Senaste nytt

Halvmarathon på landningsbanan på Danmarks andra största flygplats

Jacob

Medlem
Jag vet att det finns fler här som precis som jag gillar långdistanslöpning (och resor) så här kommer ett litet tips.

I år fyller Billund flygplats på Jylland 50 år och det firar man med något helt unikt, ett halvmarathon på flygplatsens landningsbana. Det är dock ett litet problem, flygplatsen är den andra största i Danmark och landningsbanan behövs förstås för flygplan som ska starta och landa.

Detta har man löst genom att ha första starten vid den minst sagt lite udda tiden 02.45 och alla löpare måste vara i mål 05.30, ett ordentligt nattlopp med andra ord, därefter är det dags för dagens första flygplan att lyfta. I gengäld får man njuta av 1200 tända lampor längs med löparbanan, vilket nog kan vara rätt häftigt. Efter målgång bjuds det på frukost i terminalen.

Loppet går natten till den 16 maj och anmälan öppnar imorgon 27 februari.
RUNway | Billund Airport
 

Jacob

Medlem
Jag har Göteborgsvarvet inbokat på lördagen, men det är väl bara att ta flyget direkt från det ena till det andra. ;) Får väl kombinera det med ett loungetest av King Amlet i Billund eller nått. :D

Finns det några hotell vid flygplatsen?
 

Nemo

Medlem
Kul med löpartävling på runway! För halvmarathon blir det tre varv. Notera att det även finns klasser för 5 km och 10 km om man inte vill springa halvmarathon. Det lär bli bra tider då det är platt bana och fin-asfalt. Förhoppningsvis mindre blåst också då det är nattetid.
Det finns en del löpartävlingar nattetid för övrigt, exempelvis Österlen Marathon gick i november med start kl 1800.
Bansträckning Billund Runway
 

MarcusC

Medlem
Hade ju vart riktigt kul, men dåligt val av datum av Danskarna, hade vart bättre de lagt detta i Juni/Juli så kunde man kombinerat med ett besök på Legoland ju....och ännu ljusare nätter :)

Lalandia Feriecenter har ju massvis av semesterhus alldeles bredvid, annars Hotel Legoland i närheten oxå.
 
Toppen