Senaste nytt

Cool inflygning till Chicago O'Hare flygplats (ORD)

Patrik

Medlem
Idag landade jag på ORD, jag visste att det var en stor flygplats, men jag trodde inte riktigt mina ögon när jag tittade ut genom fönstret och såg ett United plan till som låg nästan exakt parallellt med det som jag satt på. Bägge plan landade alltså exakt samtidigt på varsin landingsbana. Det var hur coolt som helst att se! När får vi detta på ARN? :)

--
Originaltitel: Cool inflygning till ORD
Ändrad av AHO
 
Last edited by a moderator:

agehall

Medlem
Jag har upplevt samma sak på CDG. Det är rätt mäktigt.

En annan sak, som man tyvärr bara kan uppleva i Paris, är inflygning vid dimma, då i princip bara Eifeltornet sticker upp genom dimman. Det är också rätt häftigt.
 
Och jag har varit med om det på JFK. Rätt coolt ja :)

På ARN är det väl sällan så hård trafik att det inträffar, men det skulle ju teoretiskt gå på 01R/L-19L/R (om det inte finns några regler mot det som jag inte vet om).
 

rob74

Medlem
agehall:21702 skrev:
En annan sak, som man tyvärr bara kan uppleva i Paris, är inflygning vid dimma, då i princip bara Eifeltornet sticker upp genom dimman. Det är också rätt häftigt.

Det har jag varit med om en gång där. Man såg absolut ingenting, inte ens Eiffeltornet, och plötsligt var vi på backen. Ingen sikt att tala om. Det var helt klart en annorlunda känsla.
 

ACervin

Medlem
Under inflygning till LAX har man ofta sällskap av andra resenärer som sitter på andra flygplan. För några år sedan var vi sista plan som fick landningstillstånd innan dom stängde flygplatsen för att ta ner flygplanet med noshjulet på tvären. Där passagerarna ombord kunde se sig själva på nyheterna och den presumtiva faran kommenteras under den timme det tog att köra slut bränslet. Skapade mycket debatt om live TV ombord i nyheterna.

Här är ett youtube klipp. Lägg märke till hur länge piloten lyckas hålla noshjulet över plattan

Air bus A-320 lands with nose-gear sideways - YouTube
 

Patrik

Medlem
Jag tror inte på LiveTV ombord just av anledningen du tog upp att risken är att man blir mer uppjagad, jag såg en post på ett annat forum om att de hade kört Crash scene investigations på alla TV-apparater i taket under en flygning t.ex. Jag slipper gärna sådant. Jag vet förr så valdes filmer o.s.v. ut (eller klipptes om för flyget) utifrån att de inte fick innehålla sådant som sätter i gång fantasin på negativt sätt under flygning.
 

Alf

Medlem
Vi får i dagsläget inte se motsvarand på Arlanda eftersom de båda banorna 01-19 R och L ligger för nära varandra. Det skall då vara en förskjutning mellan flygplanen på 1 elle 2 nautiska mil, (ca 1,6-3,2 km).
Jag uppletts för ett antal år sedan en häftig grej på Huston int flygplats, som ät ett håll har tre parallella banor, start med tre flygplan samtidigt, det jag åkte i startade på mittbanan och steg rakt fram. De två andra flygplanen på höger och vänster sida som startade samtidigt svängde nästan direkt efter kommit i luften åt höger respektive vänster. Snacka om effektiv tafikavveckling.
 
Toppen