Senaste nytt

Jämföra tillgänglighet på Business Class award mellan olika Star Alliance bonusprogra

Jag tycker det vore intressant att jämföra tillgängligheten på awardbiljetter (bonusbiljetter) i Business Class mellan olika bonusprogram inom Star Alliance - och även med andra allianser. Resultatet skulle bli en rejäl sammanställning och artikel.

Utgångspunkten är att bonusprogrammen ger olika stora möjligheter till intjäning: i Sverige har SAS och British Airways kreditkort som genererar poäng, i Norge har Flying Blue (Air France & KLM) ett kreditkort. Kombinerat med vouchers och andra metoder får man känslan av att programmen ger väldigt mycket. Men utan tillgång på awardbiljetter är ju det praktiska värdet ganska litet.

Jag tänker mig en jämförelse på några vanliga sträckor:

Stockholm-San Francisco
Stockholm-New York
Stockholm-Bangkok
Stockholm-Tokyo

Vi jämför tillgängligheten inom den egna bolaget under en utvald tidsperiod för två personer; exempelvis September 2014. Vouchers som 2-for-1 fungerar bara med det egna bolaget. Det är lite jobb att sammanställa och det vore bra att jobba tillsammans för att sammanställa materialet.

Förslagsvis jämför vi EuroBonus, Miles & More, Executive Club, Flying Blue. Finnair Plus och Miles & Smiles kan också vara intressant.

Har vi några frivilliga med status inom respektive program som vill vara med?
Förslag på hur vi kan förbättra jämförelsen?
 

FF#1

Medlem
Gillar iden, tror att man ska testa två-tre olika tidsperioder, En några veckor bort en lite längre och en ca 6-10 månader framåt.
Har fått för mig att det skiljer avseevärt mellan olika program och tidsperioder men jag är inte säker.

har EBG, FB gold och M&S Elite så jag skulle nog kunna göra ett litet dagsverke på någon av dem.
 

Storsteffe

Medlem
SAS vs BA med 2-4-1 voucher(50% med SAS egentligen) på dessa destinationer är ju rätt intressant också för många här antar jag fast då kanske det blir lite mer komplicerat?
 

Senator

Moderator
Det borde finnas ett storleksparameter. BA flyger väl 13 gånger om dagen till NYC, och jämföra detta med SAS 3x är lite missvisande.

Kategorier av flygbolag skulle jag lägga till. Top of mind:
A: LH, AF, BA
B: IB, KL, LX
C: OS, AY, SK
 
Gillar iden, tror att man ska testa två-tre olika tidsperioder, En några veckor bort en lite längre och en ca 6-10 månader framåt. Har fått för mig att det skiljer avseevärt mellan olika program och tidsperioder men jag är inte säker.

har EBG, FB gold och M&S Elite så jag skulle nog kunna göra ett litet dagsverke på någon av dem.

Du har rätt - vi borde ha två jämförelseperioder. Bra att du kan hjälpa till!


SAS vs BA med 2-4-1 voucher(50% med SAS egentligen) på dessa destinationer är ju rätt intressant också för många här antar jag fast då kanske det blir lite mer komplicerat?

Exakt. Du menar att vi söker tillgänglighet för två istället för en?


Det borde finnas ett storleksparameter. BA flyger väl 13 gånger om dagen till NYC, och jämföra detta med SAS 3x är lite missvisande.

Kategorier av flygbolag skulle jag lägga till. Top of mind:
A: LH, AF, BA
B: IB, KL, LX
C: OS, AY, SK

Jag tycker inte det är det minsta missvisande. Vi har ett antal populära destinationer och de vanligaste bonusprogrammen. Målet med undersökningen är att se om det skiljer i tillgänglighet för en svensk resenär som vill ta sig till respektive destination på poäng.

Förstår inte varför du vill kategorisera bolagen - på vilket sätt är det relevant för mig som vill åka till NYC med min fru?
 

Dr. Miles

Expert
Frågan är, ska det räknas endast tillgänglighet av programmets flygbolags flygningar eller även partners.

Som bekant Miles&More och Flying Blue är samlingsprogram och då har man mer flygningar att välja mellan.

Problemet med när man inkluderar partnerflygbolags flygningar är, det är svårt att kolla med vissa program. T ex man kan inte kolla partnerflygbolags awardplatser med SAS EuroBonus.
 
Frågan är, ska det räknas endast tillgänglighet av programmets flygbolags flygningar eller även partners. Som bekant Miles&More och Flying Blue är samlingsprogram och då har man mer flygningar att välja mellan.

Jag tänker mig Lufthansa Group för Miles & More och Air France & KLM för Flying Blue, vad tror du om det? Anledningen är att det ska vara jämförbart och tillgängligt för 2-for-1 vouchers etc.


I bland läser jag lite för fort...

Händer mig ofta.
 
Toppen