Senaste nytt

Hur bli av med försäkringar?

drW

Medlem
Vanligtvis vill man vara bra försäkrad när man hyr bil men jag har Handelsbankens Platinumkort och skulle ibland vilja ta bort ingående försäkringar då de är dyra och jag har ett skydd upp till 200000kr på kortet. Hyrde senast igår en bil på Hertz som för två dagar kostade 1200kr varav 300kr var försäkringar som jag egentligen inte behövde. Det här borde någon av er erfarna resenärer ha en lösning på!
 

Alx

Medlem
Du måste be hyrbilsfirman ta bort försäkringarna ur din profil alternativt be om detta varje gång du hämtar ut bilen. Det går inte att ta bort vissa försäkringar på egen hand och hyrbilsfirman kan inte heller göra detta över telefon. OBS! Helghyror och andra paketlösningar etc. blir ofta dyrare utan försäkring så man bör alltid kolla in alternativen både med och utan försäkring.

OM din kortförsäkring endast täcker upp till 200.000:- även i t.ex. USA så skulle jag nog fortsätta betala för försäkringar. 200.000:- är ingenting den dagen man råkar köra ihjäl någon här i USA. Min Centurionförsäkring täcker mångmiljonbelopp och inte ens det är garanterat tillräckligt i händelse av att det värsta tänkbara inträffar. Men på de höga försäkringsnivåerna törs både jag och min sambo iaf "chansa" och köra helt "oförsäkrade" här i USA. I Sverige räcker kanske dock några hundratusen?!
 

drW

Medlem
Försökte få bort försäkringarna vid uthämtning men det gick inte. Håller helt med dig om tex USA, där är jag hellre lite överförsäkrad. Kortförsäkringen jag har duger dock till ganska höga självrisker! Tycker att försäkringar vid bilhyror är lite av en djungel.
 

Alx

Medlem
Det låter skumt. Vi brukar kunna plocka bort försäkringarna när vi hämtar ut bilen även om de blir fundersamma och poängterar att vi är helt oförsäkrade. De blir ofta lite extra osäkra just här i USA av förståeliga skäl!

Enda gången det inte brukar fungera att ta bort försäkringarna är om vi har bokat en helghyra eller liknande eftersom försäkringarna då är en del av paketpriset.
 
Toppen