenhamn CPH - San Francisco SFO | 5 | A340 | 46 | 230 |
Köpenhamn CPH - Beijing PEK | 7 | A340 | 46 | 322 |
Köpenhamn CPH - Shanghai PVG | 5 | A340 | 46 | 230 |
Köpenhamn CPH - Tokyo NRT | 7 | A340 | 46 | 322 |
Köpenhamn CPH - Bangkok BKK | 3 | A340 | 46 | 138 |
Subtotal: | 61 | 458 | 2554 |
2.554 stolar i veckan / 7 dagar x 151 dagar = ca 55.093 stolar under vintertidtabell
---sommartidtabell--- 7 månader (apr-okt), ca 214 dagar
Rutt | Avgånger i veckan | Flygplanstyp | Antal Business class stolar per flight | Antal Business class stolar per vecka |
Stockholm ARN - Newark EWR | 7 | A330 | 34 | 238 |
Stockholm ARN - Chicago ORD | 7 | A330 | 34 | 238 |
Oslo OSL - Newark EWR | 7 | A330 | 34 | 238 |
Köpenhamn CPH - Newark EWR | 12 | A330/A340 | 40 | 480 |
Köpenhamn CPH - Chicago ORD | 7 | A330/A340 | 40 | 280 |
Köpenhamn CPH - Washington IAD | 7 | A340 | 46 | 322 |
Köpenhamn CPH - San Francisco SFO | 6 | A340 | 46 | 276 |
Köpenhamn CPH - Beijing PEK | 7 | A340 | 46 | 322 |
Köpenhamn CPH - Shanghai PVG | 5 | A340 | 46 | 230 |
Köpenhamn CPH - Tokyo NRT | 7 | A340 | 46 | 322 |
Subtotal: | 72 | 412 | 2946 |
2.946 stolar i veckan / 7 dagar x 214 dagar = ca 90.063 stolar under sommartidtabell
55.093 + 90.063 = ca 145.156 Business class stolar per år är tillgänglig för salu/bonusresor på long haul, i varje riktning.
Hur många Business class stolar är lediga för bonusresor?
Det kan endast SAS veta men i teorin kan de lämna alla stolar som inte är sålda till bonusresor.
SAS Load factor i 2013 var 71,1% enligt SAS Group Investor Relations
Jag vet dock inte om load factor i Business class är det samma eller ej men vi använder denna siffror för beräkning.
145.156 stolar - 71,1% = ca 41.950 Business class stolar på long haul kan vara lediga per år i teorin.
SAS Load factor i 2013 var 71,1% enligt SAS Group Investor Relations
Jag vet dock inte om load factor i Business class är det samma eller ej men vi använder denna siffror för beräkning.
145.156 stolar - 71,1% = ca 41.950 Business class stolar på long haul kan vara lediga per år i teorin.
Hur många statusmedlemmar finns det inom SAS EuroBonus?
Enligt miramax (och även bekräftad av joemume), finns det ca 2.000 Pandion, ska bli ca 20.000 EuroBonus Diamond, ska finnas ca 55.000 EuroBonus Gold i världen.
SAS EuroBonus 2.0 lanseras i januari 2014 | Sida 14 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resorOm du menar Eurobonus allmänt är det 2000pandion. Man räknar med ca 20 000 EBD. 55 000EBG. EBS minns jag inte vad man räknar med men det var några hundra tusen.
Om alla dessa medlemmar försöker att boka en SAS Long haul Business class bonusresa per år då räcker det inte.
41.950 stolar mot 77.000 medlemmar som är EBG och uppåt.
Så hoppas att ni som undrar om dålig platstillgång på bonusresor i Business class long haul har nu fått förklaring varför.
EDIT: (2014-11-28) lagt tabellerna som bilder pga forumet inte stödjer tabellfunktion längre.
Last edited: