Senaste nytt

Tips på biljett Stockholm-Phuket i business class

anbrand

Medlem
Då har det minst sagt kört ihop sig lite och jag skulle därför vilja höra med er mer erfarna om råd...

Har semester med familjen inbokad i Phuket slutet mars in i april. Allt gott så långt. Nu har företagsledningen från USA med kort varsel beslutat sig för att förlägga säljkonferens hos oss i Sverige (Göteborg) och jag måste helt enkelt närvara :mad:

Får därmed ta mig med egen maskin fram och tillbaka med följande tider som utgångspunkt för att maximera tiden med familjen i Phuket.

Avresa från ARN 1 apr efter 15 (kommer med SK158 från GOT 13:45).

Hemresa från HKT 11 apr efter 13

Kan gå upp till 22k, ej mer.

TG ARN-BKK-HKT hade ju varit det självklara alternativet men missar det den 1:a som går 14. Vill inte vänta ett dygn. Sedan har de fullt i prem ek och biz tillbaka tom 12:e och jag måste hem 11:e

Var en bra ute ARN-VIE-(TG)BKK-HKT ute avg 16:40 men verkar borta och dåligt hem.

Det "bästa" jag hittar nu är ARN-FRA-SIN-HKT ut 17:00, men då är det ej retrofittad (lie angle) A380 (med största sannolikhet) i LH på långflyget både fram och tillbaka. Dock är priset vettigt strax under 20k.

Tycker jag har kollat det flesta alternativ men då jag aldrig upphör att förvånas över detta forums uppfinningsrikedom tänkte jag höra om jag missat något. Kanske från GOT vid 14 men jag ser inget iaf.

Tack på förhand om någon orkar kika.

/anbrand
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Två saker vill jag säga.

Vänligen använd INTE förkortningar i rubriken. Det är också viktigt att budskapet av din fråga framgår tydligt i rubriken.

Dålig exempel:
  • Tips om ARN-NYC i C medt OW
  • Oslo-Bangkok
Bra exempel:
  • Söker: Stockholm-New York i Business class med oneworld
  • Söker: Oslo-Bangkok i Business class i mars 2014

Hur söker jag billiga biljetter?

Ni kan också söka själv priser på olika onlineverktyg.
ITA Softwares ITA Matrix Airfare search är ett bra verktyg.
Om ni har frågor om hur man använder ITA Matrix kan ni kolla följande sidor.
  1. Learn the basics
  2. http://www.businessclass.se/forum/flygbiljetter/793-ita-matrix-hjaelp-tips.html (i denna tråd kan du också ställa frågor)

Visa bifogad bild 23095

Det finns en bra guide av Gnopps. Det är värt att lägga ner några minuter att läsa denna artikel.
Den stora guiden till billigare flygbiljetter - BusinessClass.se
 

Senator

Moderator
anbrand, mitt tips är att söka Stockholm - Bangkok och köpa Bangkok - Phuket separat. Det är nästan alltid billigast.

Använd Doktorns fina tips...
 

anbrand

Medlem
Tack Dr. Miles! Två saker. 1. Vet inte vad du har emot förkortningar men men. Sorry för det. 2. Har självklart kollat ITA Matrix innan jag ställde frågan här. Den ger t.ex. 33k i LH C medans LH web ger 19.8k, tänkte någon hade annat förslag.

Tack Senator! Jag sitter helst med ett PNR (sorry för förkortningen).
 

agehall

Medlem
Tack Dr. Miles! Två saker. 1. Vet inte vad du har emot förkortningar men men. Sorry för det.

1) De blir inte sökbara då de är för korta.
2) 9/10 gånger blir de fel. Hur många ska verkligen till LOS och inte till LAX..?
3) Det är svårare för folk att förstå vad som avses när man läser korta rubriker.
4) Det är en forumregel - dvs det är ointressant vad vi tycker, det är vad som gäller här.
 

Dr. Miles

Expert
Tack Dr. Miles! Två saker. 1. Vet inte vad du har emot förkortningar men men. Sorry för det.
Du får läsa forumregler noggrannare. Det står att man ska inte använda förkortningar i rubriken.

Alla medlemmar bör komma ihåg att de som använder förkortningar i rubriker belastar Martin och Jacob mycket då det är bara dem som kan ändra rubriken numera. Vilket innebär att de får mindre tid för produktivt arbete.

Forumregler - BusinessClass.se

Forumregler skrev:
Var tydlig

Vill du ha bra svar får du ställa klara frågor. Undvik alltså att döpa din nystartade diskussion till ”En fråga” utan istället ”Hur gör jag för att uppgradera med poäng på Lufthansa?”. Undvik också att använda förkortning i rubriken. T ex använd inte OSL utan skriv Oslo istället. Moderatorer kommer att ändra oklara titlar för att hjälpa både dig och andra medlemmar.
 

anbrand

Medlem
Tack då förstår jag. Försökte redigera i rubriken utan framgång. Om Martin eller Jacob skulle vilja vara så vänliga att ändra till Stockholm - Phuket i Business Class så vore jag tacksam.
 

Dr. Miles

Expert
Du kan kombinera Austrians (OS) Stockholm-Phuket biljett och SWISS (LX) Stockholm-Bangkok biljett och skapa en Open Jaw. Sedan kan du köpa en separat enkelbiljett mellan Phuket och Bangkok som passar din schema.

Det finns dock inte ledig avgång på natten till 12:e utan till 13:e.

Screenshot20140312_10.png
 

anbrand

Medlem
Du kan kombinera.....
Tack för tipset med inbound resan Dr. Miles.

Lyckades sy ihop en som passade utmärkt till nästan samma pris. Ni får ursäkta en och annan förkortning nedan :)

Positioneringsflyg med SilkAir från Phuket till Bangkok och en natt på Sukhothai syr ihop det hela efter 9 dagar med familjen på Renaissance Resort. Aldrig varit i Phuket så hoppas det blir bra.

Departure: 01APR14
LX1255
Operated by: Swiss
Stockholm (ARN)
Departing at: 19:35
Zurich (ZRH)
Arriving at:22:00

Departure: 01APR14 Arrival: 02APR14
LX0180
Operated by: Swiss
Zurich (ZRH)
Departing at: 22:45
Bangkok (BKK)
Arriving at: 14:40 (+1 day)

Departure: 02APR14
TG0217
Operated by: Thai International Airlines
Bangkok (BKK)
Departing at: 16:50
Phuket (HKT)
Arriving at: 18:10

Departure: 12APR14 Arrival: 13APR14
TG0674
Operated by: Thai International Airlines
Bangkok (BKK)
Departing at: 23:50
Beijing (PEK)
Arriving at: 05:30 (+1 day)

Departure: 13APR14
LX0197
Operated by: Swiss
Beijing (PEK)
Departing at: 06:45
Zurich (ZRH)
Arriving at: 11:20

Departure: 13APR14
LX1250
Operated by: Swiss
Zurich (ZRH)
Departing at: 12:25
Stockholm (ARN)
Arriving at: 14:50
 
Toppen