Senaste nytt

Fel efternamn i bokad biljett

Hej,

Jag har läst i detta eminenta forum länge men aldrig kommenterat. Nu har jag försatt mig själv i en knepig situation där jag behöver råd.

I början av juli kommer jag och min fästmö åka på smekmånad. Vi har bokat biljetten i det efternamn som jag tar när vi gifter oss (Jag byter alltså efternamn). Nu har jag fått information om att det inte kommer att gå att få ett nytt pass på den tid vi har mellan bröllopet och resedatumet.

För att jag ska kunna åka behöver jag alltså byta efternamn på min biljett. Jag flyger med Etihad Airways med en vanlig ekonomibiljett. Tyvärr har jag dessutom bokat genom en online resebyrå, jag var tvungen givet att prisskillnad var runt 8000 jämfört med Etihads egna sida. Ingen status.

Jag är medveten om att det är jag som har fuckat up då jag har utgått från gammal information utan att dubbelkontrollera den. Jag har varit i kontakt med deras Call center men jag har inte fått något svar än. Finns det något jag kan göra, vad är mina chanser/möjligheter, är det någon som har varit med om en liknande situation med Etihad?

Tack på förhand!
 

Nemo

Medlem
Fakta om pass/nationellt id-kort - Service - polisen.se
Ny resehandling efter namnbyte
Vid namnbyte måste du alltid byta pass och nationellt id-kort. För en svensk medborgare som är bosatt utomlands behövs ett personbevis, det beställs hos Skatteverket. Det är viktigt att det är samma namn i passet som i folkbokföringen. Om resa planeras i nära anslutning till vigseln är rekommendationen att boka resan i namnet som används före vigseln. Ansökan om nytt pass kan göras efter hemkomsten.
Välkommen till BusinessClass.se, Digital man!

EDIT: Jag läste visst ditt inlägg lite för snabbt. Nåväl. Har själv inte råkat ut för detta, kan bara ge allmänt råd. Gå in på etihads hemsida, se vilka fare rules som gäller för din biljett, ring Call Center och be dem ändra namnet. Kostnad varierar beroende på vilken biljett du har.
 
Last edited:

LinuxSam

Medlem
Går det att få ett temporärt pass med nya namnet på polisen på Arlanda? Eller är det bara en kopia på tidigare pass?

/LinuxSam
 

Svenska73

Medlem
Gissar att det varierar mellan bolag men jag gjorde en liknande grej på Swiss och fick betala runt 400 kr för att de skulle ändra namnet.
 

erhel

Medlem
Som LinuxSam säger så kanske ett provisoriskt pass kan vara en lösning (förutsatt att resemålet accepterar svenska provisoriska pass). Men det stora frågan blir då om Skatteverket kommer att hinna ändra i folkbokföringen innan ni åker. Hur tajt är det mellan vigseln och att ni reser? Om ändringen inte hinner genomföras är det kört med provisoriskt pass också.

Jag skulle, som andra föreslagit, börja med att kolla om det går att göra en namnändring. Om detta visar sig vara väldigt dyrt skulle jag överväga ett provisoriskt pass.
 

lillemannen

Medlem
Jag skulle rekommendera namnändring på biljetten kostar allt från ca 40-200 euro men är nog det enklaste och du slipper allt stress och ev problem i utlandet med provisoriskt pass.
 

E.K

Medlem
Jag hoppas att jag inte är oförskämd eller känslokall, men skulle man inte kunna ändra på namnet redan nu??
 

Nemo

Medlem
Jag hoppas att jag inte är oförskämd eller känslokall, men skulle man inte kunna ändra på namnet redan nu??
Det är krångligt, om ens möjligt, att byta till ett efternamn som man (ännu) inte har släktskap eller ingånget äktenskap med. Kommer att bli mycket enklare efter 1 januari 2015, men det gör ingen skillnad i det här fallet.
En ny lag om personnamn
 

agehall

Medlem
Det går väl att gifta sig borgligt nu, skilja sig och sedan gifta om sig igen... Ifall man nu vill jobba runt problemet... ;)
 
Toppen