Senaste nytt

Hyatt Diamond vs Hilton Diamond

HON-II

Medlem
Är p.g.a. idogt resande sedan några år tillbaka både Hilton och Hyatt Diamond och tycker att de är ungefär likvärdiga, d.v.s. då och då uppgrade till en svit (fyra st "suite upgrade awards" garanterade hos Hyatt, när man rekvalificerar), fri access till loungerna, frukost och fri internet, alltid frukt på rummet samt mycket ofta en flaska vin. Tycker att Hyatt i fr.a. Asien och Europa har fräschare hotell än Hilton. Är även Starwood Platinum for Life, och de förmånerna är rätt så lika Hyatt och Hilton Diamond. Det som jag uppskattar med alla tre programmen är bokningsgaratin. Det gör att man kan få tillgång till fullbokade hotell med några dygns varsel (dock oftast till de dyraste "rack rates").

Är mycket nöjd med de förmåner som Shangri'la's Golden Circle Diamond ger: förutom mycket generösare "upgrade policy" mycket bättre bemötande och service. Enligt min mening gav Kempinskis "Private Concierge" det bästa förmånerna (plus 15-25% rabatt i hotellets barer och restauranger). Tyvärr har det programmet nu avslutats, då de har startat ett större "Global Hotel Alliance" program som jag f.n. inte deltar så aktivt i.
 

RonnieK

Medlem
Jag hoppade på deras Diamond trial enbart för att få deras svituppgraderingar (DSU - Diamond Suite Upgrade). Man får och får behålla fyra stycken DSU även om man inte klarar challengen. Dessa har en giltighet på ett år men kan appliceras på bokningar längre fram än detta.
Fyra stycken konfirmerade svit-uppgraderingar på upp till sju dagar per styck måste anses bra värde utan att ha satt sin fot på ett Hyatt-hotell? Funderar på att testa på Hyatt Kuala Lumpur som ser fint ut.
 

Concorde

Founding Member
Jag läser på Flyertalk att Hyatt Diamond ger mycket mer förmåner:
https://www.flyertalk.com/forum/hyatt-gold-passport/1559369-hyatt-diamond-vs-hilton-diamond.html

Har vi någon Hyatt Diamond på BusinessClass.se?

Jag hade Diamond tidigare och har nu återkvalat med Diamond Challenge (12 nätter under 60 dagar).
Vår stay på Andaz 5th Avenue som Diamond var bland det bästa vi upplevt. Eftersom det inte finns någon lounge på Andaz får man köpa frukost för 75USD per dag istället. Mycket generöst.

Över påsken bodde vi fyra nätter på Park Hyatt Hamburg och blev återigen extremt nöjda. Trots lounge fick vi också välja gratis frukost i restaurangen. Två vuxna två barn.
Suite upgrades är suveräna på semestrarna.

Har även IC Royal Ambassador, men Hyatt Diamond vinner på konsekvens och garanterad Club access.
 

Goldfinger

Medlem
Sviterna på Hyatt i KL är underbara! Likaså att ligga å flyta omkring i poolen på kvällen och titta upp på Petronas Towers belysning ;-)
 

Fredrik

Medlem
Det beror väl också på att Hyatt har mycket färre hotell än Hiltongruppen eller Rezidor och särskilt i Europa?
 

Glenn E

Medlem
Jag har haft Hyatt Diamond under några år för nästan 10 år sedan.
Då fanns inte svit uppgraderings vouchrarna.
Fast om man betalade för club rum fick man en svit på Grand Hyatt Jakarta.
För de som bor i sydost Asien kan jag rekommendera Club at the Hyatt som ger en fri natt av 2 ett antal gånger.
Det är lite olika beroende på vilket land.
Nu är jag Hilton Gold via eBay:).
Jag tänker använda det för att få status challange till Hyatt Diamond senare i år.
Man måste ha en (1) stay på Hilton först.
Jag tycker att Hyatt Diamond verkar bättre än Hilton Diamond och Hyatt har en högre standard nivå än Hilton.
En del Hilton är också bra som till exempel Hilton KL Sentral i Kuala Lumpur.
Poolen på Grand Hyatt Jakarta är riktigt trevlig.
 
Toppen