Senaste nytt

Hyrbil Orlando 17 dagar

Tänkte rådfråga lite kring hyrbil för familjen i Florida under 17 dagar. Vi kommer att resa 2 vuxna och 2 barn (4+6 år) med fyra stora resväskor på utresan och troligen fem på hemvägen.

Har kollat lite med Hertz, Avis, Budget och Sixt. Hade föredragit Sixt där jag är platinum och hoppades på uppgradering men de vill ha mer än dubbelt upp mot Avis och Budget för samma grundklass och jag vågar inte boka för liten och räkna med uppgradering.

Det jag undrar över är dock försäkringsrelaterat och rör stöldförsäkring m.m. någon som har koll på vad Avis eller Budget tar för detta? Svaret jag fick från kundtjänst var att självriskeleminering ingår men jag tolkar det som på vagnskada bara. Står inget om stöld.

Sen noterar jag även att det skiljer mycket hur många väskor man får in i samma bilklass, tittade på midsize SUV först och hos någon står det två små och två stora medan hos någon annan står det fyra stora på samma modell/klass. Vågar man chansa eller ska man ta en 7 sits VAN och packa i en sätesrad?
 
Last edited:

Najk

Medlem
Boka en stor bil om du behöver det.
Att chansa på en uppgradering känns väldigt riskabelt, och det är inte de ser en van som ngt man uppgraderar till. Jag själv hade blivit besviken om jag hade fått "uppgradering" till en VAN :)

Risken är ju annars att det inte finns någon VAN tillgänglig.

Sedan rekommenderar jag att gå direkt mot något uthyrningsföretag, tex Hertz/Avis/Budget etc.
Inte genom någon tredjepart.
 

agehall

Medlem
Återigen, UNDVIK e-bilhyra som pesten! De är skojare som kan lova vad som helst utan att sedan ta ansvar!

Själv har jag nyligen hyrt av National och varit mycket nöjd. Har ledsnat på Avis/Budget som försöker lägga till en massa extrakostnader hela tiden och lyckas bara få skrotbilar av Hertz, så National kommer nog får mer av min business i framtiden. Många andra har dock goda erfarenheter av Hertz, så jag måste ha haft otur.
 

Storsteffe

Medlem
Boka en 7 pax, ca 6500 för 17 dagar inkl. allt. Jag brukar alltid använda Hyrbil.com och har aldrig haft några problem trots några incidenter.
 
Skulle jag hoppats på uppgradering från midsize SUV hade jag räknat med en stor SUV och inte VAN så där håller jag med.

Ska kolla med National också.

Gillar normalt inte tredjepartssidor utan tänkte boka direkt via någon kedja, dock inte vissa amerikanska som jag haft lite otur med tidigare.
 
Tänkte bara meddela vad det blev av detta.

Vi bokade genom Budget då de hade en 10% kupong för bilar i Nordamerika.

Total kostnad med alla försäkringar och sjäkvriskeliminering på både vagnskada och stöld (ingår alltid vid bokning via Sverige hos dem) blev 4200 kronor för 17 dagar med en 7 sits VAN eller liknande.

Billigt i mitt tycke som i Sverige och Norge brukar få betala samma för en liten bil i 3-4 dagar.

Dessutom ger bokningen några EB poäng.
 

agehall

Medlem
Var riktigt uppmärkssam när du hämtar och lämnar bilen isåfall. Avis/Budget är hopplösa på att försöka göra upsells som du inte behöver. Du vill ha 3rd party liability och LWD, men allt annat kan du skippa utan att riskera allt du äger.

Dessutom tar de HUTLÖSA priser för bensin ifall du lämnar tillbaka bilen otankad. Häromdagen såg jag ett pris på $13/gallon, vilket är nästan $10 mer än vad man betalar vid pumpen...
 
Var riktigt uppmärkssam när du hämtar och lämnar bilen isåfall. Avis/Budget är hopplösa på att försöka göra upsells som du inte behöver. Du vill ha 3rd party liability och LWD, men allt annat kan du skippa utan att riskera allt du äger..

Enligt kundtjänst skall ju LWD vara inkluderat, dessutom med självriskeliminering, eller har jag missförstått något? LWD är väl stöldskydd?

Har du / någon annan en indikation på vad som kan vara relevant pristillägg hos uthyraren för 3rd party liability under 17 dagar? För det verkar inte vara inkluderat från Budget Sverige.
 
Toppen