SmilingFlying
Medlem
Inledning
Vi har kommit en bit in på det nya året och det innebär att för vissa börjar det bli dags att förlänga och fortsätta behålla status i många bonusprogram både hos flygbolag och diverse hotell. Jag gick med i SAS EuroBonus den 9:e april 2011 och blev SAS EuroBonus Guld ungefär 100 dagar efter att jag gick med, den18 juni för att vara mer exakt. Jag var 18 år gammal och kvalificerade mig genom att göra 40 flygningar ”gamla kraven” samtidigt som jag gick sista året på gymnasiet. Det blev några skolkningar för er som undrar hur jag klarade av det på så kort tid!
Eftersom jag lyckades uppnå Guld på så kort tid fick jag en bra giltighetstid närmare sagt till den 31 mars detta år. Detta är väldigt snart och tanken var att egentligen förlora guldstatusen då jag är mitt uppe i en väldigt intensiv jobbperiod just nu. Men jag tittade igenom jobbschemat extra noggrant förra veckan och hittade några luckor och började direkt titta på alternativ eftersom jag låg strax under hälften den mängd poäng som krävdes för att få behålla guldkortet. Det slutade med att jag en halvtimme senare satt med följande routing: Stockholm-Köpenhamn-Madrid-Köpenhamn-Stockholm-Köpenhamn-Berlin-Stockholm-Köpenhamn-Madrid-Köpenhamn-Stockholm allt i SAS Plus, vilket är en stor skillnad gentemot att göra 40 flygningar i SAS Go/Ekonomi inrikes på Youth Fare biljetter som jag gjorde första gången oavsett ifall man nu vill definiera SAS Plus som en Business produkt eller inte.
Radisson Blu Stockholm-Arlanda Sky City
Det blev en tidig incheckning på Radisson Blu Sky-City redan klockan 12.00 efter en snabb resa med Arlanda Express. Innan incheckning hade jag haft tre vistelser på detta hotell tidigare och måste säga att det är utan tvekan mitt favorithotell av Radissons flygplatshotell i Skandinavien. Som Club Carlson Gold Elite blev jag uppgraderad till ett nyrenoverat Business Class rum. För er som aldrig bott där så finns det två olika varianter av Business Class rummen. Dom som inte är nyrenoverade ligger med utsikt mot SkyCity området och har olika teman som inredning. Dessa rum är relativt slitna men fungerar ändå helt utmärkt trots att jag en gång fick ett rum med Afrika som tema bland annat med mörkröda väggar och en plast chili uppsatt på ena väggen.
Dom nyrenoverade rummen är väldigt moderna, öppna, och fräscha samt har utsikt mot tornet. Har för mig att Radisson kallar stilen på dessa rum för Club Mansion och bland annat de nyrenoverade Business Class rummen på Radisson Royal Viking i Stockholm har även denna stil. Det blev en kort natt med uppstigning 04.40 och det blev en snabb tur ner till frukostbuffén som var stillsam men väldigt smakrik och välbehövlig inför dagens långa äventyr.
SK1415 06.30 – 07.30 Stockholm – Köpenhamn SE-REX
Mot gate F28 efter ett kort besök i SAS Gold Lounge för att skicka lite mail. Det var i princip en full flygning ner till Danska huvudstaden med många anslutningar utifrån Köpenhamn till bland annat Genevé och kan meddela att det var många skidor på bagagevagnarna vilket inte är så konstigt eftersom det råder sportlov i Stockholm denna vecka. På väg söderut blev vi serverade en vanlig traditionell skandinavisk SAS frukost som innehöll apelsinjuice från God morgon, ekologiskt smör från Bregott, pålägg och ekologisk müsli med smak av ingefära och mango.
Tidigare när jag har flugit inrikes före klockan 09.00 har det alltid varit vaniljyoghurt som serverats men nu har det tydligen blivit förändringar på det vilket är trevligt. Något som är mindre trevligt är att müslin till yoghurten numera är borttagen vilket inte är en katastrof men ett litet minus tycker jag. Vi parkerade några minuter före tidtabell vid gate och det var en kylig morgontemperatur som avstigningen bjöd på under min promenad till en välfylld SAS Scandinavian Gold Lounge.
SK581 08.46 – 12.06 Köpenhamn – Madrid LN-RKI
Det blev avgång mot Madrid från A23 en minut efter utsatt tid. För alla som inte känner till Kastrup så bra ligger A-piren längst bort från loungen och det blev en relativt lång promenad innan det var dags att lämna ett morgondisigt Köpenhamn. Fick ett trevligt välkomnade vid boarding av en dansk purser och frågade om det fanns möjlighet att byta sittplats. Jag hade egentligen 02A men eftersom den raden hade två resenärer på B/C redan frågade jag pursern om det gick bra att flytta ner till en helt tom rad och detta var inga problem. Jag tycker om att använda B alternativt E som säte när det finns möjlighet till helt tomma rader eftersom man lättare kan titta ut ordentligt utan att anstränga nacken allt för mycket samt att det ger ett väldigt bra och användbart utrymme.
Det var fortfarande morgon vilket innebar i stort sett likadant utbud av frukost på denna flygning som ner till Köpenhamn. Den ända skillnaden var att jag valde ett lite mörkare bröd än på första flygningen utifrån Stockholm. När ”Our Café” vagnen rullades ut beställde jag ett glas med Cola Zero och blev tillfrågad om jag önskade en bit citron och ett par isbitar i glaset – en väldigt trevlig detalj tycker jag som sätter guldkant på starten av flygningen. Har flugit en hel del Boeing 737, allt från 600 till 800 hos både Norwegian och SAS. Det är ett väldigt trevligt plan men hos mig är favoriten just nu Airbus om jag måste välja. Tycker komforten är mycket mer stabil och kabinen känns väldigt rymlig. Det kanske är orättvist att jämföra en liten -600 med 321 men jämför man 737-800 med 321 så vinner den sist nämnda i min tävling. Det blev mycket fokus på MacBooken under den resterande delen av flygningen men noterade en hel del fina utsikter ner över Europa och besättningen rullade igenom några gånger och såg till att vi i plus var nöjda.
SK582 13.16 – 16:15 MADRID – KÖPENHAMN LN-RKI
Varken Aeropeurto Madrid de Barajas eller loungen Sala VIP Puerta Del Sol imponerande inte på mig. Det kan mycket väl bero på att Star Alliance och Skyteam använder sig av den äldre delen av terminalen. Men som tur var blev det bara ett kort besök nere på marken och vid boarding tillbaka till Köpenhamn blev endast SAS Plus samt Star Alliance Gold innehavare tillåtna att boarda först. Detta var det otroligt noggrant med vilket Swissport som sköter handlingen åt SAS får ett stort plus för!
Det blev ännu en hälsning på den manliga danska pursern. Han noterade att jag var tillbaka igen ombord och under flygningen frågade han vad jag jobbade med egentligen. Denna gång blev det 01F som sittplats med tomt mittensäte och enligt mig är 01F bästa platsen ombord. Benutrymmet är verkligen bra trots för mig som är 190cm lång. Det blev en turbulent utflygning från Barajas eftersom det hade dragit in ett tjockt molntäcke med lätt regn men väl ovanför molnen började serveringen turbulensfritt och jag började med att beställa en kycklingsallad. Det blev en repris på den lättsamma servicen även på återresan och jag tycker faktiskt att SAS Plus är definitivt värt pengarna speciellt på destinationer som Madrid, Barcelona, Alicante, Malaga etc. där SAS Go endast brukar vara ett par hundra lappar billigare – men med betydligt mindre frihet. Jag valde att avrunda flygningen med en påse Gott och Blandat samt en nöt mix från This is Nuts innan vi landade och därmed var tillbaka i Köpenhamn.
SK1408 17.05 – 18.16 Köpenhamn – Stockholm LN-RGF
Finns inte så mycket att skriva förutom att det var en lugn och stillsam flygning. Sammanfattar allt med en bild på ett typiskt tecken från Plus
Sammanfattning
SAS Plus är en produkt som fungerar och ger det lilla extra om man jämför med Go speciellt för alla som reser utan status. Att flyga Plus är inte som att åka Business Class men det är inte heller som att åka ekonomi. Bemötandet var på den nivå den bör vara och jag fick fyra mycket bra flygningar både om man tittar på helheten men även går in på de mindre detaljerna. Nu är det upp till er att bestämma om det blir en rapport om morgondagens resa Stockholm-Köpenhamn-Berlin-Stockholm. Är ni nöjda med dagens rapport? Vill ni följa med? Vad vill ni jag ska bedöma, uppleva, granska eller förbättra? Ni bestämmer och ni får gärna följa mig på Instagram för mer regelbundna uppdateringar meilenrechner är mitt användarnamn där!
Vi har kommit en bit in på det nya året och det innebär att för vissa börjar det bli dags att förlänga och fortsätta behålla status i många bonusprogram både hos flygbolag och diverse hotell. Jag gick med i SAS EuroBonus den 9:e april 2011 och blev SAS EuroBonus Guld ungefär 100 dagar efter att jag gick med, den18 juni för att vara mer exakt. Jag var 18 år gammal och kvalificerade mig genom att göra 40 flygningar ”gamla kraven” samtidigt som jag gick sista året på gymnasiet. Det blev några skolkningar för er som undrar hur jag klarade av det på så kort tid!
Eftersom jag lyckades uppnå Guld på så kort tid fick jag en bra giltighetstid närmare sagt till den 31 mars detta år. Detta är väldigt snart och tanken var att egentligen förlora guldstatusen då jag är mitt uppe i en väldigt intensiv jobbperiod just nu. Men jag tittade igenom jobbschemat extra noggrant förra veckan och hittade några luckor och började direkt titta på alternativ eftersom jag låg strax under hälften den mängd poäng som krävdes för att få behålla guldkortet. Det slutade med att jag en halvtimme senare satt med följande routing: Stockholm-Köpenhamn-Madrid-Köpenhamn-Stockholm-Köpenhamn-Berlin-Stockholm-Köpenhamn-Madrid-Köpenhamn-Stockholm allt i SAS Plus, vilket är en stor skillnad gentemot att göra 40 flygningar i SAS Go/Ekonomi inrikes på Youth Fare biljetter som jag gjorde första gången oavsett ifall man nu vill definiera SAS Plus som en Business produkt eller inte.
Radisson Blu Stockholm-Arlanda Sky City
Det blev en tidig incheckning på Radisson Blu Sky-City redan klockan 12.00 efter en snabb resa med Arlanda Express. Innan incheckning hade jag haft tre vistelser på detta hotell tidigare och måste säga att det är utan tvekan mitt favorithotell av Radissons flygplatshotell i Skandinavien. Som Club Carlson Gold Elite blev jag uppgraderad till ett nyrenoverat Business Class rum. För er som aldrig bott där så finns det två olika varianter av Business Class rummen. Dom som inte är nyrenoverade ligger med utsikt mot SkyCity området och har olika teman som inredning. Dessa rum är relativt slitna men fungerar ändå helt utmärkt trots att jag en gång fick ett rum med Afrika som tema bland annat med mörkröda väggar och en plast chili uppsatt på ena väggen.
Dom nyrenoverade rummen är väldigt moderna, öppna, och fräscha samt har utsikt mot tornet. Har för mig att Radisson kallar stilen på dessa rum för Club Mansion och bland annat de nyrenoverade Business Class rummen på Radisson Royal Viking i Stockholm har även denna stil. Det blev en kort natt med uppstigning 04.40 och det blev en snabb tur ner till frukostbuffén som var stillsam men väldigt smakrik och välbehövlig inför dagens långa äventyr.
SK1415 06.30 – 07.30 Stockholm – Köpenhamn SE-REX
Mot gate F28 efter ett kort besök i SAS Gold Lounge för att skicka lite mail. Det var i princip en full flygning ner till Danska huvudstaden med många anslutningar utifrån Köpenhamn till bland annat Genevé och kan meddela att det var många skidor på bagagevagnarna vilket inte är så konstigt eftersom det råder sportlov i Stockholm denna vecka. På väg söderut blev vi serverade en vanlig traditionell skandinavisk SAS frukost som innehöll apelsinjuice från God morgon, ekologiskt smör från Bregott, pålägg och ekologisk müsli med smak av ingefära och mango.
Tidigare när jag har flugit inrikes före klockan 09.00 har det alltid varit vaniljyoghurt som serverats men nu har det tydligen blivit förändringar på det vilket är trevligt. Något som är mindre trevligt är att müslin till yoghurten numera är borttagen vilket inte är en katastrof men ett litet minus tycker jag. Vi parkerade några minuter före tidtabell vid gate och det var en kylig morgontemperatur som avstigningen bjöd på under min promenad till en välfylld SAS Scandinavian Gold Lounge.
SK581 08.46 – 12.06 Köpenhamn – Madrid LN-RKI
Det blev avgång mot Madrid från A23 en minut efter utsatt tid. För alla som inte känner till Kastrup så bra ligger A-piren längst bort från loungen och det blev en relativt lång promenad innan det var dags att lämna ett morgondisigt Köpenhamn. Fick ett trevligt välkomnade vid boarding av en dansk purser och frågade om det fanns möjlighet att byta sittplats. Jag hade egentligen 02A men eftersom den raden hade två resenärer på B/C redan frågade jag pursern om det gick bra att flytta ner till en helt tom rad och detta var inga problem. Jag tycker om att använda B alternativt E som säte när det finns möjlighet till helt tomma rader eftersom man lättare kan titta ut ordentligt utan att anstränga nacken allt för mycket samt att det ger ett väldigt bra och användbart utrymme.
Det var fortfarande morgon vilket innebar i stort sett likadant utbud av frukost på denna flygning som ner till Köpenhamn. Den ända skillnaden var att jag valde ett lite mörkare bröd än på första flygningen utifrån Stockholm. När ”Our Café” vagnen rullades ut beställde jag ett glas med Cola Zero och blev tillfrågad om jag önskade en bit citron och ett par isbitar i glaset – en väldigt trevlig detalj tycker jag som sätter guldkant på starten av flygningen. Har flugit en hel del Boeing 737, allt från 600 till 800 hos både Norwegian och SAS. Det är ett väldigt trevligt plan men hos mig är favoriten just nu Airbus om jag måste välja. Tycker komforten är mycket mer stabil och kabinen känns väldigt rymlig. Det kanske är orättvist att jämföra en liten -600 med 321 men jämför man 737-800 med 321 så vinner den sist nämnda i min tävling. Det blev mycket fokus på MacBooken under den resterande delen av flygningen men noterade en hel del fina utsikter ner över Europa och besättningen rullade igenom några gånger och såg till att vi i plus var nöjda.
SK582 13.16 – 16:15 MADRID – KÖPENHAMN LN-RKI
Varken Aeropeurto Madrid de Barajas eller loungen Sala VIP Puerta Del Sol imponerande inte på mig. Det kan mycket väl bero på att Star Alliance och Skyteam använder sig av den äldre delen av terminalen. Men som tur var blev det bara ett kort besök nere på marken och vid boarding tillbaka till Köpenhamn blev endast SAS Plus samt Star Alliance Gold innehavare tillåtna att boarda först. Detta var det otroligt noggrant med vilket Swissport som sköter handlingen åt SAS får ett stort plus för!
Det blev ännu en hälsning på den manliga danska pursern. Han noterade att jag var tillbaka igen ombord och under flygningen frågade han vad jag jobbade med egentligen. Denna gång blev det 01F som sittplats med tomt mittensäte och enligt mig är 01F bästa platsen ombord. Benutrymmet är verkligen bra trots för mig som är 190cm lång. Det blev en turbulent utflygning från Barajas eftersom det hade dragit in ett tjockt molntäcke med lätt regn men väl ovanför molnen började serveringen turbulensfritt och jag började med att beställa en kycklingsallad. Det blev en repris på den lättsamma servicen även på återresan och jag tycker faktiskt att SAS Plus är definitivt värt pengarna speciellt på destinationer som Madrid, Barcelona, Alicante, Malaga etc. där SAS Go endast brukar vara ett par hundra lappar billigare – men med betydligt mindre frihet. Jag valde att avrunda flygningen med en påse Gott och Blandat samt en nöt mix från This is Nuts innan vi landade och därmed var tillbaka i Köpenhamn.
SK1408 17.05 – 18.16 Köpenhamn – Stockholm LN-RGF
Finns inte så mycket att skriva förutom att det var en lugn och stillsam flygning. Sammanfattar allt med en bild på ett typiskt tecken från Plus
Sammanfattning
SAS Plus är en produkt som fungerar och ger det lilla extra om man jämför med Go speciellt för alla som reser utan status. Att flyga Plus är inte som att åka Business Class men det är inte heller som att åka ekonomi. Bemötandet var på den nivå den bör vara och jag fick fyra mycket bra flygningar både om man tittar på helheten men även går in på de mindre detaljerna. Nu är det upp till er att bestämma om det blir en rapport om morgondagens resa Stockholm-Köpenhamn-Berlin-Stockholm. Är ni nöjda med dagens rapport? Vill ni följa med? Vad vill ni jag ska bedöma, uppleva, granska eller förbättra? Ni bestämmer och ni får gärna följa mig på Instagram för mer regelbundna uppdateringar meilenrechner är mitt användarnamn där!
Last edited: