Senaste nytt

Uppgradering på långflyg med Flying Blue Elite Plus

MegaFlyer

Medlem
Halloj,

Har precis köpt en biljett ARN-AMS-JFK LGA-YUL-CDG-ARN med KL, AF och Delta i eco. Ser i KLM appen att det finns massa trevliga platser på de olika flighterna; nödutgångar, första rader, eco comfort etc. Produkter som är relativt nya och kostar en massa extra.

Har någon koll på hurvida KLM brukar vara generösa med dessa platser vid gate och 'ge' dem till guld/platinum medlemar? Eller är de stenhårda även vid gate och tar ut till avgifterna för 'bättre' säten ombord? Är det värd att lägg ner en slant, eller ska vi ha is i magen?

Tack för input.
 

agehall

Medlem
Om du är FB Plat så bör du kunna välja platserna gratis, annars får du betala. Jag har inte märkt av att KLM (eller någon annan EU-carrier för den delen) ger bort sådana platser.
 

Pho

Medlem
De sträckor jag flyger så brukar de platserna försvinna tidigt, så jag skulle inte vänta om jag ville ha en sådan plats.
 

johhenrik

Medlem
Det finns en hel del klagomål på FlyerTalk ang just det faktum att de hoppar över Platinums etc och ger OpUp o bra platser till folk utan Elite etc.
 

sodaboy

Medlem
Det finns en hel del klagomål på FlyerTalk ang just det faktum att de hoppar över Platinums etc och ger OpUp o bra platser till folk utan Elite etc.
KLAF har väl gjort så i många år för att uppmuntra icke-elites att få "blodad tand" och flyga med dem. Minns när jag för drygt tio år sedan blev OPUP:ad på en flight till SIN med AF till C. Hade ingen elitstatus alls med AF då. Har svårt att tro att ingen hade högre status på flighten än vad jag hade. Under de år jag hade Plat blev uppgraderingarna en rund siffra till antalet.
 

johhenrik

Medlem
Min erfaranhet som Platinum på FB för många år sen var: Mer än 50% av gångerna blev jag uppgraderad mellan ARN-AMS, men bara en gång på en long-haul med KL/AF. Däremot blev jag uppgraderad med Northwest undefär 50% av gångerna mellan MSP-AMS, så jag brukade försöka boka så jag flög med dem istället för med KL.
 
Toppen