Senaste nytt

14 dagars semester med Chicago som startpunkt. Var åker jag?

Ärade forumiter!

När jag nyligen insåg att min surt förvärvade AMEX 2-4-1 höll på att expirera bokade jag illa kvickt en resa till USA och Chicago. Mest för att detta var det enda som fanns kvar vid bokningstillfället. Nu är det så att jag redan varit där men Sydamerika hägrar. Jag har tittat på lite olika varianter, open jaws och andra lösningar. Klart är att jag landar den 17 juli på ORD och lyfter från samma flygplats den 2 augusti med SAS-plåt.

Men vad gör jag däremellan? Åker till Sao Paulo? Buenos Aires? Pengar eller köpta bonuspoäng?

Alla tips och smarta idéer mottages med öppna armar.

Tack!
 

Magino

Medlem
Om du har 100.000 EB poäng (per person) kan du flyga första klass med TAM till Sao Paulo från New York eller Miami, för någon vecka sedan släppte de lös mer eller mindre en eller två platser på alla flyg mellan dessa städer. Detta är ett bolag som jag inte sett en enda bonusplats i F under de senaste 5 åren. Deras uppgraderade första klass ser ganska intim ut med endast en rad TAM unveils new first class on B777 - Business Traveller
Dock måste dessa bokas innan slutet av mars då de lämnar Star Alliance och går med One World den 31 mars.

Buenos Aires har kanske inte det roligaste vädret i juli då det är vinter där. Snitt temperaturen i juli är runt 15-16 grader så skulle hålla mig i Brasilien eller i de breddgraderna.
 

Xilan

Medlem
Om du är ute efter tips när det gäller premiumhotell, bra flygbolag osv. har jag inget att komma med när det gäller Sydamerika.

Däremot om man kan tänka sig något mer backpackerstuk på sin resa har Bolivia massor att erbjuda och Peru med Incaleden och Macchu Picchu skulle vara ett givet val.
Det gör sig dock bäst om man minst kan artighetskonversera på spanska.
 

miles

Medlem
Jag hade flugit ner till Mexico City, ägnat ett par dagar där åt ruiner, Frida Kahlo och Trotskij-museum. Sen åkt med bekväm förstaklassbuss till Oaxaca för en kulinarisk upplevelse, sen vidare till Palenque för lite mer ruiner för att avsluta med några dagars strandliv någonstans på västkusten (orkansäsong på Yucatan om jag inte har alldeles fel, annars är ju Tulum en av världens vackraste stränder). Kanske hinner man även med en avstickare till Chiapas och den pittoreska staden San Cristobal. Kultur, god mat och slöa dagar i solen i samma resa, check! :)
 
Toppen