Senaste nytt

Hur många SAS Business class stolar finns tillgängliga på long haul?

Dr. Miles

Expert
Det var min fråga.
Jag tog fram antalet avgångar per rutt, flygplansmodell både under sommartidtabell och vintertidtabell.

Enligt SAS webbsida:
  • Airbus A330 har 34 st Business class stolar
  • Airbus A340 har 46 st Business class stolar
  • Rutter med blandad flygplansmodeller räknar jag som (34 + 46) / 2 = 40

---vintertidtabell--- 5 månader (nov-mar), ca 151 dagar

RuttAvgånger
i veckan
FlygplanstypAntal
Business
class
stolar
per flight
Antal
Business
class
stolar
per vecka
Stockholm ARN - Newark EWR5 A33034170
Stockholm ARN - Chicago ORD5 A33034170
Oslo OSL - Newark EWR4 A33034136
Köpenhamn CPH - Newark EWR7 A330/A34040280
Köpenhamn CPH - Chicago ORD7 A330/A34040280
Köpenhamn CPH - Washington IAD6 A34046276
Köpenhamn CPH - San Francisco SFO5 A34046230
Köpenhamn CPH - Beijing PEK7 A34046322
Köpenhamn CPH - Shanghai PVG5 A34046230
Köpenhamn CPH - Tokyo NRT7 A34046322
Köpenhamn CPH - Bangkok BKK3 A34046138
Subtotal:614582554

Screenshot20141128_3.png

2.554 stolar i veckan / 7 dagar x 151 dagar = ca 55.093 stolar under vintertidtabell


---sommartidtabell--- 7 månader (apr-okt), ca 214 dagar

RuttAvgånger
i veckan
FlygplanstypAntal
Business
class
stolar
per flight
Antal
Business
class
stolar
per vecka
Stockholm ARN - Newark EWR7 A33034238
Stockholm ARN - Chicago ORD7 A33034238
Oslo OSL - Newark EWR7 A33034238
Köpenhamn CPH - Newark EWR12 A330/A34040480
Köpenhamn CPH - Chicago ORD7 A330/A34040280
Köpenhamn CPH - Washington IAD7 A34046322
Köpenhamn CPH - San Francisco SFO6 A34046276
Köpenhamn CPH - Beijing PEK7 A34046322
Köpenhamn CPH - Shanghai PVG5 A34046230
Köpenhamn CPH - Tokyo NRT7 A34046322
Subtotal:724122946

Screenshot20141128_4.png

2.946 stolar i veckan / 7 dagar x 214 dagar = ca 90.063 stolar under sommartidtabell


55.093 + 90.063 = ca 145.156 Business class stolar per år är tillgänglig för salu/bonusresor på long haul, i varje riktning.

Hur många Business class stolar är lediga för bonusresor?

Det kan endast SAS veta men i teorin kan de lämna alla stolar som inte är sålda till bonusresor.

SAS Load factor i 2013 var 71,1% enligt SAS Group Investor Relations
Jag vet dock inte om load factor i Business class är det samma eller ej men vi använder denna siffror för beräkning.

145.156 stolar - 71,1% = ca 41.950 Business class stolar på long haul kan vara lediga per år i teorin.​

Hur många statusmedlemmar finns det inom SAS EuroBonus?

Enligt miramax (och även bekräftad av joemume), finns det ca 2.000 Pandion, ska bli ca 20.000 EuroBonus Diamond, ska finnas ca 55.000 EuroBonus Gold i världen.

Om du menar Eurobonus allmänt är det 2000pandion. Man räknar med ca 20 000 EBD. 55 000EBG. EBS minns jag inte vad man räknar med men det var några hundra tusen.
SAS EuroBonus 2.0 lanseras i januari 2014 | Sida 14 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Om alla dessa medlemmar försöker att boka en SAS Long haul Business class bonusresa per år då räcker det inte.

41.950 stolar mot 77.000 medlemmar som är EBG och uppåt.

Så hoppas att ni som undrar om dålig platstillgång på bonusresor i Business class long haul har nu fått förklaring varför.

EDIT: (2014-11-28) lagt tabellerna som bilder pga forumet inte stödjer tabellfunktion längre.
 
Last edited:

Najk

Medlem
Rolig sammanställning!

Sedan är ju vissa destinationer mer populära än andra, vilket kan göra det ännu svårare att hitta bonusplatser
 

Jonas C

Medlem
Tror nog att SAS är mer intresserade av intäkter via OptionTown snarare än bonusplatser som de inte får några intäkter från.
 

nilsson

Medlem
Å andra sidan så är alla miles som folk sitter med en skuld som de rimligen vill bli av med. Annars kommer folk på siter som denna och räknar ut vilka muffins som ger mest kronor per miles och köper sådant istället för resor.
 

Senator

Moderator
En mycket bra sammanställning. Jag tror att kabinfaktorn på SAS långdistansnätverk ligger mellan 80-85%, men jag hittar inte källan på SAS Group. Tills vidare så använd logiken och 73% tills motsatt är bevisat :)
 

Dr. Miles

Expert
En mycket bra sammanställning. Jag tror att kabinfaktorn på SAS långdistansnätverk ligger mellan 80-85%, men jag hittar inte källan på SAS Group. Tills vidare så använd logiken och 73% tills motsatt är bevisat :)

Lite gammal data (2010) men det säger att load factor på intercontinental november 2010 var 81,7%. Så tror jag att din gissning är helt rätt. :)
Tic.travel skrev:
The SAS Group Traffic figures November 2010

.
.
Scandinavian Airlines' traffic development
  • Number of passengers increased by 6.7% to 1.9 million.
  • Traffic increased 11% and capacity was up 5.1%.
  • The load factor was up by 3.8 p.u.to 71.7%.

The intercontinental traffic grew by 18.2% in November and capacity increased by 13.7% resulting in an improved load factor of 3.1 p.u. to 81.7%. On European routes, traffic was up 6.7% in combination with stronger load factors. Traffic on intrascandinavian routes responded well to the increased capacity and grew by 12.5%. Danish domestic traffic decreased 7.4%, but load factors improved. Norwegian domestic traffic increased 4.5% with a 5.6 p.u. improvement in the load factor albeit fierce competition. Swedish domestic traffic increased by 13.4% with improved load factor.

The SAS Group Traffic figures November 2010 | Tic.Travel


145.156 stolar - 81,7% = ca 25.563 Business class stolar på long haul kan vara lediga per år i teorin.
 
Last edited:

iRobert

Medlem
För att vara lite jobbig.. CPH-IAD flygs mer eller mindre uteslutande av OY-KBM, en A340 med A330 layout. Dvs 34 C-säten ist för 46. En skillnad på 84 platser/vecka under sommaren, 72/vecka under vintern.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag har svårt att tro att SAS släpper mer än 10% av sina biljetter (oavsett klass) som bonusbiljetter. Vilket i praktiken innebär 4 platser i C-kabinen på långdistansplanen. På några flighter troligtvis färre (i högsäsong) vilket kanske leder till att någon annan flight får någon extra plats (i lågsäsong).

Hursomhaver det är inte många platser som SAS tillhandahåller. Delvis beroende på SAS storlek.

Jag skulle på samma sätt tro att siffrorna ligger på samma nivå för många andra bolag. Men Lufthansa har 50 (?) plan om dagen i långdistans och dessutom större C-kabiner på flera linjer. Likaså BA och AF. Så även om dessa award-program har fler medlemmar tror jag tillgängligheten ändå kommer uppfattas som större på grund av resemönstren gör att många resor vill utnyttjas i högsäsong.

Läser man på bland annat FlyerTalk kan man konstatera att det gnälls lite över platstillgången hos Finnair också. Men Finnair är, i likhet med SAS, en förhållandevis liten spelare på det totala longhaulutbudet (även om de är starka på Asien).
 

Filip

Medlem
Jag har svårt att tro att SAS släpper mer än 10% av sina biljetter (oavsett klass) som bonusbiljetter. Vilket i praktiken innebär 4 platser i C-kabinen på långdistansplanen. På några flighter troligtvis färre (i högsäsong) vilket kanske leder till att någon annan flight får någon extra plats (i lågsäsong).

Hursomhaver det är inte många platser som SAS tillhandahåller. Delvis beroende på SAS storlek.

Jag skulle på samma sätt tro att siffrorna ligger på samma nivå för många andra bolag. Men Lufthansa har 50 (?) plan om dagen i långdistans och dessutom större C-kabiner på flera linjer. Likaså BA och AF. Så även om dessa award-program har fler medlemmar tror jag tillgängligheten ändå kommer uppfattas som större på grund av resemönstren gör att många resor vill utnyttjas i högsäsong.

Läser man på bland annat FlyerTalk kan man konstatera att det gnälls lite över platstillgången hos Finnair också. Men Finnair är, i likhet med SAS, en förhållandevis liten spelare på det totala longhaulutbudet (även om de är starka på Asien).

Min uppfattning har varit att de släppt 4 / 6 / 8 (Business, ekonomi extra, ekonomi). Detta var innan ändringen till Plus och Go. Sedan sker det säkerligen en del variationer som du nämner.

Det som dock är märkligt är att long haul ofta har tillgängliga platser till destinationen men inte hem. Se USA i sommar, det kan omöjligen vara så många som bokar enkel resa hem?!

(en överslagsräkning ger att det finns >35 platser till USA v.25 men <10 hem under hela juli!
 
Last edited:
Toppen