Senaste nytt

Bättre mat i SAS Plus men all alkohol till försäljning i SAS Go

Redaktionen

Medlem
Redaktionen tipsar:

Det har snart gått ett år sedan SAS slopade business class inom Europa och ersatte de tidigare klasserna med två nya – SAS Plus och SAS Go, den kanske största förändring som gjorts sedan business class introducerades på 80-talet. Redan från start fanns dock en plan att utvärdera konceptet under de kommande månaderna, vilket man […]

Läs hela artikeln nedan:

Artikel på svenska:
Bättre mat i SAS Plus, champagne före avgång i SAS Business men all alkohol till försäljning i SAS Go - BusinessClass.se

Artikkel på norsk:
Bedre mat og Champagne før avgang - BusinessClass.no

Artikel på dansk:
Bedre mad i SAS Plus, champagne før afgang i SAS Business ? alkohol skal nu købes i SAS Go - BusinessClass.dk
 
A

Aurora

Guest
Dette virker da meget, meget bra!!! :) Som jeg forutså kommer mat tilbake på europarutene. Å skape et tydeligere skille skaper mer fornøyde businessclass-kunder, og fornøyde kunder som gir inntekt til selskapet er essensielt. At økonomipassasjerene mister en gratis øl til maten blir bagatellmessig, disse kundene skaper ikke store inntekter til selskapet, ikke alle har brydd seg om alkohol før, og de som må ha klarer å punge ut 60kr for en øl hvis de må ha (eller punge ut litt ekstra for en PLUS-billett ;) ).

Gleder meg til å prøve den nye maten!!
 

Storsteffe

Medlem
Dette virker da meget, meget bra!!! :) Som jeg forutså kommer mat tilbake på europarutene. Å skape et tydeligere skille skaper mer fornøyde businessclass-kunder, og fornøyde kunder som gir inntekt til selskapet er essensielt. At økonomipassasjerene mister en gratis øl til maten blir bagatellmessig, disse kundene skaper ikke store inntekter til selskapet, ikke alle har brydd seg om alkohol før, og de som må ha klarer å punge ut 60kr for en øl hvis de må ha (eller punge ut litt ekstra for en PLUS-billett ;) ).

Gleder meg til å prøve den nye maten!!

Nog för att jag visste att du är SAS fanatiker men det blir bara löjligt när du försöker påskina att detta är bra, plus blir lite mindre dåligt möjligtvis och Go cementeras i LCC träsket. Det värsta är att varumärket fortsätter att urholkas vilket påverkar priset när SAS säljs.
 
Slopandet av frukost i SAS Go på inrikes kommer det nog att gnällas lite över. Jag skulle personligen sakna den, hade hellre sett att den bakades in i biljettpriset.

I övrigt tycker jag förändringarna ser bra ut.
 

Dr. Miles

Expert
At økonomipassasjerene mister en gratis øl til maten blir bagatellmessig, disse kundene skaper ikke store inntekter til selskapet, ikke alle har brydd seg om alkohol før, og de som må ha klarer å punge ut 60kr for en øl hvis de må ha (eller punge ut litt ekstra for en PLUS-billett ;) ).

Gleder meg til å prøve den nye maten!!

Om du resonerar så kan man lika gärna ta bort allt som ingår i SAS Go. Ta bort fria incheckad bagage, ta bort gratis måltid, ta bort gratis IFE osv.

Problemet med SAS är att de är sällan billigaste alternativet. T ex till/från Asien erbjuder andra fullserviceflygbolag bättre service ombord med samma pris eller lägre. Enda fördel som jag kan se är att flygning i SAS Go ger 100% miles/poäng till många flygbonusprogram, men sedan finns det inte många fördelar att flyga just med SAS på långhaul.

Harmonisering av servicekoncept och förtydligande av skillnaderna är nog bra men det kommer att förstärka många resenärers syn på SAS som halvt LCC (servicewise).
 

NyfikenGrau

Medlem
Inte bra alls att börja ta betalt för alkohol till maten, för skandinaver är det kanske någon slags "guldkant" (även om jag inte tror det längre), men kontinentaleuropéer kommer att undra vad det är frågan om ifall de inte ens kan välja öl eller vin till maten utan att det kostar extra. De kommer att skaka på huvudet och i värsta fall välja LH eller AF nästa gång, eller något annat bolag som inte är hispigt vad gäller alkoholservering.

Förtydligande: Pratar förstås om longhaul i Go.
 
Last edited:

andyp

Medlem
Ser det fortsatt er plastbestikk på bildene...
Även dessa förändringar baseras på undersökningen. Det är främst på längre Europalinjer och under kvällstid som passagerare vill äta ordentligt ombord medan efterfrågan är betydligt mindre mitt på dagen, därav anledningen till att den nya måltiden inte erbjuds tidigare på dagen
Dette virker som en selvmotsigelse siden de kun tilbyr en måltidspakke etter kl 16:00. For de av oss som reiser lengre europeturer på 4 timer + så går som oftest flyene tidligere på dagen. Ønsker fortsatt et skikkelig måltid, noe jeg tror 90% av de som reiser på den lengre europarutene også ønsker, men ifølge artikkelen er det kun ruter etter kl 16:00 som får dette :(
 
Jag får väl bli den första att gnälla över den försvunna frukosten i SAS Go. För mig finns det nu inte många anledningar kvar att välja SAS på min hemmalinje GOT-ARN. Räknar med att de sänker biljettpriserna i samma veva.
 
Toppen