Senaste nytt

Bonusresa i Business longhaul och i First class inrikes, vilken awardnivå som gäller?

Dr. Miles

Expert
I USA och i Kina finns det flighter med tvåklasskonfiguration som har First class och Economy class.

Min fråga här är, om jag använder SAS EuroBonus poäng, vilken awardnivå gäller det om man flyger longhaul i Business och har anslutningsflyg i First class inrikes i dessa länder?

Det är olika hos olika flygbonusprogram. Jag har inte erfarenhet av SAS EuroBonus med en sådan bokning, därför vill jag fråga er som har gjort det förut.
 

jsm

Medlem
Är inte säker på alla flygbolag hanterar det likadant, men jag har för mig att United ger dig First domestic om du flyger Business Longhaul. Om du gör awardsökning på United borde det framgå.

Kanske inte världens mest exakta svar, men hoppas det ger en indikation!
 

Dr. Miles

Expert
Är inte säker på alla flygbolag hanterar det likadant, men jag har för mig att United ger dig First domestic om du flyger Business Longhaul. Om du gör awardsökning på United borde det framgå.

Kanske inte världens mest exakta svar, men hoppas det ger en indikation!
Tacks för svar.

Som jag skrev själv, det hanteras olika hos olika program. Jag är intresserad av att veta hur det fungerar när man använder SAS EuroBonus poäng, inte United Mileage Plus miles.

F.ö. hos US Airways Dividend Miles debiterar de First class award när man bokar First class inrikes i Kina även om andra flighter (inkl. longhaul) är i Business class.
 

agehall

Medlem
F.ö. hos US Airways Dividend Miles debiterar de First class award när man bokar First class inrikes i Kina även om andra flighter (inkl. longhaul) är i Business class.

Det är nog ett problem man får när bolaget man bokar via har First. Då SAS inte har First så bör det inte vara något problem tycker jag.
 

Nystrom

Medlem
Min fråga här är, om jag använder SAS EuroBonus poäng, vilken awardnivå gäller det om man flyger longhaul i Business och har anslutningsflyg i First class inrikes i dessa länder?

I USA får du First class om du har Award i Business med SAS. Enl tabellen så får du pynta 130 k poäng om det inte har ändrats nyligen
 

jumbooze

Medlem
@Dr. Miles Fick du klarhet i om Air China inrikes F bokas som Business eller First på EuroBonus, satt precis och funderade på om en Inta asien Business -> Kina och ett inrikes F segment räknas som Business tabellen eller First tabellen
annars ringer jag i kväll och återkopplar här.
 

Dr. Miles

Expert
Nej, jag hae inte fått något svar.
Air China använder annars I klass för award inventry för Kina inrikesflyg med tvåklasskabin, så gissar jag att det bör man kunna boka den som Business class award.
Jag ser fram emot din återkoppling.
 

Johanna

Medlem
I USA får du First class om du har Award i Business med SAS. Enl tabellen så får du pynta 130 k poäng om det inte har ändrats nyligen
Bokar jag en vanlig businessbiljett med SAS så blir inrikesbenet i economy. Så har det iaf varit de gånger jag bokat. Men om jag har en awardbiljett så blir det first?
 
Toppen