Senaste nytt

Det galnaste du gjort i flygväg?

Jacob

Medlem
BusinessClass.se växer och jag tror att jag inte längre är den enda flyggalningen på denna sida. Allt tyder på att det finns andra som gjort en massa dumheter, skönt att man är i gott sällskap. ;)

Själv har jag gjort allt möjligt galet under åren. Åkt till Bangkok över dagen, bytt flyg mitt i natten på en Söderhavsö och senast i oktober när jag var nere i München för att springa långlopp flög jag München-London-Frankfurt-Stockholm hem då det faktiskt visade sig vara avsevärt billigare än att flyga direkt till Stockholm. Kvinnan vid incheckningen i München tittade lite märkligt på mig när hon fick upp reservationen på skärmen och jag antar att jag tillhör en liten exklusiv skara resenärer som bytt mellan två Lufthansa flyg på Heathrow.

Så vad har ni andra ställt till med? :)
 

Bryant

Medlem
Kul tråd! Nyfiken på vad ni andra har att erbjuda.

Undrar vad som krävs för att det ska räknas som galenskap på den här sidan. Frågar man mina vänner så är det galenskap att vilja ha mellanlandingar eller flyga någonstans över dagen :).

Vid ett flygplatsbyte i milano (Bergamo till Malpensa) flög jag via Rom istället för att ta bussen.

I våras flög jag ARN-PRG-BCN-PMI-BCN-TXL-ARN över dagen med ett 20 min byte, som krympte till 10 min, på PMI. Men jag hann.. A Daytrip Across Europe On OK, YV, UX And AB — Trip Reports Forum | Airliners.net

Dagsflygningar med så många olika bolag som möjligt ett antal ggr(inte så galet dock:)) Jag flög dock till BCN vid ett tillfälle via CRL och CAS. Då var transitpersonalen i CAS väldigt misstänksamma och ifrågasatte varför jag flög via Afrika till BCN och inte med ett direktflyg.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Undrar vad som krävs för att det ska räknas som galenskap på den här sidan.
Det är helt och hållet fri tolkning och det är inte någon tävling.

Mest kul att höra vilka innovativa idéer folk kommit på för att få ihop poäng eller segment, för att få ner resekostnaden eller kanske bara för att få en lite mer udda reseupplevelse. Själv gillar jag att testa udda flygbolag.
 

Dr. Miles

Expert
Jag kommer inte närheten av Jacob, men jag har flugit på torsdag eftermiddag och kom hem på måndag morgon.

När mina kollegor frågade om vad jag gjorde i helgen så svarade jag att jag var i Bangkok över helgen.

En annan var, att jag flög Tokyo-Seoul-Beijing-Hong Kong-Singapore-Bangkok och jag stannade en natt på varje destination för jag kunde inte stanna mer än 24 timmar på varje ställe. Nu har jag vant mig. men då var det jobbigt.
 

David

Medlem
Får passa på att nämna CKG-HKG-KUL-SIN-HKG-CKG under torsdag (efter jobbet) till söndag kväll. 17-20 nov. En natt i varje stad/land.
Middag på Kowloon i Hong Kong på torsdag kväll, flyg till Kuala lumpur fredag morgon och eftermiddagen/kvällen med sightseeing, shopping och öldrickning, lördag morgon med "business class bus" till Singapore och där en halvdag med promenad mellan Marina Bay Sands, Raffles Hotel, Merlion mm och avslutningsvis middag och drinkar på Clark Quay. Resa hem söndag lunchtid till kväll efter lite shopping i Singapore på förmiddagen.

Rätt så intensiv helg tycker jag nog,..

Just nu ligger dock helgbesök till Ulanbator, Jakarta, Taipei och några till på schemat. Liksom kul att ha varit där. ;-)
Chongqing ligger inte perfekt till för helgutflykter, eftersom det nästan alltid krävs en transfer för att komma ur Kina, men än dock rätt så bra. :)
 
Galnaste som passagerare
Jag följer AFL (Aussie Rules Football League) väldigt mycket trots att jag bor i Stockholm. Ser 2-3 matcher varje vecka och när det är dags för finaler i September är det en riktig höjdpunkt. Hösten 2009 gick mitt lag St Kilda Saints till slutspel och vann kvartsfinalen. När det var dags för semifinal kunde jag inte hålla mig - jag var tvungen att flyga ner till Melbourne för att se matchen!

Året innan hade jag köpt en RTW biljett i Business Class från Reykjavik som jag haft väldigt svårt att utnyttja pga jobb och annat. Jag bestämde mig för att använda biljetten till Melbourne. Problemet var att den redan var bokad längs en konstig rutt och jag fick inte ändra rutten innan jag flugit första sträckan. Sagt och gjort - jag bokade en enkel biljett ARN-OSL-KEF med målet att flyga första segmentet (KEF-OSL) och boka om biljetten så jag hamnade i Melbourne.

Den 14:e September 2009 åkte jag ut till Arlanda för att dra igång min galnaste resa. ARN-OSL-KEF med SAS i ekonomi. Landade i Reykjavik och hann till loungen innan det var dags att boarda flighten tillbaka till OSL, denna gång i C. När jag kom fram till OSL gick jag till biljettdisken och sa "jag vill boka om min biljett". Dom höll på att svimma när jag sa att jag ville boka OSL-FRA-TLV-IST-HKG-BKK-MEL-AKL-LAX-LHR-ARN med första avresa två timmar senare...

Jag hann precis med planet till Frankfurt med Lufthansa och rutten blev ARN-OSL-KEF-OSL-FRA-TLV-IST-HKG-BKK-MEL utan stopovers. Var lite lätt sliten när jag landade i Melbourne. Några timmar senare var jag på MCG (Melbourne Cricket Ground). Vi vann matchen och gick till Grand Final 2009 :)

Galnaste som pilot
Turbulens på en Boeing 777 någonstans över Atlanten eller klippiga bergen kan vara jobbigt. Men det är som en angenäm smekning eller som att köra på ett kotte på en motorväg jämfört med att träna stall och vikning på flygskolan. (se film nedan för exempel - 22s börjar han stiga mot vikning)

[video=youtube;5CrmTtyiTFY]http://www.youtube.com/watch?v=5CrmTtyiTFY[/video]

När vi tränade vikning fick jag rådet att inte äta frukost på morgonen... Vi lyfte från Bromma och steg till 3500 fots höjd söder om Eskilstuna. Övningen går ut på att lära sig vad som händer när man stallar hårt (viker). Vi flög stabilt och jag minskade gaspådraget till 50%. Jag fick order att dra spaken så hårt jag kan mot magen så att planet börjar stiga brant.

Det känns helt fel. Nosen reser sig allt högre och vi passerar 45 graders lutning uppåt och vi tappar fart snabbt. Stall varnaren tjuter allt högre men jag fortsätter hålla allt jag kan. Det tar inte många sekunder innan vi närmar oss punkten då vi inte längre flyger men det känns som ett par minuter. Plötsligt når vi punkten då gravitationen tar över. Vi viker snabbt okontrollerat bakåt - vi har inte längre någon lyftkraft och rodren "tar inte" längre eftersom hastigheten år så låg. Planet faller över på rygg och någon sekund senare är vi på väg neråt med nosen först. På nolltid ökar hastigheten nog för att vi ska återta kontrollen och jag lyften nosen till horisontellt läge innan jag drar på gasen igen. Jag har gjort min första vikning och det känns helt galet. Våldsamt och helt utan kontroll. Men jäkligt coolt. Vi gör tio till vikningar på en timme men den första gången glömmer jag aldrig.

Turbulsens i en 777 känns inte riktigt lika våldsamt längre :)
 

Kristofer

Medlem
Har dessvärre inte haft så många galna flygningar som passagerare. Måste jobba på det.

När jag flugit själv har jag gjort massvis med totalt onödiga flygningar. Ett exempel är när min mobil gick sönder. Såg att det fanns en att tillgå i Kalmar. Åkte snabbt ut till ESMX, flög till ESMQ, tog en taxi till NetOnNet, hämtade ut mobilen, tog samma taxi tillbaka till flygplatsen och flög hem igen.

Tusenkronorslunchen är ju en annan klassiker (2h / 2 personer). ESMX-ESMS-ESMX. Äta lunch. Flyga hem. :D

Blev en gång tillfrågad om jag ville hjälpa till när incidentberedskapen skulle öva identifiering av små propellerflygplan. Blev "interceptad" av två stycken JAS39 Gripen. Kändes helt overkligt, sjukt koolt! :)

Men det överlägset ballaste jag varit med om i flygväg var när jag tjatade mig till att få åka med en SK60. Helt otrolig känsla att flyga fram i över 700 km/h över trädtopparna. Ronneby-Linköping gick på under 20 minuter. :)
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Kul att läsa erfarenheter! En del gillar att få poängen, en del att flyga och en del både och. Jag räknar mig lycklig till den sista skaran. Kul när man får berätta för en uppskattande publik.


Längsta omväg
Jag skulle flyga från San Jose (bredvid San Francisco) till Los Angeles för att hälsa på en vän, sträckan har många direktflyg på strax över en timme men jag såg i priset att man fick lov att flyga via Utah och Texas. Så både till och från flög jag San Jose-Salt Lake City-Houston-Los Angeles med en effektiv flygtid på 8,5h. Samma pris och långt fler poäng.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Intensivast flygperiod
Jag tog en måndag ledig från jobbet och stack på fredagen direkt till flygplatsen från jobbet. 16 flyg, en flygplatssoffa och en hotellnatt senare var jag tillbaka hemma igen tre dagar senare. HEL-RIX-CPH-BRU-ATL-SLC-DEN-SLC-LAX-SBA-SLC-IAH-CDG-CPH-RIX-HEL.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Flest flyg
Som jag redan gärna skrivit om här på forumet hade jag i år en väldigt flygintensiv höst som kulminerade i tre USA-resor på en månad. En reserapport är på väg för de 31 flygen som gjordes på 9 dygn: HEL-CPH-AMS-SFO-LAX-PHX-MSP-MKE-ORD-MSP-FOD-MSP-CMH-ATL-HOU/IAH-AMS-BUD-CDG-IAD-ATL-LIT-MEM-SAT-SLC-TWF-SLC-PHX-LAX-SEA-CDG-CPH-HEL.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Häftigast upplevelse
På Saint Maarten (SXM) landar jumbojettar rakt över dig då landningsbanan börjar direkt där stranden slutar. Att stå så nära landande megaplan så att det känns som man kan ta på dem här superhäftigt, försök sedan stå kvar på samma plats utan att blåsa ut i havet när samma flygplan några timmar senare startar.


P1000557.JPG by Angie Vo, on Flickr
 
Last edited:

MarcusC

Medlem
Galna flygresor kan uppstå ibland (genom mitt jobb). För ett par år sen. Fredag em. GOT-CPH-BKK-HKG, landar HKG sen lördag...(tillsamman med två kollegor), order om "nästa flight tillbaka till europa med lite gods"..Innebär retur ca 4 tim senare HKG-LHR, ankomst LHR söndag morgon. Därefter LHR-BCN, lämna gods. Retur BCN-FRA-GOT tillbaks söndag ca 1900...oxå ett sätt tillbringa helgen...
 
Toppen