Senaste nytt

Oneworld Emerald och incheckade väskor

JensE

Medlem
Hej,

Betyder detta att när jag bokar en ekonomi med AA inrikes i USA där inget baggage ingår så får jag som OW Emerald (BA gold) inte ta med en enda väska?
I bokningsbekräftelsen står det 0 väskor vilket fick mig att undra.
Är en BA award bokning på AA som det handlar om.

Extra baggage allowance

As an Emerald frequent flyer you can check in one additional bag for free in addition to your ticketed baggage allowance when you fly on oneworld airlines. If your ticket mentions a weight allowance, you can check in an extra 20kgs (44lbs). (This benefit is not available on British Airways 'Hand Baggage Only' fares on select short-haul routes.)
 

JensE

Medlem
Skumt att det står 0 på min bokning hos ba och checkmytrip. Kan inte se någon bagageinfo under bokningen på AA.com heller.
Första gång jag flyger i ekonomi med AA så därav förvirringen.
 

Dr. Miles

Expert
Skumt att det står 0 på min bokning hos ba och checkmytrip. Kan inte se någon bagageinfo under bokningen på AA.com heller.
Första gång jag flyger i ekonomi med AA så därav förvirringen.

oneworld Emerald, Sapphire eller Ruby får checka in åtminstone en väska gratis när man flyger med American Airlines i Economy class.

American Airlines skrev:
The following passengers will be allowed a 1st and/or 2nd checked bag at no additional charge provided it falls within the size and weight limitations. These free checked bag allowances apply on flights operated by American Airlines, American Eagle and American Connection®. On flights operated by other carriers, different baggage charges may apply. Be sure to check your itinerary and receipt to see which airlines’ charges apply.

  • For customers traveling to or from destinations in Brazil, Chile and Peru
  • Customers who purchase full-fare tickets in Economy Class
  • Customers who purchase Business or First Class tickets
  • Active U.S. Military personnel traveling on orders or personal travel
  • Active U.S. Military dependents traveling on orders
  • American Airlines AAdvantage® Executive Platinum AAdvantage Platinum or AAdvantage Gold members
  • Alaska Airlines MVP Gold 75K, MVP Gold and MVP members
  • oneworld alliance Emerald, Sapphire or Ruby members
  • Customers flying on the same reservation as an American Airlines AAdvantage Executive Platinum, AAdvantage Platinum or AAdvantage Gold member or oneworld alliance Emerald, Sapphire or Ruby member regardless of frequent flyer status or fare type (not applicable to group bookings)
  • First and Business Class MileSAAver® Awards
  • First, Business and Economy Class AAnytime® Awards
  • First and Business Class upgrades confirmed prior to check-in

American Airlines Checked Baggage Charge Exceptions | AA.com
 

AABack2ARN

Medlem
Nja, det är nog så att allowance faktiskt är 0 väskor. AA gör däremot ett undantag för dig och låter dig komma undan avgiften för första väskan.

Det här är lite lurigt när man checkar in med någon annat bolag eftersom då den officiella gränsen är 0 väskor vilket det andra bolaget (där du kanske inte har status) följer och deibterar dig för mängden över detta eftersom de inte bryr sig om din status hos exempelvis BA eller AA.

Det kan också vara så att det är ett fel: dvs AA-bokningen hittar inte din status hos BA.
 

JensE

Medlem
oneworld Emerald, Sapphire eller Ruby får checka in åtminstone en väska gratis när man flyger med American Airlines i Economy class.
Såg det där också och känns lite som motstridiga uppgifter.
Är korta inrikesflighter så är inga större pengar det handlar om.
Jag är mest förvånad om det inte ingår. Rapporterar tillbaka vad utfallet blev.

Nja, det är nog så att allowance faktiskt är 0 väskor. AA gör däremot ett undantag för dig och låter dig komma undan avgiften för första väskan.

Det här är lite lurigt när man checkar in med någon annat bolag eftersom då den officiella gränsen är 0 väskor vilket det andra bolaget (där du kanske inte har status) följer och deibterar dig för mängden över detta eftersom de inte bryr sig om din status hos exempelvis BA eller AA.

Det kan också vara så att det är ett fel: dvs AA-bokningen hittar inte din status hos BA.

Min BA status är med för jag fick välja main cabin extra gratis.
Men vi får se :)
 
Toppen