Senaste nytt

[Business class] Honolulu-San Juan T/R, American Airlines, 9.500 SEK inkl. skatter

Dr. Miles

Expert
Liknande deal som från San Juan fast åt andra hållet.
920 Tier Points på British Airways Executive Club på en resa.

[Business class] Honolulu-San Juan T/R, American Airlines, 9.500 SEK inkl. skatter

HNL-SJU T/R
Flygbolag: American Airlines(AA)
Kabinklass: Business
Bokningsklass: I (mellan San Juan och USA), A (USA inrikes flyg som är tvåkabinskonfiguration)
Fare basis: VPE7C2O1 (instant upgrade)
Pris: 1.434 USD + skatter ca 63 USD, totalt ca 9.500 SEK inkl. skatter
Förköpskrav: 7 dagar
Min/Max stay: 2 dagar / 12 månader
Byte: Obegränsad, men inom tillåten routing
Stopover: Nej
Barnrabatt: Nej
Återbetalning: Nej
Ändring: Ja, mot 200 USD per gång
Routing: t ex Honolulu-(AA)-Los Angeles-(AA)-Miami/New York-(AA)-San Juan

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Tillåtna routings:
1. HNL-LAX/SJC-LAS-CHI-BDL/BOS/BWI/PHL/WAS-SJU
2. HNL-LAX/SJC-LAS-CHI-EWR/MSY/NYC/RDU/STL-FLL-MIA-SJU
3. HNL-LAX/SJC-LAS-CHI-EWR/MSY/NYC/RDU/STL-FLL/MIA/TPA-ORL-SJU
4. HNL-LAX/SJC-LAS-CHI-EWR/MSY/NYC/RDU/STL-MIA-FLL-SJU
5. HNL-LAX/SJC-LAS-CHI-EWR/MSY/NYC/RDU/STL-ORL-FLL/MIA/TPA-SJU
6. HNL-LAX/SJC-LAS-DFW-MSY/RDU/STL-FLL-MIA-SJU
7. HNL-LAX/SJC-LAS-DFW-MSY/RDU/STL-FLL/MIA/TPA-ORL-SJU
8. HNL-LAX/SJC-LAS-DFW-MSY/RDU/STL-MIA-FLL-SJU
9. HNL-LAX/SJC-LAS-DFW-MSY/RDU/STL-ORL-FLL/MIA/TPA-SJU
10. HNL-SFO-CHI-BDL/BOS/BWI/PHL/WAS-SJU
11. HNL-SFO-CHI-EWR/MSY/NYC/RDU/STL-FLL-MIA-SJU
12. HNL-SFO-CHI-EWR/MSY/NYC/RDU/STL-FLL/MIA/TPA-ORL-SJU
13. HNL-SFO-CHI-EWR/MSY/NYC/RDU/STL-MIA-FLL-SJU
14. HNL-SFO-CHI-EWR/MSY/NYC/RDU/STL-ORL-FLL/MIA/TPA-SJU
15. HNL-SFO-DFW-MSY/RDU/STL-FLL-MIA-SJU
16. HNL-SFO-DFW-MSY/RDU/STL-FLL/MIA/TPA-ORL-SJU
17. HNL-SFO-DFW-MSY/RDU/STL-MIA-FLL-SJU
18. HNL-SFO-DFW-MSY/RDU/STL-ORL-FLL/MIA/TPA-SJU

(För sökning av flygplatskoder och flygbolagskod, kan ni använda den här länken)
IATA - Codes - Airline and Airport Codes Search)


Screenshot20140312_8.png

Poängintjäning:

Honolulu-Los Angeles: First / 210 TP
Los Angeles-Miami/New York: First / 210 TP (om ni flyger med en två kabinklass flight)
Miami-San Juan: Business / 40 TP

San Juan-Miami/New York: Business / 40 TP
Miami/New York-Los Angeles: First / 210 TP (om ni flyger med en två kabinklass flight)
Los Angeles-Honolulu: First / 210 TP

(40 + 210 + 210) x 2 = 920
Totalt: 920 Tier points hos British Airways Executive Club.
 

Dr. Miles

Expert
Jag vet inte om jag ska klassa denna deal som First class eller inte. Största del av flygningar är trots allt i First class.
 

AABack2ARN

Medlem
Intressant att routingen är HNL-LAX/SJC-... respektive HNL-SFO-... med tanke på att AA inte flyger vare sig till SJC eller SFO...
 

Senator

Moderator
Intressant att routingen är HNL-LAX/SJC-... respektive HNL-SFO-... med tanke på att AA inte flyger vare sig till SJC eller SFO...

Undrar på om det inte finns code share med Alaska Airways eller kanske Hawaiian? Tror båda flyger HNL-SJC/OAK/SFO samt HNL-SEA. Jag borde ha åkt med Hawaiian som support för min vän som jobbar där :)
 

AABack2ARN

Medlem
Hmm, det skulle kunna vara codeshare på Alaska. AA har enbart codeshare med HA interisland och till Asien så vitt jag vet. Allt samarbete till fastlandet med HA försvann för några år sedan.
 

Dr. Miles

Expert
Undrar på om det inte finns code share med Alaska Airways eller kanske Hawaiian? Tror båda flyger HNL-SJC/OAK/SFO samt HNL-SEA. Jag borde ha åkt med Hawaiian som support för min vän som jobbar där :)

Hmm, det skulle kunna vara codeshare på Alaska. AA har enbart codeshare med HA interisland och till Asien så vitt jag vet. Allt samarbete till fastlandet med HA försvann för några år sedan.

San Francisco-Honolulu: varken American eller Alaska Airlines flyger. Hawaiian flyger men utan AA flightnummer.
Seattle-Honolulu: Alaska Airlines och Hawaiian flyger men inga AA flightnummer.
San Jose-Honolulu: Alaska Airlines flyger och har AA flightnummer.
San Jose-Kahului: Alaska Airlines flyger och har AA flightnummer. Hawaiian flyger men utan AA flightnummer.
 

AABack2ARN

Medlem
Det finns ju förvisso en US-kodad flight HNL-SFO men den utförs av UA så den tror jag inte är applicerbar...

Men är du säker på att fare class verkligen stämmer? Enligt ExpertFlyer är det inte en instant upgrade då bokningsklassen är V. För KCE7UPZ1 som enligt EF är instant upgrade så skrivs booking class som Z??? Fast det kan ju så klart vara fel i EF...
 

Dr. Miles

Expert
Det finns ju förvisso en US-kodad flight HNL-SFO men den utförs av UA så den tror jag inte är applicerbar....

Ja, det fungerar inte.
FLIGHT APPLICATION
**FARE BY RULE**
FARE RULE
THE FARE COMPONENT MUST NOT BE ON
ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
AA FLIGHTS 5600 THROUGH 8599.
OR
THE FARE COMPONENT MUST BE ON
ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
ANY AA FLIGHT.

ADDITIONALLY, THE FOLLOWING RULES APPLY-

**BASE FARE**

FARE RULE
THE FARE COMPONENT MUST NOT BE ON
ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
ANY AA FLIGHT OPERATED BY US.​

Men är du säker på att fare class verkligen stämmer? Enligt ExpertFlyer är det inte en instant upgrade då bokningsklassen är V. För KCE7UPZ1 som enligt EF är instant upgrade så skrivs booking class som Z??? Fast det kan ju så klart vara fel i EF...

Jag har inte köpt biljetten så kan jag inte garantera att det fungerar som det skrivs i första inlägget, men jag förutsätter att ITA visar korrekt info. Här är screenshot av denna fare. Se fare basis:en.

Screenshot20140312_9.png

Hos ExpertFlyer finns det två VPE7C2O1. En är vanlig Economy class biljett. Den andra är instant upgrade, VPE7C2O1/CRUP.
 

AABack2ARN

Medlem
ITA borde nog vara att lita på i detta fall.

För övrigt bör hugade spekulanter vara medvetna om att man inte är jättebra skyddad i händelse av IRROPS på denna typ av uppgraderade biljetter. Med största sannolikhet (i synnerhet om man saknar status på AA) får man nog se sig i ekonomiklass i händelse av missade anslutningar eller annat otyg som kan drabba en. Finns ett par (klago-)trådar på FlyerTalk om detta i stil med "When is a first class ticket not a first class ticket..."
 
Toppen