Senaste nytt

TV-inslag om Pajala Flygplats

Jacob

Medlem
Enligt TV-inslaget är Pajala Flygplats den flygplats i Sverige som utvecklades bäst under 2012 med nästan en fördubbling av passagerarantalet. Trots det är det inte fler än i genomsnitt sex passagerare per avgång, på ett flygplan som enligt avtalet ska ha minst 19 passagerare. Tänk så mycket man kan göra med statistik, och sex passagerare på ett 19-sitsigt plan låter inte helt effektivt...

Pajala flygplats fördubblar antalet passagerare | SVT Play
 

MarcusC

Medlem
Statistik är alltid spännande...alla kan va bäst i klassen typ ;)....

Hade vart intressant veta lönsamheten. Sen betvivlar jag inte Pajala Flygplats betyder mycker för samhället/regionen..
 

johansch

Medlem
Pajala-Ylläs Airport - Wikipedia

"Sedan år 2004 upphandlas linjetrafiken som går till Luleå av Rikstrafiken och sedan 2010 av Trafikverket. Det har både då och senare varit diskussion om detta stöd eftersom det är högst av Rikstrafikens alla stöd räknat per passagerare, 3000 kr[4], vilket är ganska mycket för tidsbesparingen på två timmar mot bil (det är 250 km med bil Pajala-Luleå flygplats, och 140 km Pajala-Gällivare flygplats)."
 
Utvecklingen för Pajalas flygplats beror nog på hur Northland Resources framtid utvecklas. Det är inte så positivt för dom för tillfället då deras kassa sinar och det har ett stort kapitalbehov.
 

Bern

Medlem
Statistik är alltid spännande...alla kan va bäst i klassen typ ;)...

Jepp, för ett par år sedan var det Hagfors i topp och kommunen jublade: Hagfors flygplats ökar mest i landet! | Hagfors.se. Räknade man sen på antalet passagerare blev det visst inte mer än 828 stycken, ungefär 1000 gånger mindre än Arlandas ökning det året... :p

I klippet ovan är det för övrigt en Metro II från North express AB. Har fått för mig att den bara tar 17 passagerare men jag har kanske fel (?)
 
Toppen