Senaste nytt

SAS American Express eller Diners Club kort - vilket är bäst?

Ricci

Medlem
Har Diners men använder det för sällan sista åren...funderar lite på SAS AMEX?

Vilket är bäst SAS Diners eller SAS AMEX (förutom från lounge med Diners)?
 

varva77

Medlem
Jag skulle nog ta SAS amex alla dagar i veckan om det är poäng du är ute efter. Det fungerar mer eller mindre på alla ställen man spenderar hyfsade summor på (enda undantaget jag kan komma på är OK/Q8 samt tyvärr många onlinebutiker). Jag har dock nog aldrig varit med om att Diners fungerar på något ställe som inte tar amex (IKEA tar ju numera båda). Fördelen med Diners är att det ett par/någon gång per år är kampanj med dubbla eller trippla poäng som kan ge bra utdelning med lite planering. Loungeaccessen är givetvis bra men 10' i spend per fribesök är i mesta laget tycker jag, framförallt med tanke på att loungerna man får access till oftast inte är något vidare... nämnda 2-4-1 väger också till amex fördel.
 

Glenn E

Medlem
Det brukar ju också vara 2 helger per år med dubbla eller trippla poäng på Diners.
Då kan man köpa på sig presentkort på COOP eller på en ICA affär som tar Diners och handla maten på presentkort i 4-5 månader.
Nästan alla affärer säljer presentkort.
Detta är ju bättre än 2-4-1 på Amex om man planerar lite för det blir som att köpa Star Allience biljettter 2-4-1.
Dessutom får man fria lounge besök men det är sällan jag har nytta av det som EBG.
 

Glenn E

Medlem
Kanske man ska ha både Diners och AmEx och ha minst 150000 sek om året på AmEx och sedan köpa presentkort på Ica eller Coop + andra affärer då det är dubbla eller trippla poäng på Diners.
Tänk att köpa en SAS AmEx 2 FOR 1 med poäng intjänade på en Diners trippel poängs kampanj.:p

Det blir 120 EB poängs värde för 100 kronor spenderat.
 
Last edited:

jth

Medlem
Kanske man ska ha både Diners och AmEx och ha minst 150000 sek om året på AmEx och sedan köpa presentkort på Ica eller Coop + andra affärer då det är dubbla eller trippla poäng på Diners.
Tänk att köpa en SAS AmEx 2 FOR 1 med poäng intjänade på en Diners trippel poängs kampanj.:p

Det blir 120 EB poängs värde för 100 kronor spenderat.

Precis så kör jag nu. Fullt i plånkan med både SAS Amex, Diners och mastercard :p
Är man inte EBG så är det dock nog inte värt det, då blir det många årsavgifter att betala. Årsavgiften på SAS amex är illa nog.
 
Jag hade SAS EuroBonus Mastercard och American Express, nu endast det sistnämnda. Diners Club har jag aldrig förstått mig på. Loungerna får jag genom mitt Priority Pass från Handelsbanken Platinum.
 
Toppen