Senaste nytt

Lounge access utan kort?

Jacob

Medlem
Jag blev nyligen guldmedlem i Flying Blue (Sky Team Elite Plus), vilket ger tillträde till lounger vid resa med flygbolag i Sky Team.

Tyvärr har dock inte kortet kommit än, och jag vet att Flying Blue inte är värst snabba när det gäller att skicka ut nya kort.

Kan jag komma in i lounger enbart genom att visa mitt boarding kort (där statusen står)? Eller blir det problem?
Några erfarenheter?
 

Gnopps

Medlem
Grattis till guldmedlemskapet!

Jag hade en liknande situation för ett par år sedan då jag skulle flyga med KL HEL-AMS. Mitt kortnummer fanns i bokningen så att det på mitt boarding pass stod att jag var "Elite Plus" men loungen ville inte släppa in mig. Lyckligtvis hade jag gott om tid så traskade till biljettkontoret där de efter att ha ringt till någon på kortprogrammet skrev en lapp till loungen att jag var godkänd. Väl i loungen hade de naturligtvis aldrig sett en sådan lapp tidigare utan ringde till biljettkontoret för kontroll. Efter allt detta blev jag dock välkomnad in!

I HEL är det inte en Skyteam-lounge utan delad så resultatet kanske är annorlunda om du går till en "ren" lounge. Jag tror att de i t ex CDG & AMS kan kolla snabbt.

Som en fotnot kan nämnas att jag inte kunde hitta något vin i loungen, bara starksprit. Tänkte att nåväl, det här är ju Finland trots allt - tills jag vände mig om och hittade det bakom mig :)

Låt oss få veta hur det går!
 

Jacob

Medlem
Låter både lovande...och inte lovande.

På Star Alliance är de numera ganska sammanknutna, så det är lätt att dubbelkolla en statusnivå vid osäkerhet. Men gäller förstås huvudsakligen lounger som drivs av Star Alliance.

Men det är bara att hålla tummarna...
 

Jacob

Medlem
Och mitt första loungebesök som Flying Blue Guld blev faktiskt till loungen i Helsingfors.
Inga problem överhuvudtaget, trots att plastkortet fortfarande inte kommit! Och en förvånandsvärt trevlig lounge... :)
 

Jacob

Medlem
En gäst får man ta med som både guld och platinum.
Vill man ta med ytterligare en gäst kan man betala vid loungen, antingen med pengar (mellan 25 och 35 euro) eller med poäng (mellan 3500 och 5000 FB poäng).
 

Gnopps

Medlem
Och mitt första loungebesök som Flying Blue Guld blev faktiskt till loungen i Helsingfors.
Inga problem överhuvudtaget, trots att plastkortet fortfarande inte kommit! Och en förvånandsvärt trevlig lounge... :)
Jo, den delade loungen i HEL är helt ok. Det är bra utsikt i hörnstolarna.
 
Toppen