Senaste nytt

Ingen service i plus pga turbulens nästan hela vägen - vad göra?

jsn

Medlem
Flög igår kväll DUB-CPH-ARN i SAS Plus. Tyvärr blev ombordservicen inställd pga turbulens i stort sett hela vägen DUB-CPH :( Säkerhetsbältesskylten var påslagen fram till 20 minuter innan vi påbörjade inflygningen mot CPH.

Det är första gången jag råkar ut för detta, har ni andra råkat ut för samma sak tidigare?

Jag inser att turbulens kan man inte göra något åt, piloterna provade olika flyghöjder för att hitta lugnare luft men hittade inga. Men kan jag få något från SAS för utebliven mat och service ombord? I praktiken blev det en ofrivillig nedgradering till Go då den stora skillnaden är just mat och service. Och vad skulle en sådan kompensation kunna vara? Eller är det bara att gilla läget?
 
A

Aurora

Guest
Ugh, det hørtes helt jävlig ut :p Hilsen turbulensredd.

Men altså... du skriver: "Men kan jag få något från SAS för utebliven mat och service ombord?". Du fikk da den beste servicen man kan få: erfarne piloter som forsøker å finne rolige luftrom, og som passer på sine passasjerer ved å ha setebelteskiltet påskrudd så lenge det kan være fare forbundet med å bevege seg fritt i flyet. Det er *service* det og :)

Men send en mail og hør, SAS er kjent for å gjerne kompensere for slikt. I verstefall får du nei :)

Forøvrig er det jo mer til en PLUS billett enn bare inkludert mat ombord... :)
 
Last edited by a moderator:

fcx

Medlem
Jag fick 50€ för utebliven servering på en flygning på under en timme. Skadar aldrig att skicka ett vänligt mail till kundtjänst.
 

Alx

Medlem
Säkerheten går ju före allt annat. Att SAS väljer att avbryta servicen under kraftig turbulens ser jag bara som ett sundhetstecken. Som Aurora redan nämner är ju det i sig en form av "service" och framför allt deras viktigaste uppgift.

SAS kundtjänst brukar vara vettiga när det gäller mindre ersättningar. En liten 50€-voucher räcker ju långt och får väl anses vara fullt tillräcklig ersättning i såna här sammanhang.

Lite OT: Turkish Airlines mindre nogräknade ombordpersonal dundrade trots kraftig turbulens glatt ut med sina vagnar som tillsammans med sprit-/vinflaskor for omkring som projektiler sist jag flög med de. Det hindrade inte de att ändå fortsätta att spilla runt vin, kaffe och te i kabinen. Då hade jag av både säkerhets- och bekvämlighetsskäl gärna avstått både mat och dryck i väntan på "bättre" flygväder.
 

johhenrik

Medlem
Lite OT: Turkish Airlines mindre nogräknade ombordpersonal dundrade trots kraftig turbulens glatt ut med sina vagnar som tillsammans med sprit-/vinflaskor for omkring som projektiler sist jag flög med de.

Flög det flaskor i kabinen som projektiler? Jag inser att så inte är fallet, så jag blir bara lite nyfiken på hur det egentligen var? :)
 

ESSA

Medlem
Jag inväntar "A little something" från Turkish Airlines då måltid på två flighter i följd uteblev för mig.
Ena flighten pga att de givit min mat till någon annan. (Hade beställt glutenfri mat).
Den andra flighten pga trasigt värmeskåp.

Det går kanske inte att rakt av jämföra med turbulens...
Hör av dig till dem, prova kan man ju alltid göra.
Det är två veckor sedan de bad om min fasta adress för att kunna skicka vad det nu kan vara, till mig...
 

fcx

Medlem
Jag inväntar "A little something" från Turkish Airlines då måltid på två flighter i följd uteblev för mig.
Ena flighten pga att de givit min mat till någon annan. (Hade beställt glutenfri mat).
Den andra flighten pga trasigt värmeskåp.

Det går kanske inte att rakt av jämföra med turbulens...
Hör av dig till dem, prova kan man ju alltid göra.
Det är två veckor sedan de bad om min fasta adress för att kunna skicka vad det nu kan vara, till mig...

haha, du kommer att få två matlådor på posten :D
 

Alf

Medlem
Jag blir ibland lite förvånad om hur man tänker i vissa lägen. Måsta man alltid ha ut 100-110% service av alla tjänster man köpt. På detta forum är det de mest frekventa resenärerna som deltar i diskussionerna. Om man flyger så pass frekvent, vad är då en missad servering i ett läge när säkerheten skall komma först. Det är betydligt viktigare att besättningen håller koll på läget i kabinen.

Jag skulle inte ens komma på tanken att begära kompensation för detta, men det kanske man borde göra. Jag tycker dock inte det känns så prioriterat med tanke på vad som kan hända när man flyger och då tänker jag på Malaysians flight som fortfarande inte hittats.

Blir också lite frustrerad när jag läser vad Alx skriver om Turkish Airlines servering vid turbulens. Jag har tidigare haft detta bolag på min svarta lista men bokade med ditresan till KUL över nyår med Turkish för att ge dom en chans men jag är i nuläget tveksam. Säkerhet har tyvärr inte varit deras starka sida. För att nämna Malaysian Airways så serverade dom inte varma drycker när det var lätt turbulens när jag åkte med dom i början av året.
 

ESSA

Medlem
Självklart inte Alf !

Vi behöver inte klaga här om bagaget kommer som nummer 367 om man betalat för business och ska ha prio...
Om hummer är för torr eller att nåt bolag slutat med en viss champagne.

Det är en enkel fråga och därmed inte sagt att trådskaparen kommer lägga in om en claim.

För min del innebar det utan mat i avsevärt många timmar med migrän som följd. Det berodde på dålig service/slarv samt ett illa underhållet plan. Skäms inte för min claim.
Men jag har inga höga förväntningar som sagt.
Jag kom ju dit jag skulle och jag överlevde..,
 
Toppen