Senaste nytt

NK Mastercard

Jag har gjort en noggrann undersökning som visar följande:

ICA kortet ger 0,005kr tillbaka per SEK spenderad utanför ICA
American Express ger ca 0,003kr tillbaka per SEK spenderad baserade på dåligt utbud av det som finns i webshoppen
NK kortet ger 0,01 SEK tillbaka per SEK spenderad utanför NK (ej hänsyn till nyckelerbjudanden, då blir det ännu bättre)
Eurobonus SAS ger (förutsatt att en uppgradering är värd 5000SEK) 0,0125 per SEK spenderad, men jag skulle nog personligen halvera detta då man via optiontown kan uppgradera sig för ca 3000kr...

Jag skulle säga att antingen NK kortet är bäst eller Eurobonus SAS.
NK kortet är givet, eller har ni tips på bättre kort.

tror egentligen att H&M kreditkort är bäst när det kommer till pengar tillbaka, men det är ju tråkigt jmf med NK.
 

Palazzi

Medlem
Kontentan är alltså att alla alternativ är tämligen värdelösa? 1% på bästa kortet är ju sämre än metoden bankkonto ---överföring till debitkort och betalning.

Jag betalar bara med kreditkort av säkerhetskäl, då man omfattas av andra regler vid problem... Använder bara kreditkort vid köp av resor + hotell, annars blir det debitkort/cash.
 

palmen

Moderator
Bensinkorten brukar vara bra, dom ger väl 1% i kickback om jag kommer ihåg rätt.
Hur du räknar för SAS Eurobonus vet jag inte, framgår inte om det är Amex, Diners, Mastercard.

Med tanke på att en spend med SAS Amex på 150.000 ger en gratis tur och retur i business (50% poäng på en flygning för max 2 personer) som är "värd" en bit över 20.000 kronor får jag det snarare till att det skulle vara värt 0,133 öre per spenderad krona (förutsatt att man har 20k övriga poäng på sitt EB-konto. Annars behöver man spendera 250k för att få ihop 50k poäng och får då 0,08 öre per krona.

Allt beror självklart på hur man räknar och vad man vill få ut av sin "kickback".
 
Last edited:

M.K

Medlem
Personligen värderar jag SAS poängen till ganska generösa tio öre per poäng, alltså 0,02 öre/sek, med det förbrukningsmönster jag följer. Sedan kommer 2-1 checken som en extra bonus utöver detta på Amex kortet. En liten bonus dock då det ALDRIG finns tillgång i C på intercont när jag vill ha det :)
 

agehall

Medlem
Vi har väl diskuterat detta ett par gånger i olika trådar och jag tycker alltid kontentan är att det beror på vad man själv värderar. Använder man sina EB-poäng rätt blir det ju väldigt värdefulla men om man plockar ut businessawards intra-EU med Star Alliance-partners så har de i princip negativt värde.
 

Glenn E

Medlem
Har du räknat på hur mycket varje krona är värd om SAS poängen används till en första klass award till Asien?
Där kan nog värdet närma sig 140000 kronor för 190000 poäng även om jag aldrig skulle betala det.
Fast jämfört med vissa saker på NK så...
Iallafall det värdet blir 0,165 kr per spenderad krona.
Om du dessutom skaffar poängen på en trippel poängs kampanj blir ju resultatet att du får 50 öre för varje spenderad krona.
Frankfurt Tokyo kostade i somras 12500 euro tur och retur i förstaklass.
Lägger man till 6 sträckor till varav ett par i första klass kommer man snabbt upp i cirka 150000kr.
Skatterna blir cirka 7500kr.
Fast på USDM REA kostar samma resa 16000 kr. - 7500 för EB utgifter =8500kr
Då blir värdet iallafall ganska bra = 0.01kr/ krona spenderat och på trippelkanpanj 0.03kr.
 

Akt

Medlem
Allt handlar om hur du utnyttjar de poäng med mera du får. Om du använder EB poäng till awardresor motsvarar ju 500k spend (och då räknar vi inte med några extra poäng för att man handlat via portalen eller via julkalendrar osv) 100k poäng vilket med en 2-4-1 ger dig en businessresa för 2 till USA. Bland de billigarste priserna jag sett i business för 2 var runt 25.000 kr (inte med SAS då men med andra bolag). Det skulle ge en "kickback" på 25/500 = 5% eller 5 öre per spenderad krona, mycket mer om man vill flyga SAS för att få direktflyg eller av andra skäl. Den växer även om vi skall räkna med normalpris istället för reapris.

Tar man ut resor i F som Glenn pratar om så blir det ju ännu högre.
 
Visst visst,
men man får så sjuukt mkt poäng om man handlar på NK med självaste mastercard kortet 1,5poäng per spenderad krona, sååå jäklra bra, tänk när det är dubbla poäng sedan, yummy yummy.

Jag funderar redan på vad jag skulle köpa på NK om det var dubbla poäng veckor snart igen...
typ alla bröllopspresenter i förväg
 

Akt

Medlem
Visst visst,
men man får så sjuukt mkt poäng om man handlar på NK med självaste mastercard kortet 1,5poäng per spenderad krona, sååå jäklra bra, tänk när det är dubbla poäng sedan, yummy yummy.

Jag funderar redan på vad jag skulle köpa på NK om det var dubbla poäng veckor snart igen...
typ alla bröllopspresenter i förväg

Fast poängen på NK är väl inte värda speciellt mycket. Verkar som 5000 poäng är värda 100 kr vilket med 1.5 poäng per spenderad krona ger 3% kick back, och då endast på köp på NK, de andra köpen ger 2%. Då känns de 5-10% som SAS Amex ger bättre, förutsatt att man är intresserad av att resa bekvämt.
 
Toppen