Senaste nytt

Qantas, instruktioner om hur du skall bli igenkänd

ACervin

Medlem
Qantas dras med ett stort underskott som debatteras i tidningarna dagligen. Inte desto mindre har de bytt uniformer, betydligt snyggare än det gamla mönstret, och arbetar på att leverera förbättrad service. Internt har man gett nyligen gett ut The Qantas Service Document. Australian Business Traveller har kommit över delar av detta. Inget märkvärdigt kanske men kan ge en inblick i hur FA bör interagera med paxen beroende på klass och status.
 

Attachments

  • Screenshot 2014-02-21 11.23.57.png
    Screenshot 2014-02-21 11.23.57.png
    257,8 KB · Visningar: 652

Senator

Moderator
Min bästa flight 2013 var American Airlines mellan Boston och "Fisken" på västkusten. Beskrev tidigare att ca 5 passagerare var tydligen pendlare på rutten, och Bostonbaserade cabingänget hade haft dessa kunder med sig ett antal gånger och hade tydligen stenkoll på allas namn (för- och efternamn) redan innan boarding.

Satt på rad 6 i juraperiodens B757, och när Beverly (Purser) kom runt för att ta beställning:
"Mr. Senator, what would you like to have once we get airborne".
"Beverly, it seems like everyone is on first name basis onboard, so please call me Hans"
"Certainly Hans, I appreciate that. Now, what would you like to drink"
"Gin and Tonic" :)

Jag tilltals alltid med Herr/Mister Efternamn och Sir när jag åker med Swiss, BA, Lufthansa etc. Gillar inte det...
 

Dr. Miles

Expert
Jag får ofta tilltalas med Dr. Miles-san på Cathay Pacific, Singapore Airlines och THAI.
Hos ANA och JAL (länge sedan) är Dr. Miles-sama.
På vissa Air China flygningar var Dr. Miles-xiansheng (先生).
 

staff

Medlem
Att tilltalas med namn hör till vanligheterna här i Australien (även i andra sammanhang än flyg) så jag höjer knappast på ögonbrynen när jag blir tilltalad med namn hos VA trots att jag "bara" har Gold status.

Hemma i Sverige hade det nog nästan känts lite konstigt. Kulturskillnader, helt klart.
 
Toppen