Senaste nytt

Ny flyglinje Norrköping-Köpenhamn med DAT

Jacob

Medlem
Ganska många flygbolag har kommit och gått på linjen, nu verkar ännu ett flygbolag vilja göra ett försök. Denna gång handlar det om DAT (Danish Air Transport) som planerar att öppna linjen efter sommaren enligt Norrköpings Tidningar.

Om allt går som planerat öppnas linjen den 26 augusti. Linjen kommer trafikeras med två avgångar på vardagar och en avgång på helgerna. Flygplanstypen blir en ATR-42 med plats för 46 passagerare.
 

gusten

Medlem
Jag flög den sträckan med SK på 80-talet.. Samma nyårshelg som Lockerbie. Vi skulle Skottland och bilade faktiskt igenom katastrofplatsen bara ett par dagar senare. Inget muntert minne.
 

Agö

Medlem
DATs ATR-42 påminner till utseende om en clown. Googla så får ni se. Alltid lika festligt att se den på CPH.
 

Palazzi

Medlem
Är det DAT's första linje till/från Sverige? Har flugit bolaget inrikes Norge och tycker det var en bra upplevelse.

Det enda tråkiga med DAT är att de inte har codeshares med de stora bolagen vilket är en fördel med t.e.x Nextjet & Wideroe (SAS), samt Flybe (Finnair & AA). Norrköping-CPH-världen hade nog varit än mer gynnsamt. Nu finns det nog täckning även för Norrköping-CPH ensamt :).
 

Palazzi

Medlem
16:e September är det datum som numera gäller för första flygningen. Synd att bolaget inte erbjuder anslutningsflyg, för de har lite roliga destinationer...:)
 

Johan_G

Medlem
Hmm, vad beror den dåliga uppslutningen från näringslivet på? Dålig tidtabell? För låg frekvens? Taskigt med anslutningar? Flygplatschefen verkar ju tro att det lokala näringslivet bara luras när dom säger att dom vill åka flygplan och sen inte gör det. Låter som en kommentar från någon som lever i en skyddad verkstad och inte förstår sig på hur en marknadsekonomi fungerar.
 

Agö

Medlem
Hmm, vad beror den dåliga uppslutningen från näringslivet på? Dålig tidtabell? För låg frekvens? Taskigt med anslutningar? Flygplatschefen verkar ju tro att det lokala näringslivet bara luras när dom säger att dom vill åka flygplan och sen inte gör det. Låter som en kommentar från någon som lever i en skyddad verkstad och inte förstår sig på hur en marknadsekonomi fungerar.

SAS från Linköping var nog spiken i kistan.
 

Alf

Medlem
Det finns en del förklaringar till varför man inte väljer Norrköping. Jag har inte flugit från Norrköping sedan SAS slutade. Mest beroende av de usla flygbolag som trafikerat flygplatsen. Skyways lyckades total förstöra linjen när man tog över efter SAS. Skyhöga priser och usel tidtabell. Sedan har det varit en del lycksökare på linjen som inte lyckats särskilt väl. Ett undantag var Cimber som flög med moderna jet, tyvärr hamnade dom i värsta lågkonjunkturen så dom drog ner på antalet turer.

De bolag som trafikerat sträckan har flugit med omoderna turboprop flyg såsom skramliga SF340 och annat skräp. Det gör att jag i varje fall väljer Arlanda, då slipper jag även CPH.

Senaste 5 åren har det varit två turer om dagen och det fungerar inte om man reser i tjänsten att sitta en halv dag i Köpenhamn.

Nu när SAS tar över ser man med en gång att priserna blir lägre och att man kan få genomgående biljetter. SAS sätter in ett modernt flygplan, även om det också är turbuprop så är det bättre. Jag tror stenhårt på denna nya linje, många vill åka med SAS. Troligtvis blir det nu bra uppslutning, vilket förhoppningsvis snabbt kommer att göra att det blir ytterligare turer. För att få flexibilitet i CPH behövs det 4 turer om dagen. Det var vad SAS hade när dom flög på Norrköping.

Jag kommer i de fall anslutningarna i CPH fungerar att använda denna nya linje, även om jag hellre sett att SAS kommit tillbaka till Norrköping. Linköping lockar ju även med en launge, vilket inte många småflygplatser har.

Det är naturligtvis helt omotiverat att ha två flygplatser i regionen inom 5 mil som skall konkurrera med varandra. Det har de senaste åren pratats om samarbete flygplatserna emellan men det har aldrig blivit något. Istället har man flugit till CPH på samma tider från respektive stad. Hade man samarbetat hade vi haft 4 förbindelser att välja på. Tyvärr är rivaliteten mellan de båda städerna på sandlådenivå.
 
Toppen