Senaste nytt

Varför inga codeshares mellan Hong Kong och London?

AABack2ARN

Medlem
Codeshares är ju en plåga som dyker upp i stort sett överallt. Men på sträckan LHR-HKG verkar det inte finnas en enda flygning som är codeshare!

Varför är det på detta sättet? Man skulle ju kunna tänka sig att IB och BA delade flygnummer eller CX och AY eller VS och SQ som delar på de flesta andra flygningar.

Funderade på vilket forum denna udda fråga skulle hamna i!
 

Dr. Miles

Expert
T ex det finns codeshare mellan Cathay Pacific och Japan Airlines samt mellan Japan Airlines och American Airlines på sträckan Hong Kong och Tokyo (både Haneda och Narita), så det bör inte vara anti-trust lagen som hindrar sådant.
 

AABack2ARN

Medlem
Cathay Pacific har codeshares med ett flertal oneworld-bolag från HKG, exempelvis till SIN, KUL, BKK men inget endaste till London. Men det är ju också märkligt att inte ens BA har det.

Har för mig att när Qantas flög dirket LHR-HKG så hade inte den flighten heller codeshares med något annat bolag :confused:

Kan det finnas någon reglering som styr just den sträckan?
 

AABack2ARN

Medlem
Att BA hade codeshare på London till Singapore och Bangkok vet jag - men hade de verkligen codeshares på sträckan LHR-HKG?

Kan man snoka upp numret någonstans?
 

Dr. Miles

Expert
Jag är rätt säker på att Qantas och British Airways inte hade någon codeshare mellan London och Hong Kong.
 

Dr. Miles

Expert
Jag är rätt säker på att Qantas och British Airways inte hade någon codeshare mellan London och Hong Kong.
Jag får rätta mig. :eek:

Airlineroute.net skrev:
QANTAS starting 31MAR13 is reducing codeshare operations with British Airways, as part of its on-going preparation for QANTAS-Emirates partnership. QANTAS currently codeshares on 36 routes operated by BA, which 2/3 of the routes will be cancelled from 31MAR13, where most of them are currently served by Emirates.

Planned codeshare routes cancellation as follows:

* Cancelled Codeshare Routes from 31MAR13, reservation is closed as of 09NOV12.
^ Cancelled Codeshare Routes from 31MAR13, reservation closed since September 2012.
Routes without * or ^ remark represents reservation is available on/after 31MAR13, as QANTAS will continue to codeshare on these routes
.
.
.
London Heathrow – Hong Kong^
QANTAS Shrinks British Airways European Codeshare Service from late-March 2013 | Airline Route
 
Toppen