Senaste nytt

Finnair öppnar tredje flyg till Bangkok nästa vinter

MarcusC

Medlem
Vad gör Finnair som inte SAS kan....Visst jag vet Thai är mycket starkare i DK,NO och SE men man kan ju tycka med tanke på Svenskars kärlek till Thailand borde SAS kunna ha bättre lycka med sin BKK linje om Finnair kan köra extra flighter...säkert med många Svenskar ombord?!
 

JonW

Medlem
Äntligen lite vettigare tider, något märkligt att man väntar ända till 30 dec dock.
Sen finns visst inga besked om det blir en uppgraderad 340, eller något av skrotplanen som visst ska köra BKK hela sommarsäsongen...
 
Vad gör Finnair som inte SAS kan....Visst jag vet Thai är mycket starkare i DK,NO och SE men man kan ju tycka med tanke på Svenskars kärlek till Thailand borde SAS kunna ha bättre lycka med sin BKK linje om Finnair kan köra extra flighter...säkert med många Svenskar ombord?!

Jag tror att Finnair vinner många svenskar på att man flyger första sträckan åt rätt håll, istället för att behöva åka till CPH. I alla fall har jag tänkt så själv vid ett par tillfällen. Om man dessutom bor i GBG till exempel erbjuder Finnair ofta den absolut snabbaste resan till BKK, då man också har valt att fokusera på snabba anslutningar.
 

Alf

Medlem
Den teorin håller inte, ARN-BKK med SAS gick även den halvtom för det mesta.

Var det verkligen så? Jag åkte den två gånger och det var fullsatt på alla fyra flygningarna i båda klasser. Det är verkligen konstigt att Finnair kan köra så många turer och SAS inte lyckas med en tur. Linjen från Arlanda hade dessutom en mycket bättre tidtabell än CPH avgången.
 

Senator

Moderator
Nu är inte SAS ensamma om att "lämna" Bangkok eller försämra tillgängligheten. BA, AF och LH har alla gjort samma under senare åren.

Det som verkar vara svårt med Thailand är yielden. SAS har helt enkelt valt att satsa mer på Nordamerika och rutten till SFO verkar gå lysande.

Men det är intressant att Finnair verkar tjäna pengar på rutten. Men kom ihåg att fulla flyg inte nödvändigtvis är samma som lönsam rutt.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag har känslan att AY fyller sina plan med gruppresenärer. De finska charterbolagen (Ving, Fritidsresor etc.) verkar i större omfattning än de svenska nyttja AY än de svenska och norska nyttjar SK/TG.

Jämför man Arlanda och Vantaa kan man hitta flera charteravgångar till Bangkok och Phuket i Sverige än vad man kan hitta i Finland. Överhuvudtaget verkar det vara färre charterbolag som flyger till Finland än vad som flyger till Sverige.

Så kanske det har med saken att göra?
 
Toppen