Senaste nytt

PLUS x 11 = Nytt guldkort

Inledning
Vi har kommit en bit in på det nya året och det innebär att för vissa börjar det bli dags att förlänga och fortsätta behålla status i många bonusprogram både hos flygbolag och diverse hotell. Jag gick med i SAS EuroBonus den 9:e april 2011 och blev SAS EuroBonus Guld ungefär 100 dagar efter att jag gick med, den18 juni för att vara mer exakt. Jag var 18 år gammal och kvalificerade mig genom att göra 40 flygningar ”gamla kraven” samtidigt som jag gick sista året på gymnasiet. Det blev några skolkningar för er som undrar hur jag klarade av det på så kort tid! :)

Eftersom jag lyckades uppnå Guld på så kort tid fick jag en bra giltighetstid närmare sagt till den 31 mars detta år. Detta är väldigt snart och tanken var att egentligen förlora guldstatusen då jag är mitt uppe i en väldigt intensiv jobbperiod just nu. Men jag tittade igenom jobbschemat extra noggrant förra veckan och hittade några luckor och började direkt titta på alternativ eftersom jag låg strax under hälften den mängd poäng som krävdes för att få behålla guldkortet. Det slutade med att jag en halvtimme senare satt med följande routing: Stockholm-Köpenhamn-Madrid-Köpenhamn-Stockholm-Köpenhamn-Berlin-Stockholm-Köpenhamn-Madrid-Köpenhamn-Stockholm allt i SAS Plus, vilket är en stor skillnad gentemot att göra 40 flygningar i SAS Go/Ekonomi inrikes på Youth Fare biljetter som jag gjorde första gången oavsett ifall man nu vill definiera SAS Plus som en Business produkt eller inte.

Radisson Blu Stockholm-Arlanda Sky City
Det blev en tidig incheckning på Radisson Blu Sky-City redan klockan 12.00 efter en snabb resa med Arlanda Express. Innan incheckning hade jag haft tre vistelser på detta hotell tidigare och måste säga att det är utan tvekan mitt favorithotell av Radissons flygplatshotell i Skandinavien. Som Club Carlson Gold Elite blev jag uppgraderad till ett nyrenoverat Business Class rum. För er som aldrig bott där så finns det två olika varianter av Business Class rummen. Dom som inte är nyrenoverade ligger med utsikt mot SkyCity området och har olika teman som inredning. Dessa rum är relativt slitna men fungerar ändå helt utmärkt trots att jag en gång fick ett rum med Afrika som tema bland annat med mörkröda väggar och en plast chili uppsatt på ena väggen. ;)

FEEDMYSOUL.jpg

Dom nyrenoverade rummen är väldigt moderna, öppna, och fräscha samt har utsikt mot tornet. Har för mig att Radisson kallar stilen på dessa rum för Club Mansion och bland annat de nyrenoverade Business Class rummen på Radisson Royal Viking i Stockholm har även denna stil. Det blev en kort natt med uppstigning 04.40 och det blev en snabb tur ner till frukostbuffén som var stillsam men väldigt smakrik och välbehövlig inför dagens långa äventyr.

SK1415 06.30 – 07.30 Stockholm – Köpenhamn SE-REX
Mot gate F28 efter ett kort besök i SAS Gold Lounge för att skicka lite mail. Det var i princip en full flygning ner till Danska huvudstaden med många anslutningar utifrån Köpenhamn till bland annat Genevé och kan meddela att det var många skidor på bagagevagnarna vilket inte är så konstigt eftersom det råder sportlov i Stockholm denna vecka. På väg söderut blev vi serverade en vanlig traditionell skandinavisk SAS frukost som innehöll apelsinjuice från God morgon, ekologiskt smör från Bregott, pålägg och ekologisk müsli med smak av ingefära och mango.

ARNCPH.jpg

Tidigare när jag har flugit inrikes före klockan 09.00 har det alltid varit vaniljyoghurt som serverats men nu har det tydligen blivit förändringar på det vilket är trevligt. Något som är mindre trevligt är att müslin till yoghurten numera är borttagen vilket inte är en katastrof men ett litet minus tycker jag. Vi parkerade några minuter före tidtabell vid gate och det var en kylig morgontemperatur som avstigningen bjöd på under min promenad till en välfylld SAS Scandinavian Gold Lounge.

SK581 08.46 – 12.06 Köpenhamn – Madrid LN-RKI
Det blev avgång mot Madrid från A23 en minut efter utsatt tid. För alla som inte känner till Kastrup så bra ligger A-piren längst bort från loungen och det blev en relativt lång promenad innan det var dags att lämna ett morgondisigt Köpenhamn. Fick ett trevligt välkomnade vid boarding av en dansk purser och frågade om det fanns möjlighet att byta sittplats. Jag hade egentligen 02A men eftersom den raden hade två resenärer på B/C redan frågade jag pursern om det gick bra att flytta ner till en helt tom rad och detta var inga problem. Jag tycker om att använda B alternativt E som säte när det finns möjlighet till helt tomma rader eftersom man lättare kan titta ut ordentligt utan att anstränga nacken allt för mycket samt att det ger ett väldigt bra och användbart utrymme.

CPH.jpg

Det var fortfarande morgon vilket innebar i stort sett likadant utbud av frukost på denna flygning som ner till Köpenhamn. Den ända skillnaden var att jag valde ett lite mörkare bröd än på första flygningen utifrån Stockholm. När ”Our Café” vagnen rullades ut beställde jag ett glas med Cola Zero och blev tillfrågad om jag önskade en bit citron och ett par isbitar i glaset – en väldigt trevlig detalj tycker jag som sätter guldkant på starten av flygningen. Har flugit en hel del Boeing 737, allt från 600 till 800 hos både Norwegian och SAS. Det är ett väldigt trevligt plan men hos mig är favoriten just nu Airbus om jag måste välja. Tycker komforten är mycket mer stabil och kabinen känns väldigt rymlig. Det kanske är orättvist att jämföra en liten -600 med 321 men jämför man 737-800 med 321 så vinner den sist nämnda i min tävling. Det blev mycket fokus på MacBooken under den resterande delen av flygningen men noterade en hel del fina utsikter ner över Europa och besättningen rullade igenom några gånger och såg till att vi i plus var nöjda.

CRUISEMAD.jpg

SK582 13.16 – 16:15 MADRID – KÖPENHAMN LN-RKI
Varken Aeropeurto Madrid de Barajas eller loungen Sala VIP Puerta Del Sol imponerande inte på mig. Det kan mycket väl bero på att Star Alliance och Skyteam använder sig av den äldre delen av terminalen. Men som tur var blev det bara ett kort besök nere på marken och vid boarding tillbaka till Köpenhamn blev endast SAS Plus samt Star Alliance Gold innehavare tillåtna att boarda först. Detta var det otroligt noggrant med vilket Swissport som sköter handlingen åt SAS får ett stort plus för!

PLUS.jpg

Det blev ännu en hälsning på den manliga danska pursern. Han noterade att jag var tillbaka igen ombord och under flygningen frågade han vad jag jobbade med egentligen. ;) Denna gång blev det 01F som sittplats med tomt mittensäte och enligt mig är 01F bästa platsen ombord. Benutrymmet är verkligen bra trots för mig som är 190cm lång. Det blev en turbulent utflygning från Barajas eftersom det hade dragit in ett tjockt molntäcke med lätt regn men väl ovanför molnen började serveringen turbulensfritt och jag började med att beställa en kycklingsallad. Det blev en repris på den lättsamma servicen även på återresan och jag tycker faktiskt att SAS Plus är definitivt värt pengarna speciellt på destinationer som Madrid, Barcelona, Alicante, Malaga etc. där SAS Go endast brukar vara ett par hundra lappar billigare – men med betydligt mindre frihet. Jag valde att avrunda flygningen med en påse Gott och Blandat samt en nöt mix från This is Nuts innan vi landade och därmed var tillbaka i Köpenhamn.

PLUS2.jpg

SK1408 17.05 – 18.16 Köpenhamn – Stockholm LN-RGF
Finns inte så mycket att skriva förutom att det var en lugn och stillsam flygning. Sammanfattar allt med en bild på ett typiskt tecken från Plus :rolleyes:
CPHARN.jpg

Sammanfattning
SAS Plus är en produkt som fungerar och ger det lilla extra om man jämför med Go speciellt för alla som reser utan status. Att flyga Plus är inte som att åka Business Class men det är inte heller som att åka ekonomi. Bemötandet var på den nivå den bör vara och jag fick fyra mycket bra flygningar både om man tittar på helheten men även går in på de mindre detaljerna. Nu är det upp till er att bestämma om det blir en rapport om morgondagens resa Stockholm-Köpenhamn-Berlin-Stockholm. Är ni nöjda med dagens rapport? Vill ni följa med? Vad vill ni jag ska bedöma, uppleva, granska eller förbättra? Ni bestämmer och ni får gärna följa mig på Instagram för mer regelbundna uppdateringar meilenrechner är mitt användarnamn där!
 
Last edited:

MarcusC

Medlem
mer mer :) Tack för en trevlig rapport alltid trevligt med många bilder också. Följer på instagram oxå,
 
Last edited:
Tack så himla mycket för många fina kommentarer och alla uppfriskande likes! :) Kan meddela att jag nu sitter i SAS Scandinavian Lounge på Arlanda och laddar upp inför den långa promenaden till F28. Det är samma gate idag som igår och samma långa promenad men jag antar att det behövs efter frukostbuffén på Radisson Blu SkyCity. Ha en fin dag allihopa och för er som vill hänga med - följ med på Instagram!;)
 
Last edited:
Inledning
Då har det blivit dags att rapportera om mellanakten i denna reserapport. Stort tack även för all positiv respons hittills. Stockholm-Köpenhamn-Stockholm-Berlin-Stockholm var schemat för dagen innan några veckors ledighet från luften tills jag ska sätta kursen ner till Madrid igen via Köpenhamn.

Radisson Blu Stockholm-Arlanda Sky City
Det blev ännu en frukostbuffé på Radisson Blu Sky City. Denna morgon var det betydligt mindre med folk och kvalitén var minst lika bra som igår. 9 minuter tog det från att jag lämnade mitt rum tills jag var inne i guldloungen hos SAS på Arlanda för att ladda inför den relativt korta dagen.

IMG_0252.jpg

SK1415 06.15 – 07.24 Stockholm – Köpenhamn LN-RGG
Boarding ner till Köpenhamn skedde från F28 precis som dagen innan. Det kändes i princip som en repris i allra högsta grad. Det blev en komfortabel boarding även denna morgon och jag hade plats 3A med endast sällskap på 3C av en yngre affärskvinna som för övrigt gärna får höra av sig ifall hon är intresserad av en Starbucks date ”om du nu hänger här”– hon var nämligen sötare än en karamell :D Start blev det från bana 19L precis som dagen innan men idag fick jag uppleva en betydligt finare soluppgång som var helt magisk. Frukosten blev även den en repris från gårdagen och en fin detalj från denna flygning var att besättningen tände läslamporna för alla som satt och läste innan kabinen släcktes ner helt.

IMG_0277.jpg

Landade gjorde vi 10 minuter före tidtabell och det blev en rask promenad från D-piren till SAS Gold Loungen för att kolla läget. Flyga SAS Plus till Köpenhamn ska man göra ifall man önskar flexibilitet, samt vill sitta långt fram i planet annars är Go minst lika bra men så är det väl i stort sett egentligen med alla destinationer.

SK1673 08.08 – 09.04 Köpenhamn – Berlin OY-KBB
Mot Berlin, en stad jag besökte för ungefär ett år sedan och måste säga att den staden är allt för underskattad bland många! Vill även tillägga att jag ser TXL som en mycket bra Mileage Run destination. SAS Plus fick jag för runt 1500 SEK med mellanlandning i CPH och det är billigare än att ta en Plus till bara CPH. 6 325 poäng drar jag in totalt under dagen ”inklusive EBG bonus” för endast 2 700 SEK.

IMG_0283.jpg

Eftersom flygtiden endast blev runt 40 minuter finns det inte så mycket att berätta förutom att det blev en kaffe och ännu en dansk purser som till och med slog sig ner och frågade mig om varför jag flög som jag gjorde vilket ledde till en trevlig pratstund.

IMG_0285.jpg

I Berlin är det i stort sett alltid parkering på plattan som gäller för SAS eftersom Air Berlin dominerar i den stora terminalen tillsammans med Lufthansa. Eftersom jag hade 01F blev jag först att kliva av vilket gjorde ankomsten perfekt eftersom det gav mig några mer minuter att få andas in frisk vårluft med solens strålande strålar. Detta är en av många fördelar med det jag håller på med och som många av er andra gör. :)

IMG_0287.jpg

SK2678 10.47 – 12.20 Berlin – Stockholm LN-RRP
IMG_0290.jpg
Det började inte så bra efter ankomsten från Köpenhamn. Väl inne i terminalen glömde jag att loungen låg innan säkerhetskontrollen trots att jag har varit i den tidigare. Vilken miss! Det absolut sämsta omedvetna misstaget jag gjort inom mitt resande någonsin! Det var ingen idé att kriga sig ut för att gå tillbaka rent tidsmässigt så det blev till att sitta och finslipa lite på denna rapport vid gaten och ladda inför dagens sista flygning hem till Stockholm. Buss ut till plattan och boardingen klarades av på bara cirka fem snabba minuter. Många leenden från kabinchefen och jag intog 1F på denna B737-600 som kändes väldigt liten jämfört med 321 givetvis. Fick hela raden för mig själv och det blev en start norrut med en fin vy över Berlin vilket gav mig längtan att återvända inom kort dock med ett lite längre stopp.

IMG_0295.jpg

Frågan ”Hur kommer det sig att du flyger så där?” kom vid serveringen och det kändes väldigt bra att få ge kabinchefen lite extra beröm och berätta om mina tidigare upplevelser. -600:an är väldigt ostabil under cruise tycker jag och det blev lite svårt att få ro under måltiden eftersom det rådde en del turbulens över norra delarna av Tyskland. Men jag beställde in en wrap med mozzarella och tomat som smakade helt godkänt. Något som är noterbart är att jag har under dessa 30 timmar hunnit pröva salladen, smörgåsen och wrapen. Nu är inte jag mästerkock men hos mig vinner wrapen förtroendet när det gäller utbudet ombord.

Sammanfattning
På mindre än 30 timmar har jag gjort 7 flygningar inom Europa i SAS Plus och det är en mycket väl godkänd produkt för mig och mina behov. Ur mitt perspektiv är det dock inte värde att köpa en SAS Plus biljett om min destination endast är Köpenhamn. Då kan jag nog lika gärna köpa en SAS Go biljett eller Youth Fare för en billigare peng om jag inte har önskemål om ökad flexibilitet eller sittplats längst fram. Men jag kommer definitivt lägga om min strategi från Go till Plus. Det är värt framförallt komfortmässigt. Under mina timmar i Plus har jag märkt att det finns en märkbar skillnad att resa i SAS Plus jämfört med mina resor tidigare resor i SAS Go. Det finns ett djupare intresse och bemötande för kunden från besättningen samt att få möjligheten till att sitta långt fram har många fördelar speciellt i Köpenhamn och Berlin. Får jag välja att flyga 4-5 flygningar i Plus för att få guld jämfört med att sitta och flyga 50 flygningar i Go väljer jag utan att tvekan det första men det tror jag alla här skulle göra. Det var bara jag som var naiv och kvalificerade mig till guld sist genom 40 legs inrikes i Ekonomi.

Nu återstår det bara för mig att tacka för att ni har följt med på dessa 75 % av detta äventyr. Nu återstår bara Stockholm-Köpenhamn-Madrid-Köpenhamn-Stockholm om några veckor. Ni får bestämma om ni vill se en fortsättning samt vad ni vill se nästa gång. :)
 
Toppen