Senaste nytt

Letar biljett Bangkok till Osaka i maj

charmkurs

Medlem
Jag har sett att det finns verkliga Japan-experter på forumet, så jag chansar på att få hjälp!

• Varifrån vill du börja din resa? Bangkok
• Vilken är din destination? Osaka (KIX)
• När vill/behöver du resa ut? 1 maj (dock tidigast ca 11.00 då jag kommer med ett plan från södra Thailand på morgonen, så gärna eftermiddag eller kväll), eventuellt +1 dag
• När vill/behöver du komma hem? Tillbaka i Bangkok senast 12 maj
• Hur länge vill du vara borta? Så länge som möjligt till den 12 maj.
• Hur många personer som skall resa? En vuxen
• I vilken kabinklass? Spelar inte jättestor roll, se kommentarer nedan.
Så bekvämt som möjligt till bästa pris, haha. Vill försöka komma fram utvilad, åtminstone till Japan.
• Med vilka flygbolag vill du flyga? Troligen egalt, de andra förutsättningarna är viktigare. Se kommentarer nedan.
• Vad är din budget? Ca 6 000 kronor, fast helst mindre förstås.

• Vad är det viktigaste för dig? Att komma från A till B till ett bra pris med vettiga flygtider (utan långa layovers). Är det på icke okristliga tider funkar turistklass för mig då flygtiden inte är så lång om det inte är direkt, är det nattflyg får det gärna vara bekvämare. Se kommentar nedan.

• Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej, tyvärr, jag hinner inte vill säga att jag ska vidare, ca 2, 5 timmars resa, helst samma dag.

Kommentarer: Jag har sett tipset och China Easterns business här men har ingen erfarenhet av dem, är inte heller med i SkyTeam (ännu?). Har hört av en väninna som flyger från Osaka en del med dem att de ofta ställer in flighter. Någon med erfarenhet av detta? Dessutom är tiderna lite knöliga tycker jag.

Jag vet inte om det är som att svära i kyrkan här på forumet, men Air Asia X (med lie flat säten i business) har en vettigare flight tidsmässigt och ungefär samma pris som China Eastern. Någon som har erfarenhet?

En sak jag funderar över är om det kanske är smartare att försöka hitta en biljett någon annanstans än till Osaka och sen ta inrikesflyg till Tokushima (TKS) eller Takamatsu (TAK) i stället? Har dålig koll på Japans inrikesflyg. Finns det bra priser någonstans eller är det vettigare att ta sig landvägen från Osaka? Eller för den delen bakvägen från Hiroshima?

Är villrådig och tacksam för all hjälp!
 

pitch

Medlem
Jag tror inte jag kan komma på några bättre biljetter till KIX än dom du kan hitta själv, men...

Det går alldeles utmärkt att ta sig till Shikoku "bakvägen". Den enda gången jag har varit i grannskapet så åkte jag snabbfärja från Hiroshima till Matsuyama. Lite dyrt, kanske, men bekvämt och med fin utsikt. Det finns även en billig och långsam färja som går samma väg. Om det är fint väder och du har gott om tid, ta den istället. Vägen därifrån gick med tåget till Okayama.

Annars skulle jag välja tåget för att ta mig från KIX till Takamatsu. Fråga Hyperdia bara.
Vill du absolut flyga skulle jag nog åka via NRT eller HND istället, det känns enklare att hitta flyg till Takamatsu därifrån.

Om du nu bestämmer dig för att prova China Eastern till slut så har dom faktiskt flighter direkt till Matsuyama från Shanghai, d v s du bör kunna få en biljett i business för under 6k och faktiskt hamna på rätt ö åtminstone (om än i fel ända, om jag har förstått dig rätt).
 

charmkurs

Medlem
Tack för bra tips och för Hyperdia!
Dessvärre verkar det vara superlång lay over om man tänkt sig till Hiroshima eller Matsuyama med nattflyget. Har kollat China Easterns hemsida men den är knölig om jag kanske tänker mig en open jaw, dvs retur från Osaka. Ska kolla med kontoret här i stan. Lite pyssel kvar m a o, som vilket FF-program man ska gå med i hos SkyTeam i så fall? (sorry, hör säkert hemma i en annan tråd...)
Jag måste trots allt säga att Air Asia fortfarande känns lockande, särskilt om jag inte kommer att flyga så mycket med SkyTeam-bolag.
 

pitch

Medlem
Ska vi nu bli riktigt konstiga så kan du åka så här också:


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Det här är bättre värde när Hong Kong Airlines har lågpris på både BKK-HKG och HKG-OKA, som typ nu och fram till mars, men det är inte sketdyrt när du vill åka heller. OKA-TAK och KIX-OKA (eller ITM-OKA eller kanske till och med UKB-OKA) skulle jag i såna fall köpa som separata tabiwari-biljetter från ANA. Sammanlagt blir det nog knappt 5 tusen, går att fixa utan superlånga layovers, men har förstås den potentiellt stora nackdelen att sträckorna är på olika biljetter. Kan du tänka dig en dag eller två i Naha som säkerhetsbuffer så blir det ju lättare att vara lugn.
 

charmkurs

Medlem
Tack för tipsen, jag lärde mig något nytt! Blev riktigt sugen på Okinawa, men det var ju inte dit jag skulle - den här gången. Kollade Hong Kong Airlines och det verkar vara långa layovers, så Air Asias business ligger nog fortfarande bäst till trots allt...
 
Toppen