Senaste nytt

Nettbuss Transfer och Taxi Göteborg startar shuttletrafik till Landvetter

Jacob

Medlem
Nettbuss och Taxi Göteborg kommer på måndag den 12 december att starta shuttletrafik mellan Göteborg och Landvetter, en sträcka på vilken de stora hotellen knyts ihop med effektiv linjetrafik.

I första steget kommer shuttletrafik att gå mellan Korsvägen, Scandic Opalen och Landvetter. Men planen är att expandera.
– Vi har många stora hotell i Göteborg och många strategiska knutpunkter där shuttletrafik kan göra resorna till och från Landvetter effektiva, snabba och bekväma. Vårt mål är att ha ett linjenät som täcker alla de stora hotellen och ett antal knutpunkter, säger Claes Barkebo vd på Taxi Göteborg.

Taxi Göteborg - Nettbuss Transfer och Taxi Göteborg i nytt samarbete
 
Hoppas det kommer bli billigare än 385kr och snabbare än Flygbussen. Annars flygbussen är överlägsen just på denna sträcka.
Överhuvudtaget tycker jag att taxipriser i Sverige ligger på rena ockerprisnivåer. Det är dags att reformera branschen och skapa lite konkurrens på transfers.
 
Som vanligt, en förbättring har med sig två försämringar:
Mellan Göteborg och Göteborg City Airport blir det från årsskiftet direktbussar till flygplatsen som inte stannar vid Hjalmar Brantingsplatsen som den gör i dag. Vid årsskiftet läggs flygbusstrafiken till och från Borås ner eftersom passagerarunderlaget är för litet för att driva trafiken kommersiellt

Jag kan komma ihåg tiderna när vissa turer av Flygbussen till Landvetter körde via Mölnlycke och hade ett eller två stopp längs Lanvettersjön. Tror det tog de 10 år att komma på att det bor nog folk även utanför Göteborg som ska till Landvetter och skulle gärna ta bussen. Nu hoppas jag att med nya lagen kommer de vara mer flexibla och lär sig konceptet "Park and Ride". Det finns ett antal pendelparkeringar som folk skulle gärna använda och slippa parkera på flygplatsen. Delsjömotet, Rådamotet, Landvetter centrum är nog bra spots att plocka och lämna passagerare, det räcker med att 1-2 bussar i timmen stannar där. Det är nog till inblandade kommuns trafikkontor att peka på möjligheterna.
 
Toppen