Senaste nytt

AVIOS intjäning med code share

ELOS

Medlem
Hej

Jag skulle bara vilja ha ett förtydligande svar från BA experterna här....

Jag har bokat flighter med BA i businessclass CPH-LHR-MIA-LAX-HNL där alla segment har BA flightnummer men LHR-LAX-MIA-HNL flygs av AA.
Kommer jag få AVIOS i samma mängd som jag flugit BA metal? Om jag förstår de tidigare frågorna kring detta tema rätt så borde jag det.... särskilt stor skillnad blir det om man bokar BA första klass eftersom BA ger 200 % class bonus med AA bara 150 %.
 

Senator

Moderator
Om allt är bokat som BA flightnummer skulle jag gissa det blir så här:
LAX-HNL och MIA-LAX under BA nummer ger 140 Tier Points, och affärsklass Avios bonus som är väl 25%? Hade du bokat det som AA flight hade du fått 210 Tier Points och 50% Förstaklass bonus. Så du tappar väl mer Tier Points än Avios..

Just AA inrikes i USA bör man boka som AA och inte BA
 

ELOS

Medlem
Var kan man boka så segementet LHR-MIA blir BA flightnummer och MIA-LAX-HNL blir AA flightnummer och därmed första klass?
En sakt är ITA MATRIX men vilken online resebyrå fixar detta tekniska grepp?
 

Senator

Moderator
Jag ringer BA och bokar via telefonen. Gratis om du är BA Guld.. Annars ok med 200kr när man lägger 20 000kr på en resa :)
 

agehall

Medlem
Det är nog en BAEC Gold-förmån. Andra ringer lämpligen sitt eget bolag för att boka på motsvarande sätt...
 

Treo

Medlem
Var kan man boka så segementet LHR-MIA blir BA flightnummer och MIA-LAX-HNL blir AA flightnummer och därmed första klass?
En sakt är ITA MATRIX men vilken online resebyrå fixar detta tekniska grepp?

Är det viktigt att LHR-MIA har BA-nr (blir väl ca 1100 Avios skillnad)? Annars kan du ju försöka boka allt som AA, ibland har jag funnit att det blir billigare:rolleyes:
 

Storsteffe

Medlem
Antar att MIA-LAX är First då? Om inte så har det ingen betydelse för Tier. Jag har börjat boka via AA.com på amerikanska sidan. Där får man upp en hel drös alternativ och man hittar oftast det man söker, om inte får man ringa.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Problemet med att boka på AA.com är att man inte kan uppgradera TATL med Avios. Om man inte tänker göra det så är det en utmärkt lösning. Dock vill man försöka ha BA-flightnummer på alla flighter i EU och AA på alla i USA.
 
Toppen