Senaste nytt

Buss och tåg i USA - Någon som har erfarenheter

Precis som lejonparten av alla flitiga skribenter här inne gillar jag att flyga. När jag till sommaren dock bokat en t/r med SAS till Chicago har jag planer på att göra något annorlunda. Istället för att flaxa runt inrikes i staterna ombord på United-metall (vilket annars är vad jag brukar välja) slog det mig att jag ska testa tåg eller buss.

Min plan är att frakts mig själv från Chicago till San Francisco och på vägen stanna och kolla in åtminstone ett par, tre städer. På vägen tillbaka blir det åter flyg. Tåg är charmigt men ganska dyrt då jag måste stiga av och då behöver ett "luffarpass" som gör processen dyrare än att flyga. Buss är vrålbilligt men samtidigt har jag en bild av Greyhound-nätet som livsfarligt.

En välberest vän skrattade dock åt mig när jag nämnde det och sa att Greyhound idag är bra och att det är ett intressant sätt att resa.

Så nu till de egentliga frågorna:

1) Har någon erfarenhet av längre resor med Amtrak (tåg), Greyhound eller annat bussbolag?
2) Finns bättre alternativ till Greyhound?
 

Nemo

Medlem
Jag har åkt Greyhoundbuss mellan Chicago och Minnesota. Nattbuss med galonsäten som inte gick att luta bakåt. Biljett fick man inte köpa av chauffören men det fanns heller inget kontor vid starthållplatsen så den köpte jag sedan vid ankomst. Klart andra människor som åkte buss jämfört med flyg. Det var för flera år sedan så jag vet inte om det är likadant idag.
 
Det där låter typ precis som alla mina fördomar mot Greyhound. Plus att jag ser framför mig hur någon knivhugger mig och stjäl mitt bagage som lök på laxen.

Dock har jag sett att deras nya bussar håller mycket hög nivå. Det är WiFI och strömuttag osv. Eller så blir det en sovhytt på Amtrak. Vore kul att för en gångs skull se staternas mäktiga landskap från marknivå och ej från 10 000 meters höjd.
 

TjudöBoy

Medlem
Hade tänkt göra samma sak med familjen för några år sedan men då jag såg "prislappen" på en t/r SFO svalnade intresset, skulle ha gått på 3000 $ för 3 personer...:mad:

Gjorde en snabbsökning och hittade följande, inte direkt gratis men...

Capture.JPG

Accommondation: Superliner Roomette
 

Hansi

Medlem
Åkte Greyhound för ca 10 år sedan: NY - Washington - Baltimore - Atlanta - Nashwille - Littel Rock - Dallas - Albuquerque - Flagstaff (Gran Canyon) - Phoenix - Las Vegas - San Diego - LA - San Fransisco - Sacramento - Reno (fina sjöar att fiska foreller) - Salt Lake City - Denver - Kansas City - Chicago - Pittsburg - New York. Pris c:a 400$ per person (om jag mins rätt)
Det gäller att vara bland de första ombord. Då kan man ta den breda sittsraden längst bak och turas om att sova liggande.
Biljetten var inte så dyr då den förköptes i Sverige. Man kunde stanna kvar i varje stopp och ta en senare buss utan kostnad.
Chauffören körde 2 -3 timmar och stannade sen för fika/mat paus dygnet runt.
Vi hade aldrig problem med tjuvar eller annat pack. Berättade oftast att vi var från Sverige vilket höjde stämningen ombord.
Greyhound har fina bussar med bra komfort. Fantastiskt sätt att se USA som det är med all sin varierande natur.

Hansi
 
Last edited:

DrKlas

Medlem
Jag har åkte Greyhound några gånger och tycker inte på något sätt att bussresorna känts livsfarliga. Snarare tvärtom. Däremot kan omgivningarna runt stationerna kännas livsfarliga och jag skulle till exempel inte vilja kliva av bussen i San Francisco på natten.
 
Hade tänkt göra samma sak med familjen för några år sedan men då jag såg "prislappen" på en t/r SFO svalnade intresset, skulle ha gått på 3000 $ för 3 personer...:mad:

Gjorde en snabbsökning och hittade följande, inte direkt gratis men...

Visa bifogad bild 23948

Accommondation: Superliner Roomette

Exakt - priset är helt vansinnigt för en Roomette och det är väl det man behöver. För inte fasiken pallar man sitta två dygn i en stol, hur comfy den än må vara? Gör man det kommer man ner till ungefär 1500 spänn för en enkel Chicago - Portland. Men... Nä. Jag tror inte det. =)
 

LinuxSam

Medlem
Jag åkte Greyhound Chicago - Cincinatti t/r 2012 och Wilmington - New York förra året. Bekvämare bussar än i Sverige. Bättre utrymme. WiFi och eluttag.
När jag åkte var passagerarna en blandning från "kostymnissar" till "collage kids". Inget som helst bråk på någon av resorna. Men som sagt. Stationerna kan ligga lite avsides ibland. I New York stannar de dock mitt på Manhattan så lätt att ta sig vidare.

/LinuxSam
 
Toppen