Senaste nytt

Hilton Grands Vacations

ulagun

Medlem
Bodde några dagar på Hilton Garden Inn i NYC. (kan rekomenderas)
En trevlig dam (säljare) lyckades förmå mig att delta i 90 minuters övertalning att gå med i Hilton Grand Vacation program mot att jag fick 25.000 poäng.
Bearbetad av tre personer lyckades jag undkomma utan att "skriva under" något.
Har dock inte helt släppt tanken så fråga till er på BC om någon har tecknat sig för Grand Vacation och i så fall erfarenheten därifrån.
Inträdet var 48.000 dollar så det är ingen föraktfull utgift direkt.
 

doc

Medlem
Mina föräldrar har tecknat sig för Hilton Grand Vacations Club (HGVC). De är nöjda, men några tips.

1. Köp poängen (andelarna) i andra hand. Hilton tar sjuka överpriser och andrahandsmarknaden är fylld med billiga andelar.
2. Köp en poängen (andelarna) i Las Vegas, där finns ingen fastighetsskatt så avgifterna blir billigare vid själva köpet. Även om man "äger" i Las Vegas kan man ju använda poängen var som helst på HGVC eller RCI.
 

ulagun

Medlem
Tack för tipset.
Erbjudandet vi fick var lägenhetsandel på Manhattan, troligtvis bland de dyrare.
Precis som du skriver angående dina nöjda föräldrar upplevde hustru och jag upplägget som klart intressant men inte till det pris vi erbjöds.
Vore tacksam om du återkom med var jag finner andrahandsmarknaden.
De har även andelar i en anläggning i Toscana som då skulle vara ett klart intressant alternativ för oss.
 

kristerj

Medlem
När man köper en time-share är det ett par saker att tänka på, förutom det doc har skrivit:

1) Det är en form av förskottsbetald semester och räkna inte med få tillbaka något för andelen om du vill sälja den
2) Det tillkommer en årlig avgift för skötseln av anläggningen som du måste ta med i kalkylen, denna avgift kan vara betydande

Min erfarenhet ( har korttidsbott på många anläggningar) är de ofta är väldigt välskötta och ger ett bekvämt boende. Du kan byta vistelser på "din" anläggning med andra över hela världen baserat på ett poängsystem.
 

Valley

Medlem
Trodde detta var dött.
Varit på dylik information i staterna en gång. Kom inte ihåg vilken kedja som låg bakom. Men det var en tämligen stor en med hotell över hela jorden.
Men kostnaden för 4 veckors årligt boende var ett hån. Hade varit betydligt billigare att köpa resan på traditionellt sätt
 

doc

Medlem
Jag håller med om att upplägget är trevligt. Men lite som kristerj säger kan man inte säkert räkna med att återfå så mycket av investeringen.
Är ni intresserade skulle jag kolla noga på vad olika boenden kostar i poänguttag vid de tidpunkter ni tänker åka och därefter bestämma hur många poäng ni behöver. Sedan skulle jag bara kolla på hur mycket poäng ni behöver köpa. Var ni köper spelar mindre roll, bortsett från att Nevada inte har någon fastighetsskatt. Det är också bra att veta hur mycket årliga avgiften är så ni kan beräkna kostnad per natt på ett ungefär.
Det är bara att googla för att hitta massa alternativ.
https://www.google.se/search?q=time...=timeshare+resales+hilton+grand+vacation+club

Jämförelsevis kan man köpa dessa 5000 p i Las Vegas för $6 500 med $975 i årligt underhåll
Buy Hilton Grand Vacations Club on the Las Vegas Strip Las Vegas, Nevada United States Timeshare Resales - Week Points

Samma 5000 poäng kostar i New York $38 200 med $ 1 200 per år i underhåll.
Buy Hilton Club New York New York, New York United States Timeshare Resales - Week Points

Och för poängen du köper i Las Vegas kan du bo lika länge för i New York som om du köpte poängen där. Vad jag vet är det enda som skiljer att man får boka lite längre i förväg vid den enhet där man faktiskt äger.
 

cbroxe

Medlem
Hej!

Jag är helt novis på detta. Om någon skulle känna för att skriva en kortare förklaring av hur detta system fungerar, så skulle jag uppskatta det! doc, tack för länkarna! Hur fungerar detta egentligen?
Jag tittade på Las Vegas länken. Om man skulle köpa detta, innebär det då att jag alltid har tillgång under 1 vecka (alltid samma vecka) att bo på denna Las Vegas Resort (i något rum, man vet ej vilket)? Är det alltid samma vecka? Vad innebär poängsystemet? Varifrån kommer 5000 p?
Hur kan man "redeema" dessa poäng? Som sagt, jag vet ingenting om detta.
Kostnaden verkar bli 45000 + 6700/år. SEK.
Om man då semestrar varje år (under 10 år) under samma vecka i LV blir priset ca 112000 SEK. Alltså 11200 per år.
Låt oss sen säga att man lyckas sälja andelen med ca 30% förlust, ca 31500 SEK, så blir den årliga kostnaden ca 8000 per år.
Mer än 1000 per natt alltså.

Låter som en ganska dålig deal. Man kan ju ibland få en svit på strippen för nån hundralapp...

Am I missing something here??

Tacksam för lite insight..

MVH
 

doc

Medlem
Hej cbroxe!

Andelen man köper är egentligen en summa poäng som man kan använda lite hur man vill. Poängen kan användas flexibelt, när man vill och till vilken storlek på lägenhet man vill. Beroende på säsong kan det kosta olika mycket. Bokning med poäng gör man enkelt på nätet. Man kan också som ägare boka med mycket kort varsel och få lägenheterna till mycket billigt pris om man betalar kontant istället för poäng. Jag hinner inte skriva en fullständig beskrivning av programmet nu men läs gärna nedanstående broschyr från 2012 så på ett bra sätt går igenom programmet. Jag kan återkomma med en kortare resumé vid ett senare tillfälle:

http://multimedia.hiltongrandvacations.com/mg/images/member_guide_2012/eng/pdf/ios.pdf
 
Toppen