Senaste nytt

Vilseledande marknadsföring av SAS/Star Alliance Eurobonus

marwet

Medlem
Jag bokade en RTW resa med en resebyrå i höstas som jag nu kommit hem från. Medvetet bokade jag så att nästan alla "legs" i resan skulle vara med Star Alliance bolag. Detta av de uppenbara anledningarna som Star Alliance marknadsför, tjäna poäng och få bra service. Låter bra tänkte jag som reser en del med Star Alliance annars oxå och är EBG. Nu när jag kommit hem börjar det droppa in automatiska email från SAS om att dom inte kommer hedra många av flygningarna eftersom de tagits över av andra partners som inte ingår i alliansen. Min fråga är då som kund. Hur skulle jag kunna veta detta eller kontrollera detta? Jag har ingått ett avtal med XX antal flygningar med vad som vid köpet framgick vara Star Alliance. Nu backar man på detta och hedrar inte avtalet.

Nån mer som varit med om detta? Vem klagar man hos? Känns ju totalt vilseledande. Oavsett om det är SAS som sålt biljetten eller någon av deras partners.
 

VonMögen

Medlem
Aldrig varit med om detta. Vilka bolag handlar det om? Rent spontant borde SAS ha informerat om att det skett ändringar så att du haft valmöjligheter att boka om till StarA bolag etc.
 

fcx

Medlem
Tråkigt att höra

Vilka bolag flög du med?
Vilka bolag stod det på bokningsbekräftelsen?
Hur lång tid i förväg gjordes bokningen?
 
Som jeg forstår det har du booket rejsen gennem et rejsebureau - så er det vel rejsebureauet der har lavet "vildledende markedsføring".

Du bliver nok nødt til at komme med lidt flere detaljer om hvilke flyvninger, marketing carrier / operating carrier, codeshares osv.
 

Senator

Moderator
Det hjälper alltid om man vill ha hjälp av andra att reda ut "fakta" att man själv bidrar med "fakta"...

Vilka bolag har du åkt med och vilken bokningsklass blev du bokat i som du INTE har fått poäng för och som du ANSER du skulle ha fått poäng för?

Det är svårt att besvara och hjälpa till känslomässiga inlägg utan detaljer...
 

agehall

Medlem
Nu säger jag inte att det är så, men om ett bolag lämnar en allians så är du nog ganska rökt.

Men frågan kvarstår, vad har du bokat för bolag egentligen?
 

marwet

Medlem
Min tanke är som kund spelar det mindre roll om jag köpt biljetten genom resebyrå eller inte. Har inte SAS kontroll på sina partners budskap så kommer det garanterat bli fel och missförstånd. Biljetten var bokad hos Kilroy och de rutterna som inte godkänns är med Air New Zealand, United och Turkish.

Bokningen gjordes i oktober och resorna genomfördes nov-feb.
Resan med Air New Zealand flögs av Virgin Atlantic istället. Turkish flög sin sträcka.

Räcker det som svar på de mer tekniska frågorna?

Jag tycker ändå att jag som kund inte ska behöva läsa 10 sidor lagtext för att veta i vilka olika fall poäng inte betalas ut. Är resan bokad med Star Alliance medlem så förväntar jag mig att dessa skall ingå oavsett bokningsklass och andra regler.
 

agehall

Medlem
Fast det är ju snarast Killroy du ska vara sur på. Och vad menar du med att SAS "inte kommer att hedra många av flygningarna"? Att du inte får poäng för dem? En grundförutsättning för att du ska få poäng, är att dina flighter är bokade i en bokningsklass som ger poäng till SAS EuroBonus.

Som medveten resenär är det A och O att hålla koll på bokningsklasser. Gör man inte det själv så blir man tyvärr ofta besviken i efterhand, men det är inte mycket att göra åt då. Det bästa du kan göra är att inse att du inte ska använda resebyråer utan boka direkt hos flygbolag samt vara förberedd med EXAKT vad du vill boka. Då slipper du otrevliga överraskningar.
 
Toppen