Senaste nytt

Att flyga med elektronik i handbagaget

Thogge

Medlem
Hej,

Jag flyger alltid med massvis av elektronik i handbagaget, dvs, en Macbook, en Ipad och 2 Iphones. Jag har länge funderat på hur flygplatserna sätter reglerna för vad som räknas som en dator och där med måste tas ut och läggas i separat låda i säkerhetskontrollen.

Jag förstår att flygplatserna vill att man lägger ut datorer pga att de innehåller mycket sladdar och elektronik som de vill kunna scanna extra noga. Men att Ipaden räknas som datorn förstår jag inte, speciellt inte som att man aldrig behöver lägga ut sina mobiltelefoner i enskild låda. Vad är skillnaden på en ipad och en Iphone?

Vem sätter säkerhetsreglerna?

- Thogge
 

agehall

Medlem
Hej,

Jag flyger alltid med massvis av elektronik i handbagaget, dvs, en Macbook, en Ipad och 2 Iphones.

"Massvis"? Det är inte helt ovanligt att jag har 2+ ipads, en iphone, en android, en (ibland två) MacBooks, två mac mini samt lite annat skrot i väskan. Och ibland är kamerautrustningen med vilket innebär två kamerahus och en 3-5 objektiv.

Jag har länge funderat på hur flygplatserna sätter reglerna för vad som räknas som en dator och där med måste tas ut och läggas i separat låda i säkerhetskontrollen.

Det som styr är egentligen hur "tät" elektroniken är. I en modern dator/tablet så är allt så sammanpackat att de har svårt att se skillnad på saker och ting. Därför vill de inte ha mer saker (som väskor) som stör bilden. Vad som sedan räknas som en "dator", är nog mycket upp till de som står i kontrollen att avgöra.

Jag förstår att flygplatserna vill att man lägger ut datorer pga att de innehåller mycket sladdar och elektronik som de vill kunna scanna extra noga.

Datorer innehåller väldigt få sladdar faktiskt. Det mesta är kretskort.

Men att Ipaden räknas som datorn förstår jag inte, speciellt inte som att man aldrig behöver lägga ut sina mobiltelefoner i enskild låda. Vad är skillnaden på en ipad och en Iphone?

Din telefon ska nog också räknas som en dator om man hårddrar det hela rent tekniskt. Det är ingen större skillnad. Det här visar dock bara på vilken teater det är vi håller på med.

Vem sätter säkerhetsreglerna?

Till stor del är det en bunt idioter som tror att saker blir säkrare för att man gör vissa moment.

Jag vill påstå att det mesta vi pysslar med i säkerhetskontrollen idag, är ren teater. Det är iaf inte mycket som får mig att känna mig säkrare i luften.

Och välkommen hit! ;)
 
Jag hade för mig att det beror på att datorer och i viss mån iPads "stör" röntgenutrustningen, och att de därför kan missa t.ex ett knivblad. I teorin.

Och vad jag vet har det varit få kapningar (från västeuropeiska/amerikanska flygplatser) sedan vi blev paranoida. Jag menar inte att de gör säkerhetskontrollen rätt eller fel/bra eller dåligt, bara att utifrån ett övergripande perspektiv kan det tolkas som att det fungerar.
 
Last edited:

FFS

Medlem
Jag håller med agehall om att det är mest teater.
I en laptop finns mycket som skulle kunna vara vasst. Jag har svårt att tro att det är speciellt svårt att bygga in ett knivblad i en laptop och få den igenom säkerhetskontrollen.
Som tur är är det kanske inte de mest intelligenta personerna i samhället som väljer att kapa flygplan...
 

agehall

Medlem
Jag hade för mig att det beror på att datorer och i viss mån iPads "stör" röntgenutrustningen, och att de därför kan missa t.ex ett knivblad. I teorin.

I call that BS. Det stör inte röntgenutrustningen på något sätt men ju mer klutter man har, dessto svårare blir bilden att tyda och man behöver bättre utbildad personal. Dessutom så skulle ju folk tro att det var osäkert om man inte gör det komplicerat.

Och vad jag vet har det varit få kapningar (från västeuropeiska/amerikanska flygplatser) sedan vi blev paranoida. Jag menar inte att de gör säkerhetskontrollen rätt eller fel/bra eller dåligt, bara att utifrån ett övergripande perspektiv kan det tolkas som att det fungerar.

Det är korrekt att det skett färre och färre kapningar, men det beror främst på två saker:

1) Alla måste passera genom säkerhetskontrollen. Det gör att det är svårare att ta med sig ett tillhygge.
och, till största delen
2) Dörren till cockpit är förstärkt och hålls stängd under större delen av flighten.

Det har alltså väldigt lite att göra med vad man faktiskt gör och inte gör i säkerhetskontrollen.
 
När jag flög hem från LIN i förrgår reagerade jag på att ingen stod och påpekade att datorer skulle plockas ur, således plockade ingen heller ut dem ur väskorna.
 

Jakob K

Medlem
Säkerhetskontrollerna är rätt dåliga skulle jag säga. Jag åkte runt med en gaffel i rostfritt som satt i fodret på en datorväska i 2 år innan den blev upptäckt. Det var folket på Tallinns flygplats som tog den...!

mvh
 

m10

Medlem
Det är korrekt att det skett färre och färre kapningar, men det beror främst på två saker:
1) Alla måste passera genom säkerhetskontrollen. Det gör att det är svårare att ta med sig ett tillhygge.
och, till största delen
2) Dörren till cockpit är förstärkt och hålls stängd under större delen av flighten.

Ett litet sidospår, men finns det någon länk till den studien du refererar till? Om de två orsakerna som nämns ovan är de främsta anledningarna till att färre plan kapas så vore det intressant att se hur långt ner på listan "mjukare" värden hamnar, som politiska situationer i tidigare drabbade länder och antal kapningar med – för gärningshennens – misslyckad utgång som genomförts och med det fått de som suttit på sin kammare och smitit kaparplaner att fundera på andra sätt att få sin vilja igenom. Et cetera.
 

Chrille

Medlem
Det fanns ju en tid då dom ibland ville se om datorn startade, men det var ju ett tag sedan. Förr var ju datorerna ofta lite större och tyngre, och jag tror dom var rädda att man fyllt batterihöljet med trotyl eller liknande. Numera håller jag med om att det är löjligt att behöva lägga upp iPad:en. Det känns också märkligt att någon räknat ut att toalettartiklar som ryms i en enliters zip-lock är ofarliga. :)
 
Toppen