Senaste nytt

LFV lägger ner utbildningen av flygledare

Alf

Medlem
LFV har meddelat att man lägger ner utbildningen av flygledare.
Utbildning av flygledare avslutas - www.lfv.se

Det ligger ju nära till att dra slutsatsen att detta beslut har tagits efter beskedet från regeringen i veckan om att besluta att inte återförstatliga utförandet av flygledningstjänsten. För ett antal år sedan blev det fritt för privata aktörer att bedriva flygledningstjänst. Detta har också införts på flera kommunala flygplatser där ACR bedriver flygledning.

Under tiden har en lobbyverksamhet förekommit hos politiska företrädare och Socialdemokraterna har i tillsammans med sina allianspartier (v) och Mp) lämnat över ett förslag till regeringen om att återförstatliga flygledningstjänsten, dvs ge LFV monopol på detta som det var tidigare. Motiven har varit att flygsäkerheten försämras samt att Försvarsmaktens intressen inte tillgodoses om annan aktör än LFV får bedriva verksamheten. Mycket underliga och krystade motiveringar kan man tycka eftersom det är samma regelverk som gäller oavsett vem som bedriver verksamheten. Det är ju Transportstyrelsen som cerfifierar utövarna. Försvarsmaktens intressen borde man kunna tillgodose genom krigsplaceringen av personal.

I veckan tog alltså regeringen beslut om att inte återförstatliga flygledningstjänsten utan låta det vara som det är idag, dvs tillåta flera privata aktörer.

Var och hur LFV skall utbilda flygledare framgår inte. Det framgår inte heller hur de utbildningsfaciliteter som finns på Sturup i form av simulatorer och lärarkapacitet skall utnyttjas.

ACR utbildar sina flygledare utanför Sverige.

Många flygplatschefer är säkert mycket glada över beslutet eftersom kostnaderna för flygledningstjänsten har minskat sedan det blev konkurrens om leverera tjänsten.
 

Alf

Medlem
Problemet är nog att LiU fick ta över flygledarutbildningen och gjorde den alltför lång. Borde åter kunna göras av Sturup som det var förut. För var ska de svenska militära flygledarna utbildas? Norge skickar sina till USA men Norge är också med i Nato, vilket Sverige som bekant inte är med i.
Flygledare - Försvarsmakten
Entry Point North - ATS Academy
Flygelederutdanning - Avinor.no
Forside - Naviair

Det finns inga militära flygledare. Alla flygledare är civila men tjänstgör på militära flygplatser. Den speciella utbildningen för den militära delen ges av Försvarsmakten vid skolan i Halmstad.
 

Nemo

Medlem
Det finns inga militära flygledare. Alla flygledare är civila men tjänstgör på militära flygplatser. Den speciella utbildningen för den militära delen ges av Försvarsmakten vid skolan i Halmstad.
Det finns en militär utbildning, dels tillsammans med civila på Sturup, dels vissa militär inslag. Se länken. Idag är det även en skillnad iochmed att de militära har lön under utbildningen, vilket de civila inte har. Förr hade även de civila lön under utbildning.
 

Xilan

Medlem
LFV har meddelat att man lägger ner utbildningen av flygledare.
Utbildning av flygledare avslutas - www.lfv.se

Det ligger ju nära till att dra slutsatsen att detta beslut har tagits efter beskedet från regeringen i veckan om att besluta att inte återförstatliga utförandet av flygledningstjänsten. För ett antal år sedan blev det fritt för privata aktörer att bedriva flygledningstjänst. Detta har också införts på flera kommunala flygplatser där ACR bedriver flygledning.

Under tiden har en lobbyverksamhet förekommit hos politiska företrädare och Socialdemokraterna har i tillsammans med sina allianspartier (v) och Mp) lämnat över ett förslag till regeringen om att återförstatliga flygledningstjänsten, dvs ge LFV monopol på detta som det var tidigare. Motiven har varit att flygsäkerheten försämras samt att Försvarsmaktens intressen inte tillgodoses om annan aktör än LFV får bedriva verksamheten. Mycket underliga och krystade motiveringar kan man tycka eftersom det är samma regelverk som gäller oavsett vem som bedriver verksamheten. Det är ju Transportstyrelsen som cerfifierar utövarna. Försvarsmaktens intressen borde man kunna tillgodose genom krigsplaceringen av personal.

I veckan tog alltså regeringen beslut om att inte återförstatliga flygledningstjänsten utan låta det vara som det är idag, dvs tillåta flera privata aktörer.

Var och hur LFV skall utbilda flygledare framgår inte. Det framgår inte heller hur de utbildningsfaciliteter som finns på Sturup i form av simulatorer och lärarkapacitet skall utnyttjas.

ACR utbildar sina flygledare utanför Sverige.

Många flygplatschefer är säkert mycket glada över beslutet eftersom kostnaderna för flygledningstjänsten har minskat sedan det blev konkurrens om leverera tjänsten.

Det som läggs ner är samarbetet med Linköpings Universitet. LFV hade fram tills för ett år sedan en GD som även satt i styrelsen för LiU. Det är förmodligen en stor del av förklaringen till att flygledarutbildningen förlängdes med 4 terminer i LiUs regi. Elever antogs till universitetet och programmet Flygtrafik och logistik. De läste sedan 3 terminer innan de flyttade över till Entry Point North i Malmö, som är flygledarskolan som är delägd av LFV. Där gick de sedan den "gamla vanliga" utbildningen. Innan de sedan placerades ut på olika tjänsteställen i landet skulle de sedan skriva en C-uppsats (eller möjligen D-uppsats. Källa saknas).
Dessa 4 extra terminer har absolut ingen relevans för flygledaryrket. FL-utbildningen är i grunden otroligt smal och slimmad. Elever lär sig allt om att separera och kontrollera flygtrafik och ingenting annat. Det är alltså en utbildning som är till 100 % nischad för ett specifikt yrke och totalt värdelös i alla andra sammanhang. Att bredda denna med 4 extra terminer är och var ofattbart för alla utom för ovan nämnde GD.
Det sägs att en baktanke var att på så sätt få den statligt finansierad, vilket i och för sig skulle vara rimligt. Om LFV ska vara verksamt på en konkurrensutsatt marknad vore det rimligt att de inte måste vara de enda som har en utgiftspost som heter utbildning av flygledare. Sedan en tid tillbaka utbildar dock även den privata aktören ACR egna flygledare, i Schweiz.

LFV och Linköpings universitet skrev från början ett kontrakt på 3-4 år och det är det kontraktet som nu inte har förlängts, eftersom det inte finns någon som driver frågan längre. Det är självklart vansinne att utbilda 30 nya flygledare per år oavsett vad behovet är. Innan Linköpingsäventyret började hade LFV alltid möjligheten att vara väldigt flexibel med intaget. Det tog ungefär 3 år från det att en elev började sin utbildning tills denne var checkad och klar. Efter finanskriser, 11 september-attacker, oljekriser, gulfkrig och annat som påverkar flygresandet i kraftig negativ riktning har man relativt snabbt kunnat strama åt utbildningstakten. Likaså har man kunna öka den inför stora pensionsavgångar osv. Detta är något som man tappade i och med samarbetet med LiU och något som man nu återfår. Dessutom är det naturligtvis bättre att ledtiden kortas från 5 till 3 år.

Sammanfattningsvis. Entry Point North finns kvar precis som tidigare.
 

Xilan

Medlem
I veckan tog alltså regeringen beslut om att inte återförstatliga flygledningstjänsten utan låta det vara som det är idag, dvs tillåta flera privata aktörer.
Intressant. Har du en länk till detta? Hittar det ej någonstans.
 

agehall

Medlem
Varför i h-vete gjorde man detta till en högskoleutbildning och inte en KY-utbildning!? Det låter som den vanliga idiotin inom högskolorna fick grepp om det hela och gjorde något helt annat av det än vad verkligheten behövde.
 
Toppen