Senaste nytt

British Aiways Club Europe

MarcusC

Medlem
Hur är utbud service i club europe (business) inom europa..är det värt att välja business?

Hur är mat utbud etc? Flög economy Got-Lhr, fick nån kaka + fri dryck. Ser ut vara hyfsat gott om plats i business med breda standard säten.?!
Någon som har synpunkter?
 

Lennw

Medlem
Nja, svårt att svara på då det beror på sträcka och tidpunkt.

CE ger en del fördelar:

Lounge access: ARN loungen är inget vidare men loungen på LHR är riktigt bra med mat och dryck.
Ingen sitter i mittsätet: Det här är ju rätt skönt i och med att man får bra armbågsutrymme
Fast track security på LHR: Beroende på passagerartryck så kan det vara en fördel
Champagne: Finns bara i CE
Service: Givetvis bättre i CE än i ekonomiklassen
Mat: Beror på sträckans längd och tidpunkt, allt ifrån en kaka till en hyfsad varm frukost/lunch/middag. I ekonomi får man som bäst en macka.
Miles/Poäng: Mycket bättre i CE om man är medlem i Executive Club

Sedan kan man resonera att ekonomi också har fria drinkar, och om man inte bryr sig om miles/poäng så är det ganska smärtfritt att flyga ett par timmar i baksätet.
 
Kombinerat med de riktigt bra förköpspriserna (30 dagar) så är BA Club Europe en av de mest prisvärda biljetter jag flugit med. Särskilt från LHR som sagt, men även ombord då servicen oftast är riktigt bra.
 

erhel

Medlem
Om man kan få ett bra pris, vilket man ofta kan om man beställer åtminstone 30 dagar innan, skulle jag säga att det definitivt är värt det. Du får något mer personlig service. Ofta bra mat på sträckorna från Sverige som hamnar i BAs band 3 vilket innebär full catering för Club Europe.

Om man flyger från ARN under semestertider är Fast Track där värt otroligt mycket, sist jag flög till LHR slapp jag runt 25 minuter kö på ARN. På LHR är säkerhetskontrollerna ofta rätt beskedliga oavsett vilken kö man är i. Loungen på LHR är en av de bästa för Intra-Europa Business enligt mig.

Jag brukar göra så att jag flyger ARN-LCY på vägen dit, i och för sig eftersom jag ofta skall till City, för att sedan ta LHR-ARN tillbaka för att utnyttja faciliteterna på LHR.

Kort sagt. Har du råd är det värt det, ännu mer så om du samlar Tier Points.
 

Concorde

Founding Member
30 dagar förköp ca. 2400 kr. t/r. 21 dagar förköp ca. 4000 t/r. Som tidigare nämnt är loungerna på LHR suveräna. Service ombord kan vara allt från sisådär till lysande, beror på hur pass engagerad besättningen är. Mat är helt ok och man har ofta två val, förutom Afternoon Tea som serveras efter 14.00 till och 16.30 vill jag minnas.
 

Roger J

Medlem
BA flyger väl en del småplan till ARN också, där jag antar att det är 2+2 med sätena. Hur gör de i Club Europe då? Som SAS (det vill säga ingenting=samma som i Economy Class) eller Lufthansa (blockar så att det blir 1+1)?
 

Concorde

Founding Member
Ja, man flyger E170s till London City, inte LHR. Dom är 2+2. Personligen är BA det utan minsta tvekan självklara valet till London i Economy eller Club. Bättre och billigare och mer generösa vad gäller intjäning.
 
Toppen