Senaste nytt

Norwegian ljög om tekniska problem men blev avslöjade

AABack2ARN

Medlem
Oerhört att de ljög initialt, om det är för operationella skäl bör man ju säga det. Inte ljuga ... Nu kan man ju inte lita på att "tekniska problem" verkligen är det.

Nåja, det är nog inte detta flygbolag ensamma om att göra. SAS har kört samma bluffar och först efter såväl rekommendationer från ARN som inblandning av Sverker i Plus betalade SAS.
 

Nemo

Medlem
Jämför med ett helt annat fall.
http://www.forbrukerradet.no/annet/...sasjerer-på-norwegians-rute-dy5003-dubai-oslo

"Aftenposten Han avslørte Norwegian-bløffen - Aftenposten skriver i dag (27 feb 2014) om den uheldige Norwegian-passasjeren HG som hadde vært på ferie i Dubai. På flyturen hjem informerte kapteinen om at flyet måtte mellomlande i Stockholm for å fylle drivstoff. Ikke lenge etter fikk passasjerene beskjed om at en «teknisk utfordring» gjorde at alle passasjerer måtte gå av flyet på Arlanda flyplass utenfor Stockholm, og sjekke inn på et annet fly for å komme seg hjem. Reisefølget landet i Sverige før klokken seks om morgenen, måtte stå over en time i bagasjekø, før nye timer med venting fulgte. I 10-tiden var de tilbake på Gardermoen.

Man trenger ikke å ha flyskrekk for å bli skremt av «tekniske utfordringer» når flyet er i luften. De fleste passasjerene var kanskje bare glade for at de fikk bytte fly og komme seg trygt tilbake til Oslo. Gudding derimot, ante ugler i mosen og tok kontakt med Luftfartstilsynet og Norwegian for å finne ut hva som hadde skjedd. Flyselskapet opprettholdt forklaringen om at de måtte fylle drivstoff, og tilbød han uten videre 3300 kroner i erstatning for den ekstraordinære hendelsen. Dette gjorde Gudding sikrere i sin sak om at noe mer lå bak, og etter noen måneder fikk han svar fra Luftfartstilsynet. Det var ikke noen «teknisk utfordring» som gjorde at de måtte bytte fly i Stockholm. Feilen oppstod ikke på Dubai-flyet i det hele tatt, men det ble likevel tatt ut av sin ordinære flygning for å løse et annet problem som var oppstått. Norwegian hadde nemlig tekniske problemer med to andre fly.

I tillegg til å feilinformere om grunnen til forsinkelsen, unnlot Norwegian, ifølge Aftenposten, å informere passasjerene om standardkompensasjonen de hadde krav på. Ifølge avisens beregninger, til sammen rundt 400 000 kroner. Til alt overmål fløy flyet etter hvert til Oslo. Norwegian benekter at det var økonomiske motiver bak flybyttet i Stockholm, og sier det aldri har skjedd før.

Det skal ikke være sånn at flypassasjerer skal bli tvunget til selv å etterforske forsinkelsene de blir utsatt for, før de kan få erstatningen de har krav på. Heldigvis kan passasjerene klage. Først til selskapet, og blir klagen avvist, kan du klage videre til Transportklagenemda som kan undersøke saken nærmere.

Passasjerene på denne turen vil ikke bli automatisk kompensert. Så var du en av de 128 andre passasjerene på dette flyet, burde du kontakte Norwegian omgående. Det er kanskje ikke så lett å finne ut hvordan du klager på flyselskapets nettside, men det kan du gjøre her."
 
Toppen