Senaste nytt

En resa med Direktflyg/Avies

Idag var det dags att få åka med Direktflyg från Sundsvall till Luleå, efter att det förra gången blev inställt pga flygplansskada. Jag måste säga att det var en av de trevligare flygresorna jag har gjort, och den genuina flygkänslan var ett högst påtagligt faktum. Att åka 737 med SAS har plötsligt helt tappat sin charm.

Planet var en Jetstream 32, och så fort vi steg ombord så började man märka hur litet det var. Då det 18 sittplatser stora planet var långt ifrån fullsatt, så ställde folk sitt handbagage lite här och var i kabinen. Mellan säten mm, och piloternas kabinbagage var fastspänt på sätena på främsta sätesraden. Långt ifrån vad som hade varit godkänt hos SAS mm. Under boarding stod kapten längst fram och hälsade välkomna. När alla hade stigit ombord, så delades en påse med en macka och en liten juice, samt ett par hörselproppar ut till alla (eftersom kabinpersonal saknas, så skötte piloterna detta innan start). En oväntad, men trevlig gest.
Motorerna startades och vi började taxa ut, dock utan att ha fått någon säkerhetsgenomgång. Väl när vi hade ställt upp oss på rullbanan, klara för start så ropades det ut att vi skulle vända tillbaka till terminalen. Två resenärer hade nämligen anlänt sent till flygplatsen, och skulle plockas upp. Det var bara att taxa tillbaka och plocka upp dessa, och därefter taxa ut på nytt. Ungefär som att åka buss med en väldigt snäll busschaufför. ;)
Under flighten var draperiet (någon dörr fanns inte ens) till flight deck öppet hela tiden, så det gick alldeles utmärkt att stå bakom och ta bilder och titta på piloternas arbete.

Den gamla vanliga hemresan med SAS LLA-ARN-CPH på måndag kommer att kännas rätt trist efter det här... :p


e845c53eaa0711e3a8dd0a10f4513c60_8.jpg

7247b5e2a9fb11e3947b128f706f3c2c_8.jpg
 

ulagun

Medlem
Men vad kostar resan?
Har kollegor som reser SDL-LLA ibland och de påstår att det oftast blir billigare att ta omvägen via ARN.
 
A

Aurora

Guest
Jeg synes Avies virker interessant, men med de tilrådningene Haverikommisjonen kommer med etter flere incidenter med Avies kjenner jeg meg usikker på hvorvidt det er noe å gå for....

Säkerhetsbrister hos flygbolag - Härjedalen - op.se

Selva rapporten kan leses her:

http://www.havkom.se/virtupload/reports/RL 2014_01.pdf

Jeg er ikke overhysterisk til vanlig, jeg flyger gjerna småfly og har flydd med Dornier på Spitsbergen. Men når man ser at selskapet åpenbart har en del rapporteringsproblemer og issues med säkerhetsfokus - så blir jeg rett og slett skeptisk. Avispressan overdriver rent ofte - haverikommisjonen er fagfolk som vet hva de driver med. Når haverikommisjonen sier det er säkerhetsbrister, så er der jo det....

Ibland säkerhetsbristerna med litt virituell flygbolags-operasjoner (?Utflaggning av piloter hotar säkerheten i flygbranschen? - DN.SE) og jeg faller på vurderingen at : nei, et slikt selskap vil jag inte fly med. Hadde det värt en annan administrasjon og annorlunda operasjoner derimot...
 

Alf

Medlem
Om man vill komma nära den genuina flygkänslan så kan det här vara en variant. Jag har flugit detta flygplan massor av gånger men det är inget jag överhuvudtaget överväger idag. Något mer obekvämt sätt att resa får man leta efter. Trångt och bullrigt och skakigt. Vi har haft detta flygplan från NRK till ARN och VSB på den tiden det flögs från NRK.
Jag tycker nog lokföraren borde tagit tåget istället. Att man sedan använder inhyrda bolag gör inte saken bättre. Som anges tidigare är inte Avies det bolag som har det största säkerhetstänkandet.
 
Men vad kostar resan?
Har kollegor som reser SDL-LLA ibland och de påstår att det oftast blir billigare att ta omvägen via ARN.

Jag föreslog det, då tiden dessutom fanns (och jag skulle få in några extra legs för att ta mig till EBG), men företaget hade buntbiljetter som gjorde att priset gick tämligen jämnt ut.
 

jonten

Medlem
Jag flög något liknande till Borlänge, jag tyckte det var hemskt och en nära döden upplevelse.. Dåligt väder och det studsade friskt fram och tillbaka... Jag väljer nog hellre lite större plan..
 

Sofia

Medlem
Nu tycker jag att ni är kinkiga! Vi har blivit så vana att flyga med plan som gör att det faktiskt knappt märks att man flyger alls, att en kärra som manövreras manuellt, eller med mindre precision än en 737, anses som bullrig och instabil, på en resa som är mindre än en timme!
Hallå, vakna! Världen, och livet, är inte skakfritt. Önskar man det kan man köra själv på så korta sträckor, eller åka tåg. Eller prova att flyga i trejde världen, alla flyg går som bekant inte med SAS i Sverige ;)
 
Toppen