Senaste nytt

Vad är poängen med poängen??

cfr77

Ny medlem
Jag har alltid försökt stötta SAS och har också för egen del också försökt att samla poäng. Idag fick jag veta att de biljetter de visar att jag kan boka med poäng på deras webb i själva verket inte alls går att boka, när man väl klickar vidare. Hur ska jag då kunna hitta en resa? Ska jag försöka köpa alla biljetter de har innan jag får träff?

Dessutom finns det, när jag pratar med dem i telefon istället, i princip inga biljetter att boka överhuvudtaget i sommar. Vad är poängen med deras lojalitetsprogram om man dels varken söka biljetter dels de inte har några biljetter?

Jag känner mig blåst.

När jag ber att få prata med någon om detta berättar de att "chefen säger att någon kanske ringer upp dig om de har tid någon gång, men jag kan inte garantera något".

Jag är inte imponerad.

Jag har samlat ihop 150 000 poäng på ett år och har två 2-4-1-vochers som jag inte kan använda.

Vilket flygbolag ska jag byta till?
 
Hej og velkommen til BusinessClass :)

Nu skriver du ikke hvorfra og hvortil du gerne vil rejse, men hvis det er long haul du er på udkig efter tror jeg du er for sent ude - SAS slipper relativt få bonuspladser derfor gælder det om at være ude i godt tid, men kom med lidt flere oplysninger så får du helt sikkert mange kvalificerede svar!
 
Nu skrev du ju inte var du vill resa ifrån. Jag kollade snabbt Köpenhamn - Rom, och där är inga problem med att hitta Award-biljetter nu under sommaren. Så vad är ditt problem mer specifikt? Du var lite vag i ditt första inlägg.
 
Ptja, på CPH-EWR är det till exempel mer eller mindre hopplöst att hitta bonusbiljetter om man vill stanna i en vecka. Om man jämför med SJ's bonusprogram där bonusbiljetter säljs till alla avgångar (så länge de inte är fullbokade förstås), så är Eurobonus rätt värdelöst på det sättet...
Själv samlar jag främst legs och strävar efter förmånerna med EBG. Poängen lär troligen användas för uppgraderingar i den mån det är möjligt.
 

Stefan62

Medlem
Jag har sedan länge insett att mina årliga "2-4-1" inte kommer att kunna användas till något annat än inom europa.

Däremot använder jag EB-poängen till att t ex boka biljetter med Lufthansa och Swiss - visserligen får jag betala mycket i skatt och bränsletillägg, men i de flesta fall blir det ganska ok värde ändå.
 

agehall

Medlem
Jag har själv för tredje året i rad bokat en 2-4-1 till NYC över jul och nyår, så jag vågar påstå att det handlar mycket om tajming.

De flesta bonusprogram har ganska ont om bonusbiljetter, iaf med kort varsel (och ja, tills i sommar är kort varsel här). Jag kan förstå din frustration cfr77, men tyvärr är lite självkritik på plats. Man kan inte bara anta att det ska finnas platser utan man måste göra research. Vi är många här som regelbundet kollar efter bonusbiljetter på datum då vi kan tänka oss att åka, gärna 8-12 månader framåt i tiden.

Att byta till något annat, utan att sätta sig in i regler och möjligheter först kommer inte att göra dig glad. Du kommer att råka ut för liknande problem då. Ta istället och läs här ett par månader och lär dig mer om hur olika program funkar så kanske du inser vad som skulle vara bättre för dig eller om det faktiskt (troligen) är så att EB är det bästa för din del.
 

Bamsefar

Medlem
Jag håller helt och fullt med trådskaparen, bonusprogrammen har spelat ut sitt behov. Om man som jag iallafall åker business så vinner jag ingenting rent praktiskt på om jag är guld eller diamond. Jag har tillgång till loung, fast track osv. Utan att vara special någonting.

Och som sagt, utnyttja poängen är ju direkt omöjligt till USA i alla fall. Och 2-4-1 skall vi inte tala om, där får man ju inte ens göra open jaw eller liknande, man är så starkt begränsad helt enkelt att det är direkt löjligt. Ja falsk marknadsföring kan man kalla det faktiskt.

Så nej, vara med i bonusprogram - till vilken nytta då?

Och det är för övrigt lika på BA och OneWorld - så varför ens försöka.
 

Dr. Miles

Expert
Jag förstår din poäng cfr77 - det är för svårt att använda 2-4-1 i premiumklasser på SAS longhaul.
En del av förklaring kan du hitta i den här tråden.
http://www.businessclass.se/forum/s...-stolar-finns-tillgaengliga-pa-long-haul.html

Och som sagt, utnyttja poängen är ju direkt omöjligt till USA i alla fall. Och 2-4-1 skall vi inte tala om, där får man ju inte ens göra open jaw eller liknande, man är så starkt begränsad helt enkelt att det är direkt löjligt. Ja falsk marknadsföring kan man kalla det faktiskt.
Om du inte är flexibel så är allting omöjligt. Jag har inga problem att hitta en plats i Business class till USA. Det krävs att vara flexibel.
50% rabatt voucher (så kallad 2-4-1 voucher) kan användas även för en person.

Du kan använda delbetala med poäng om du måste flyga ett visst datum. Det blir bara rejält dyrt med poäng bara.

2-4-1 voucher går att använda andra SAS linjer, inte bara på long haul. Varför ska det vara falsk marknadsföring bara för att du inte kan använda den?
Att klaga på bonusprogram pga sin oflexibilitet är inte rättvist.
 
Toppen