Senaste nytt

Varför är det dyrare att köpa flygbiljetter hos flygbolagen än hos återförsäljare?

Jag är nyfiken, varför är det oftast dyrare (ibland betydligt dyrare) att köpa samma flygbiljett direkt hos flygbolaget än hos deras återförsäljare? Varför är det inte fler flygbolag som gör som Norwegian och tar samma pris oavsett var man köper biljetten?
 

agehall

Medlem
Det är resebyråer som säljer biljetter med förlust för att sedan kunna göra upsell av "mertjänster" som är inkluderade hos flygbolagen. Många omedvetna resenärer lockas därför att köpa av resebyråer för att spara lite pengar vilket inte allt för sällan leder till problem i slutändan, framförallt om resan inte går som tänkt hela vägen.

En annan faktor är att en del resebyråer har avtalspriser med flygbolag och då har tillgång till priser som inte finns publicerade. Bolagen själva säljer inte dessa fares och kan då vara mycket dyrare. Ett sådant exempel är Thai som har mycket avtalspriser men få publicerade fares.
 

johhenrik

Medlem
Jag skulle nog också säga att det beror på destinationer också. Jag uppfattar inte att det är så till de ställen jag flyger till. Men men, jag har slutat använda resebyrå efter det kravet försvann. Jag har sällan haft en travel agent som kan mer än mig, så oftast blir det bara bokat på ett sätt som jag inte vill ha det. :) Och då kan jag inte alls lika mycket som många på detta forumet.
 

Dr. Miles

Expert
I vissa fall är som agehall förklarade men för att fylla upp kvot som de har kommit överens med flygbolaget.
Jag skrev lite om detta i en annan tråd.

Vad är anledningen till detta med ospecificerade flygbolag? Konsolideringsbiljetter? Kul grej?

Det finns två anledningar.

1: För att justera månadens-/säsongens kvot
Resebyrå ofta har avtal med flera flygbolag om hur många platser de säljer varje månad.
T ex
  • Flygbolag A: 50 platser
  • Flygbolag B: 80 platser
  • Flygbolag C: 100 platser
Om de har redan nått månadens kvot på flygbolag B & C men inte flygbolag A, då kan de placera kunder som köpte ospecificerat flygbolag till flygbolag A:s avgång.​

2: Resebyrån inte vill bli osams med flygbolaget
Resebyrå har avtalade priser från olika flygbolag och officiellt får de inte sälja/marknadsföra flygbiljetten lägre än avtalat pris. Om de gör det då flygbolaget inte blir glad och i värsta fall förlorar resebyrån kontraktet.
Det finns olika skäl att resebyrån vill sälja flygbolag A:s biljett t ex för att uppnå månadens-/säsongens kvot, men ibland det inte går att sälja bra med avtalat pris. Då resebyrån vill hellre sälja biljetten som ospecificerat och på det viset undviker resebyrån flygbolagets kontroll.​

http://www.businessclass.se/forum/f...pecificerat-flygbolag-i-japan.html#post144333
 
Det är resebyråer som säljer biljetter med förlust för att sedan kunna göra upsell av "mertjänster" som är inkluderade hos flygbolagen. Många omedvetna resenärer lockas därför att köpa av resebyråer för att spara lite pengar vilket inte allt för sällan leder till problem i slutändan, framförallt om resan inte går som tänkt hela vägen.

En annan faktor är att en del resebyråer har avtalspriser med flygbolag och då har tillgång till priser som inte finns publicerade. Bolagen själva säljer inte dessa fares och kan då vara mycket dyrare. Ett sådant exempel är Thai som har mycket avtalspriser men få publicerade fares.

Jag har ju lite insyn i resebyråbranschen numera - kan intyga att det är en jäkla galen bransch där många säljer biljetter till förlust. Jag tyckte livet som Apple återförsäljare med i stort sett obefintliga marginaler var knepigt men det här slår allt :)
 

fly4fun

Medlem
Om man bortser från att resebranschen är ganska galen och har små marginaler, så är väl så det funkar i alla branscher? Ingen blir återförsäljare om han ska sälja produkten dyrare än "fabriken" själv...
 

johhenrik

Medlem
Dock kryllar det inte av branscher där återförsäljare och producent konkurrerar om samma kunder. Visst finns det, men det vanligaste är ju att man inte gör så. Kanalförsäljning är svårt och det gäller att inte skapa strul i kanalen. :)
 
Toppen