Det finns en del förklaringar till varför man inte väljer Norrköping. Jag har inte flugit från Norrköping sedan SAS slutade. Mest beroende av de usla flygbolag som trafikerat flygplatsen. Skyways lyckades total förstöra linjen när man tog över efter SAS. Skyhöga priser och usel tidtabell. Sedan har det varit en del lycksökare på linjen som inte lyckats särskilt väl. Ett undantag var Cimber som flög med moderna jet, tyvärr hamnade dom i värsta lågkonjunkturen så dom drog ner på antalet turer.
De bolag som trafikerat sträckan har flugit med omoderna turboprop flyg såsom skramliga SF340 och annat skräp. Det gör att jag i varje fall väljer Arlanda, då slipper jag även CPH.
Senaste 5 åren har det varit två turer om dagen och det fungerar inte om man reser i tjänsten att sitta en halv dag i Köpenhamn.
Nu när SAS tar över ser man med en gång att priserna blir lägre och att man kan få genomgående biljetter. SAS sätter in ett modernt flygplan, även om det också är turbuprop så är det bättre. Jag tror stenhårt på denna nya linje, många vill åka med SAS. Troligtvis blir det nu bra uppslutning, vilket förhoppningsvis snabbt kommer att göra att det blir ytterligare turer. För att få flexibilitet i CPH behövs det 4 turer om dagen. Det var vad SAS hade när dom flög på Norrköping.
Jag kommer i de fall anslutningarna i CPH fungerar att använda denna nya linje, även om jag hellre sett att SAS kommit tillbaka till Norrköping. Linköping lockar ju även med en launge, vilket inte många småflygplatser har.
Det är naturligtvis helt omotiverat att ha två flygplatser i regionen inom 5 mil som skall konkurrera med varandra. Det har de senaste åren pratats om samarbete flygplatserna emellan men det har aldrig blivit något. Istället har man flugit till CPH på samma tider från respektive stad. Hade man samarbetat hade vi haft 4 förbindelser att välja på. Tyvärr är rivaliteten mellan de båda städerna på sandlådenivå.