Senaste nytt

Dyrt att boka Star Alliance poängbiljetter inom Europa

Jag försökte precis boka tre platser på Swiss Business Class till Barcelona med mina EuroBonus poäng. 180.000 poäng känns inte så skoj men det kunde jag leva med. Men 6500kr i bränsletillägg och skatter var långt över vad jag är beredd att betala.

Slutade med att jag fick byta datum, åka SAS Plus och betala 396kr i skatter...

Vad tycker ni om bränsletillägg och skatter på EuroBonus bokningar på andra bolag än SAS?
 

Senator

Moderator
Jag försökte precis boka tre platser på Swiss Business Class till Barcelona med mina EuroBonus poäng. 180.000 poäng känns inte så skoj men det kunde jag leva med. Men 6500kr i bränsletillägg och skatter var långt över vad jag är beredd att betala.

Slutade med att jag fick byta datum, åka SAS Plus och betala 396kr i skatter...

Vad tycker ni om bränsletillägg och skatter på EuroBonus bokningar på andra bolag än SAS?

Det är väl andra bolag som "kräver detta" via bilaterala avtal så jag har svårt att se hur man skall kringgå detta om inte SAS erbjuder att betala dessa med poäng (som SAS sedan betalar till andra bolag).

Detta är inget unikt för SAS. Använder jag Avios med AA finns det inga avgifter, men det verkar som om AA medlemmar använder miles på BA betalar dom.

Tyvärr ser jag ingen lösning på detta om inte underliggande bolag plockar bort bränsleavgifterna själv...
 

agehall

Medlem
Vad ska man säga? Finns det någon som tycker om bränsletillägg här? Det känns ju löjligt dyrt med både 180k EB-poäng och 6500kr.
 

agehall

Medlem
Jo, men då är vi ju nere på ungefär samma nivåer som EB har om man flyger SAS. Visst har LH-group fler avgångar att välja på, men det är ju ganska likvärdigt kostnadsmässigt. Möjligen med liten fördel till EB som inte tar bränsletillägg på egna flighter.
 

Alx

Medlem
Det var just bränsletilläggen och dålig tillgång på bonusresor som initialt var skälet till att jag bytte från Eurobonus till United Mileage Plus. Att UAMP sedan visade sig vara bättre på alla sätt och vis för mig som reser mycket till/från/inom USA, gjorde inte saken sämre.

Den senaste ändringen av poängnivåerna i UAMP har (med några få undantag) dock gjort programmet avsevärt mindre attraktivt när det kommer till awards. :(
 
Toppen