Senaste nytt

Icelandair utan mat i economy class över Atlanten

Lonelyflyer

Medlem
En jobbarkompis kom tillbaka förra veckan från ett besök i Washington med Icelandair, men han blev lätt fundersam när de inte serverade mat i economy.
Det fanns som tilläggsval att köpa till, men dock

Economy comfort får mat, men de har å andra sidan lagt några kronor mer på biljetten.

själv blir jag också fundersam - ja kan köpa att bolag skippar mat inom europa, med tanke på flygtiden. Men ska man sitta en 5-6-7 timmar är det lite märkligt att det inte serveras mat.

Fler som märkt detta?
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror att jag har läst någonstans att om fliygning är under 6 timmar, är flygbolaget inte skyldig att servera "fri" mat.

Jag mistänker att Icelandairs flygning mellan Rejkyavik och amerikanska östkusten är inom 6 timmar.
 

Patrik

Medlem
Jag tror att jag har läst någonstans att om fliygning är under 6 timmar, är flygbolaget inte skyldig att servera "fri" mat.

Jag mistänker att Icelandairs flygning mellan Rejkyavik och amerikanska östkusten är inom 6 timmar.

Tror de amerikanska flygbolagen också kör BuyOnBoard över atlanten, såg t.o.m. att United körde någon tur med en 737-800 (med mellanlandning för tankning), den skulle de få betala mig grova pengar för att vilja prova på. :)
 

ACervin

Medlem
Skulle flyga från CPH till NYC med familjen för 2 år sedan med KLM. På grund av en spricka i cockpit rutan, sades det i alla fall, blev vi ombokade till Iceland Air. Ungarna vrålhungriga, men den resvane fadern lugnade barnen med att snart blir det varm mat på flyget. Jag ni vet hur det slutade. Lunchen på Keflavik blev inte billig.
 

Dr. Miles

Expert
Finns det reglementen som styr flygbolagens matservering också? *förvånad*

Med tanke på att EU försökte bestämma hur en gurka skulle se ut, så blir jag inte förvånad att det finns sådana(matservering under flygning) regler.

Självklart att det är inte något som EU har bestämt, utan jag tror att det är IATA eller FAA.
 

Magino

Medlem
Men AirAsia X flyger ju från KUL till LGW och CDG och där måste man betala för sin mat bak i det så kallade ekonomi, och det är klart mycket längre flygtid än sex timmar.
 

lnixon

Medlem
Med tanke på att EU försökte bestämma hur en gurka skulle se ut, så blir jag inte förvånad att det finns sådana(matservering under flygning) regler.

Självklart att det är inte något som EU har bestämt, utan jag tror att det är IATA eller FAA.

Googla "smörrebrödskriget".
 
Toppen