Senaste nytt

Hjälp att hitta prisvärd USA resa

Mikael Olsson

Ny medlem
Hej, har smygläst ert trevliga forum en tid nu och det känns som det är dags att presentera sig och se om någon kan förbarma sig över en amatör.:)
Mina tjänsteresor utförs endast på marken i en bärgningsbil, så flygandet blir endast av privat karaktär.
Jag har trots det rest en del framförallt till USA och nu är det dags igen.
Jag och min fru tänkte åka till NY den 1 mars och därefter till Los Angeles så jag har kikat på biljetter ett tag nu.
Har mest flugit economy och vid något enstaka fall e+, så när jag hittade en resa i business för 34k så blev jag såklart intresserad.
Givetvis hann ju dom resorna försvinna innan jag fick tummen ur och nu ligger dom biljetterna på 50k istället :(
En e+ biljett hos BA kostar ca 25k och det kanske får räcka om ingen här har någon bättre ide

Vi tänkte en resplan som följer:
1/3 Arn - nyc ( lunch )
10/3 nyc - lax ( sen eftermiddag / kväll )
16/3 lax - Arn ( kväll )
2 vuxna, inga poäng någonstans ( hade lite hos BA, men dom frös inne )

Orkar någon titta på detta så vore jag väldigt tacksam.

Mvh Micke
 

ACervin

Medlem
Jag är ju ingen resebyråkille men sitter och surfar själv på lite biljetter. Jag gjorde ett snabbt test på Expedia. Du kan själv gå in på Expedia och göra en sökning på multipla destinationer. Jag använde amerikanska Expedia. I economy verkar man kunna klara sig på 7000 kr per person och i business kostar det ca 25 000 per person. Mycket shopping eller bra hotell för mellanskillnaden med andra ord.

Multiple destination
Flight 1: Stockholm, Sweden (ARN) to New York, NY (NYC)
Flight 2: New York, NY (NYC) to Los Angeles, CA (LAX)
Flight 3: Los Angeles, CA (LAX) to Stockholm, Sweden (ARN)
These results cover a metro area with several airports. Review your choices carefully.
Prices are per person for roundtrip travel; they are e-ticket prices and include all flight taxes and fees. Prices do not include Prices do not include baggage fees or other fees charged directly by the airline.
Choose a complete trip or view flights separately
Sort by: Price Duration Departure time Arrival time

$1,064.58 avg/person ( $2,129.16 total )
6:50 am Depart Stockholm (ARN)
Arrive New York (JFK) 3:35 pm
Thu 1-Mar
Duration: 14hr 45mn
Delta 8477 / 8550
Connect in Paris (CDG)
Flight 8477 operated by AIR FRANCE
Flight 8550 operated by AIR FRANCE


3:00 pm Depart New York (JFK)
Arrive Los Angeles (LAX) 6:20 pm
Sat 10-Mar
Duration: 6hr 20mn
Delta 963
Nonstop flight
Flight 963 operated by DELTA AIR LINES INC.


4:50 pm Depart Los Angeles (LAX)
Arrive Stockholm (ARN) 6:35 pm +1 day
Fri 16-Mar
Duration: 17hr 45mn
Air France 65 / 1062
Connect in Paris (CDG)
Flight 65 operated by AIR FRANCE
Flight 1062 operated by AIR FRANCE

Preview seat availability
SELECT THIS FLIGHT

$1,104.58 avg/person ( $2,209.16 total )


Multiple destination
Flight 1: Stockholm, Sweden (ARN) to New York, NY (NYC)
Flight 2: New York, NY (NYC) to Los Angeles, CA (LAX)
Flight 3: Los Angeles, CA (LAX) to Stockholm, Sweden (ARN)
These results cover a metro area with several airports. Review your choices carefully.
Prices are per person for roundtrip travel; they are e-ticket prices and include all flight taxes and fees. Prices do not include Prices do not include baggage fees or other fees charged directly by the airline.
Choose a complete trip or view flights separately
Sort by: Price Duration Departure time Arrival time

$3,550.10 avg/person ( $7,100.20 total )
10:40 am Depart Stockholm (ARN)
Arrive Newark (EWR) 1:35 pm
Thu 1-Mar
Duration: 8hr 55mn
UNITED 6959
Nonstop flight
Flight 6959 operated by SCANDINAVIAN AIRLINES SYSTEM (SAS)


6:30 am Depart Newark (EWR)
Arrive Los Angeles (LAX) 9:18 am
Sat 10-Mar
Duration: 5hr 48mn
Continental 91
Nonstop flight
Flight 91 operated by CONTINENTAL AIRLINES, INC.


9:00 am Depart Los Angeles (LAX)
Arrive Stockholm (ARN) 7:50 am +1 day
Fri 16-Mar
Duration: 14hr 50mn
UNITED 442 / 6960
Connect in Chicago (ORD)
Flight 442 operated by UNITED AIRLINES, INC.
Flight 6960 opera
 

Homer

Medlem
Superrea med BA just nu https://www.britishairways.com/trav...ign=EUR-home&openxbanner=9675&openxtype=click du hamnar långt under 30k, men det stämmer ju inte med dina datum.
Jag skulle vänta till nästa gång de rear, då hamnar du säkert på de priser du nämnde först 34k, om man gluttar på adventskalendern är det rea 22-24/12 fast det kanske bara är från UK
Annars kommer det säkert något från Sverige efter jul.
Flyger du i business tjänar du så många poäng att nästa gång du flyger kan använda dem till att uppgradera från E+ till business, eller business till First
 
Last edited:
Hej,

Ett alternativ är att ändra dina sökningar så att du istället söker på ARN-New York, och inrikesresan separat, så får du sannolikt ett lägre pris, åtminstone om du refererar till 50k per biljett och person.

Exempel:
01/03/2012 ARN-JFK
16/03/2012 JFK-ARN
Med BA kostar ca 19 800SEK inkl. skatter/avgifter i Business.

Samma datum med TK Turkish kostar 17 600SEK och om du kan tänka dig att åka Iceland Air Business class (som är relativt långt från samma standard som övriga nämnda bolag och klasser) får du samma resa för runt 13 000SEK. Alla angivna exempel i Business.

Sedan kvarstår att hitta en domestic resa, i lämplig klass, och oavsett detta blir totalpriset lägre än din tidigare referens om 50k totalt/person.

BR,
A
 

Senator

Moderator
Hej,

Om man vill åka till LAX med stopover i NYC och åka affärsklass är det Star som gäller. Man kan åka till LAX med en stopover i varje riktning för 23.000kr per pax. Detta gäller alla bolag som är med i JV: CO/UA, LH, LX, OS och UA. Man kan t.ex. flyga CO till EWR direkt eller prova nya LX via ZRH/GVA. Jag hade tagit CO Trans-Continental i USA
 

Mikael Olsson

Ny medlem
Tack för alla svar, jag kanske var lite otydlig: mina prisexempel var för 2 biljetter.
Jag kan hålla med om att en eco biljett för 7000 onekligen ger lite mer fickpengar, men efter att ha rest monkeyclass ett antal gånger så känns det värt att kosta på några kronor till för att även resan ska bli en semesterupplevelse.
Man börjar våndas flera dagar innan man ska resa, dit går väl hyffsat men hem.....
Jag har som sagt tittat runt lite, men om man vill boka multicity OCH bättre stol så är det inte så många sidor kvar.
Något som faktiskt har stört mig en längre tid är just att det inte finns en "standard" klass utan antingen får man åka ekonomi eller lyx.
Visserligen har enstaka bolag e+ men vad jag har hittat så känns bara ba prisvärda, SAS tex kostar ju nästan lika mycket som business...

Finns det någonstans man kan boka olika klasser i samma resa så att säga?
Det är ju långflygningarna man skulle vilja ha komfort på.

Hur mycket poäng blir det på en sån här resa?
Skulle det räcka till att uppgradera nästa tripp så får man ju ta med det i beräkningarna, typ en lyx och en bekväm resa för priset av 3 s**t resor...
 

agehall

Medlem
Jag skulle nog kika på, precis som det föreslagits, att dela upp det i två resor, ARN-NYC och sedan NYC-LAX, båda ToR även om det innebär vissa potentiella problem ifall du missar någon anslutning. Men tar du till transfertiderna lite så ska det inte vara något problem.

En sak som är värd att tänka på, är att du behöver resa i First class inom USA för att få samma komfort/service som när du reser business internationellt. (Finns det ens business inom USA!?)
 

Mikael Olsson

Ny medlem
Ja, jag tänkte prova med 2 ToR resor med.
Om jag har förstått era diskusioner ang lounger så kanske en längre transittid inte är så otrevligt heller:)
 

agehall

Medlem
Med längre transfertid menar jag "ha minst 24h extra". Om du råkar ut för att ett flyg blir försenat eller inställt så är det ett bra sätt att slippa problem. En timme hit eller dit är fortfarande för snålt.

Lounger i USA är inte så mycket att hänga i julgranen, så jag vet inte om jag skulle säga att de gör det hela så värst mycket trevligare.
 
Toppen