Senaste nytt

Hawaii - En tokig tråd för den som är såld på Hawaii only

Bamsefar

Medlem
Jag tänkte jag skulle ta mig lite i nackskinnet och skapa en tråd enkom för de som verkligen gillar / tokiga i Hawaii...

Lämpliga saker att diskutera eller tipsa om är såklart fina flygbiljetter och grymma hoteldeals! Visst finns deals forumet men sedan ibland brukar det dyka upp roliga saker i andra trådar, vore kul om folk höll reda på dessa och korspostade (om man nu får det vill säga) så att denna tråd samlar upp allt kring Hawaii och dess öar.
 

Bamsefar

Medlem
Så börjar vi en kul variant på resa:

Det klassiska viset är kanske något i stil med ARN-LHR-LAX-HNL/OGG med BA/AA eller liknande.

Men det finns alternativ:

ARN-CPH-SFO-HNL/OGG - SAS/UA variant som troligen är bland det enklare.

ARN-EWR-HNL - SAS/UA variant - troligen den snabbaste, men stayover lär behövs på vägen till Hawaii.

ARN-LHR-SEA-HNL/OGG - BA till SEA (Seattle) och sedan Alaska Airlines till Hawaii. Snabb variant troligen, då man kan sticka från Sverige efer lunch (12.50?) och landa på kvällen (21.45?) på Maui. Och SEA har rätt enkel immigration faktiskt så detta alternativ kanske är värt kollas upp IRL.

Sedan finns tråkalternativ:

ARN-CPH-OAK-HNL/OGG - OAK är alltså Oakland vid San Francisco, dit flyger Norweigan som jag helst avstår från. Hawaiian och Alaska Airlines flyger sedan direkt Hawaii öarna.
 

Bamsefar

Medlem
Hittat en ny variant, som bara fungerar på Lördagar sommartid typ, och går mer eller mindre direkt Maui:

ARN-ORD-OGG - Det blir lite håltid i Chicago. På vägen till Maui så går kärran (UA202) 10.30 på förmiddagen, men kärran från ARN landar typ 12:20, så det blir en liten nice stayover på vägen till Maui (bra, slipper man stressen i imigration och samtidigt får en natt på stan i Chicago - man hinner allt man behöver på den tiden ;-) ). På vägen hem (UA348) blir det dessvärre dubbla nattflighter, då man landar i Chicago runt 5 tiden på morgonen och sticker vid 16:20 (om jag minns rätt). Hur man disponerar den tiden är upp till var och en ;-) Men alltså bara EN enda mellan landning för Maui - det var länge sedan jag sett det....!

Exempel:
SK 945 18JUL ARNORD 1020 1220
UA 202 19JUL ORDOGG 1030 1424
UA 348 02AUG OGGORD 1600 0500+1
SK 946 03AUG ORDARN 1625 0750+1
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

AABack2ARN

Medlem
Även om resan givetvis är ett mål i sig och det är en konstart att tjäna så mycket poäng som möjligt så kan det ju finnas tillfällen då man vill resa enkelt till och från Hawaii för att maximera upplevelsen av dessa underbara öar.

jag skulle slå ett slag för att dela upp ditresan med en övernattning på inreseflygplatsen i USA (som ju varierar beroende på resväg och/eller allians) och i så fall sikta på att resa hem i ett svep.

Detta medför att stressen över immigrationen minskar, man kommer fram till Hawaii oftast i en betydligt mer rimlig tid vilket kan vara värdefullt om man skall hyra bil och köra från flygplatsen till hotellet. Det kan vara minst sagt lite jobbigt att köra efter 25-30 timmar på flyg och med 11-12 timmars tidsskillnad i kroppen. På öarna utanför Ohau är det ganska mörkt och på Ohau är det ganska kraftig trafik.

Är planet in från Europa dessutom sent och/eller immigrationen tar lång tid missar man oftast anslutningen till öarna ändå och man får stå för en hotellövernattning både på fastlandet och på Hawaii.

ARN-LHR-LAX - övernattning - LAX-HNL/OGG/LIH/KOA på utresan fungerar exempelvis bra och sedan en något mastigare hemresa HNL-LAX-LHR-ARN

Med övernattning på utresan öppnar sig dessutom betydligt fler resvägar än om man vill resa direkt.
 

Bamsefar

Medlem
Vi brukar alltid stanna i USA på vägen hem, företrädesvis i New York - så jag förstår din synpunkt mycket väl. Det jag just nu letar efter är alltså en så effektiv resväg som möjligt - jag är rätt ointresserad av poängen om jag skall vara ärlig.
 

Svenska73

Medlem
Om man inte har någon bilsjuk så är trippen till Hana otroligt fin och fantastiskt när man kommer fram. Någon annan som har upplevt otrolig turbulens till Hawaii från SFO eller LAX. Har bara varit på Hawaii 2 ggr men båda gångerna trodde jag att jag skulle dö på flighten över.
 

Bamsefar

Medlem
Vi hade lite turbulens senast (vi var på Maui i Januari 2014, inkl nyårsafton 2013-2014) men inte på det sättet du beskriver det.

Då var det mycket värre när vi flög från Barbados November 2012 - klass 2 turbulens, i 6 av 8 timmar...
 
Jag har flugit till Hawaii två gånger (Oahu / Honolulu), båda gångerna via San Francisco. Första gången var det SAS till Chicago och byte till United med mellanlandning i San Francisco och vidare till Hawaii. Detta var nästan 20 år sedan - såvitt jag minns var det United Boeing 747 på sträckan.

Vi älskade Waimea bay på North Shore för bad och rejäla vågor.
 

nilsson

Medlem
Någon som flugit Hawaiian Airlines dit? Jag var nära att flyga från San Francisco till Seoul via Hawaii med dem, men bestämde mig för att Singapore var ett säkrare kort.
 

AABack2ARN

Medlem
Vi brukar alltid stanna i USA på vägen hem, företrädesvis i New York - så jag förstår din synpunkt mycket väl. Det jag just nu letar efter är alltså en så effektiv resväg som möjligt - jag är rätt ointresserad av poängen om jag skall vara ärlig.

På vägen västerut är det (enligt mig) lämpligast att ta övernattningen i västra USA och på vägen österut kan det vara lämpligt att ta den i östra USA (New York, Chicago, Dallas, Boston, Washington) för att ta en hel del av tidsskillnaden. Men tänk på att så här års (dec-feb) kan värdret på östkusten vara så hemskt att man lätt glömmer bort att man ens varit i ett tropiskt klimat innan man kommer hem till Norden.
 
Toppen