Senaste nytt

EuroBonus-nummerformat på United

erc

Medlem
Har lärt mig att försöka göra rätt från början. Och det är här man lär sig vad som är rätt. :)

Har ett antal flighter med United i sommar och vill kreditera poängen till mitt EuroBonus-konto. Som vanligt funderar jag på om jag ska ange numret med EBx-prefix eller utan...

Bokningarna är gjorda och jag är alltså i färd med att komplettera resenärernas personliga uppgifter med Frequent Flyer Information. Väljer SAS Eurobonus och ska sedan mata in numret. Med eller utan EBB/ABS/EBG? Hur har ni gjort för att säkra poänginflödet utan en massa långdragna retroclaims?
 

ELOS

Medlem
Hej EB* ska alltid matas in före själva Eb numret. Annars blir det automatiskt retroregistering som krävs.
 

erc

Medlem
Både jag och min medresenär kommer kvalificera till en högre nivå under resan. Bara att räkna med retroclaims med andra ord...
 

GOTATH

Medlem
Men känner andra system inom Star Alliance till EB-prefixen? Oftast brukar man få välja Sas som bonusprogram och då borde det ju räcka att man matar in numret? Det är ju numret som är det unika...
 

agehall

Medlem
Men känner andra system inom Star Alliance till EB-prefixen? Oftast brukar man få välja Sas som bonusprogram och då borde det ju räcka att man matar in numret? Det är ju numret som är det unika...

Det brukar behövas att man matar in prefixet.
 

johhenrik

Medlem
Japp, kollar man på skärmen vid incheckning, vilket man ju så klart gör lite då och då ;) så ser man att det brukar stå så här: SK EBG123456789, Så SK är Eurobonus som du valt, sen numret är EBG123456789
 

AABack2ARN

Medlem
Tycker detta är ett bra bevis på dumheten i att ha logik (i form av status) i numret. Det har säkert med att antingen så har en controller hittat på systemet eller så var SAS IT-system av så undermålig design när statusnivåerna infördes så att det enda sättet att identifiera statuskunder var att låta numret visa statusen

De andra system kan knappast förlita sig på att de tre bokstäverna är korrekt status utan behöver slå upp detta. Med "katastrofala" följder när numret ändrar sig för att man fått högre eller lägre status...
 

mha321

Medlem
Tycker detta är ett bra bevis på dumheten i att ha logik (i form av status) i numret. Det har säkert med att antingen så har en controller hittat på systemet eller så var SAS IT-system av så undermålig design när statusnivåerna infördes så att det enda sättet att identifiera statuskunder var att låta numret visa statusen

De andra system kan knappast förlita sig på att de tre bokstäverna är korrekt status utan behöver slå upp detta. Med "katastrofala" följder när numret ändrar sig för att man fått högre eller lägre status...

Jag tror knappast att alla flygbolagen har online-uppkoppling mot alla andras FF-system för att kunna slå upp kundernas status... Och det är knappast bara SAS IT som är problemet - när jag bokar med lufthansa är det helt random vad jag får för status på biljetten oberoende om jag använder mit EBG kort eller mitt M&M kort. Har till och med fått Star Gold uttryckt på boarding-kortet när jag hade mitt helt statuslösa M&M inne på kortet. Däremot verifierades det online i Lufthansas egen lounge, så där kom jag inte in :)

Det är väl därför som man ofta när man är ute och reser långt bort faktiskt måste visa statuskortet, även om det är tryckt Star Gold på boardingkortet - för att de faktiskt ska kunna verifiera...
 

AABack2ARN

Medlem
Som sagt, du behöver visa kortet och det är guldloggan på kortet som är avgörande inte att det råkar stå EBG, EBP, EBD eller vad tusan som helst.

Således skapar SAS lösning att ändra identitet på kortet merarbete då för de flesta system är EBG012345678 ett annat kort än EBB012345678
 
Min erfarenhet är att du måste mata in hela prefixet. Har flugit ganska mycket inrikes United och den enda gången jag fått ansöka om poäng i efterhand är när jag just skitit i att mata in EBX och sifferraddan. I värsta fall - snacka med incheckningen om du är osäker. Jag har upplevt en del märkligheter där borta. exempelvis flög jag en gång ORD-SFO med United och hade matat in mitt EBG-nummer korrekt och jag stod angiven som StarGold på boardingkortet.

När jag försökte snacka mig till en bättre plats (=Economy Plus) svarade gatepersonalen att de oftast sparade den till StarGold. Då visade det sig att jag stod som Silver i systemet trots att mitt boardingkort hade StarGold på sig. De ändrade detta och vips satt jag på en bättre plats.

Lesson learned: Mycket kan gå snett bakom kulisserna så dubbelkolla alltid din status med Uniteds personal.
 
Toppen