Senaste nytt

InterContinental Shanghai Puxi - gav dålig review online

johhenrik

Medlem
Jag skrev en review av min natt på InterContinental Shanghai Puxi i januari. Detta var vad jag skrev:

Nice room, but a few downsides

I booked a normal superior room and was upgraded to something called "great view'" or equivalent on the 22nd floor. The room was really really nice. The best sound system I have had in a hotel room I must say, so for a long term stay, i would value that a lot. The view was also really nice, overlooking Shanghai Railway Station and Holiday Inn Downtown. So, based on this, one would think i would return. Well, probably not, due to 2 reasons:

1. The room service was the worst I've ever had. I've never been picky when it comes to food, but here I just couldn't eat it. At first I ordered a pizza when I arrived. I was very tired after my flight, so I just wanted to eat in the comfort of my room. The pizza was so bad I ended up scratching off everything and just eating the pie crust. Later, due to jetlag I woke up in the night and I was hungry, so I ordered a Lasagna. I mean, how do you mess that up? Well, they sure did. It was really awful.

2. They had a nice coffee machine. So when I was about to make me a cup of coffee, I noticed a sign saying: We charge 20RMB per cup. Well, if you are such a cheap hotel that you can't even have complimentary coffee, well sorry, you lost me as a customer.

For those 2 reasons alone, I can't recommend this property.


Efter denna review fick jag en follow-up från hotellet där de bad mig förklara lite mer. Jag svarade att det fanns inte så mycket mer att säga. Dock noterade jag att jag redan hade en bokning för en natt i april, så jag sa att jag kommer trots allt återkomma, men jag kommer inte äta room service igen. :)

Då fick jag ett nytt mail som sa att de komer bjuda mig på en buffé när jag kommer, samt att de ska kolla över sin "coffee charging routine" som de sa. Jag ser att jag inte är den enda som har noterat detta i reviews på IHGs site.

Så, det kan allt löna sig med att rapportera tillbaka, även via deras review system online. Jag tycker att det är en schysst gest att bjuda på en middag som plåster på såren iaf. Vi får väl se om kaffet kostar nästa gång dock... :)
 

johansch

Medlem
Ibland får man intrycket att västerländsk mat i Kina primärt tillagas genom att titta på bilder på hur det ska se ut snarare än att t.ex. använda recept. Fast på ett InterContinental borde man väl kunna förvänta sig lite mer än så...
 

jumbooze

Medlem
Hmm, jag minns de fina gräddtårtorna i Kina på slutet av 90-talet
Bakade av folk som inte hade provat en europeisk tårta, 100% Chinese Copy - dvs picture perfect och vidrig
 

johhenrik

Medlem
Ibland får man intrycket att västerländsk mat i Kina primärt tillagas genom att titta på bilder på hur det ska se ut snarare än att t.ex. använda recept. Fast på ett InterContinental borde man väl kunna förvänta sig lite mer än så...

Ja, jag skrev det i mailet till kvinnan som hade titeln Quality Manger eller liknande. Jag skrev typ: I expect the food to be good at an InterContinental, not average and definitely not bad.

Maten i all ära, men det där är ju skandalöst dåligt.

Varför inte bo på Ruijin igen? Visst var du med väldigt nöjd?

Jodå, jag hoppar runt lite bara för att prova. Ruijin är min main base under arbetsveckan dock. Nu blir mitt experiment att se om det är skillnad i upgrades som Royal Ambassador, kontra Ambassador som jag var förra gången i Shanghai. :)
 
Last edited:

johhenrik

Medlem
Har nu bott här igen och det var en väldigt trevlig upplevelse. Hotellet är ju helt nytt (eller nyrenoverat) så hårdvaran är fantastisk. Jag bokade billigaste rummet och blev uppgraderad till ett Club Room med club access. Deras "vanliga" clubrum är på 60kvm, så de är stora och rymliga.

Incheckningen var nästan lite humoristisk som svensk. När jag kom till hotellet gick jag till vanlig receptionen, för jag såg ingen Ambassador-disk. Där talade de om för mig att mitt rum var i Club Tower och att jag kunde checka in där om jag ville. Allt var redan förberett där nämligen. Okej sa jag, då går jag väl dit. De tog mig till entrén och jag fick hoppa in i en golfbil som de körde mig till Club Tower. Det var ju tur man inte behövde gå, för det var ju säkert hela 150m dit... ;)

När jag då kom till den receptionen så var det två platser som redan var upptagna men det gick väldigt snabbt och jag fick sitta ned efter 15 sekunder och så var det dags för min incheckning. Det var 3 personer som tog hand om mig. De hade fått order från management att jag skulle tas om hand ordentligt, så det blev lite överdrivet tyckte jag. Det är trots allt bara en person som kan knappa på datorn. De andra två stod brevid o pekade o pratade osv.

Väl påväg till rummet så frågade jag kvinnan som visade vägen om det var mycket att göra, med tanke på att det var Formel1 samma helg osv. Hon svarade ja och att de hade blivit jättestressade när de ringt från receptionen och talat om att jag var på väg över till dem. "Om my, we have a VIP, a Royal Ambassador coming and we don't have a free seat at the desk!". Jag kände mig lite fånig att bli kallad VIP samt att de blev stressade över att jag kanske skulle få vänta 1 minut eller så. :) Visst är det skönt att slippa vänta på incheckning, men de 15 sekunderna jag "fick stå i kö" var helt ok tyckte jag. ;)

Hur som have, en ritkigt trevlig vistelse. En kompis kom över och åt middag med mig och de bjussade även på hans middag och drickat, så det var ju väldans bussigt tycker jag. :)

Jag kommer nog boka fler nätter där i juli, för de har grymt bra priser då och som sagt, fantastiska rum.

Just ja, de hade nu också en lapp vid kaffemaskinen som sa att kaffe är complimentary, så jag känner stor stolthet i att jag varit med och ändrat en sådan monumental felaktighet. ;)
 
Toppen