Senaste nytt

Kort med SMS-avisering eller zonspärr?

BLR

Medlem
Jag har precis fått reda på att någon beställt flygbiljetter och vid betalningen använt mitt kortnummer. Jag skulle därför vilja ha ett kort med bättre säkerhet, helst då någon form av zonspärr som kan ändras efter behov och/eller SMS-avisering. Vilka kort finns att få med sådant?
 

johhenrik

Medlem
BA Visa har lite sådana där funktioner vill jag minnas agehall rapporterade om. Eller så har jag fullständigt drömt att jag läst det här... :)

Annars har väl Amex Platinum en sådan funktion tror jag. Jag har iaf en polare som får SMS varje gång ett köp på mer än 500kr görs.
 

BLR

Medlem
Jag vet att ICA-banken erbjuder zonspärr på sina Master Card. Hustrun har ett sådant, men tyvärr hade inte jag det. Jag åker så gott som aldrig med BA så BA Visa känns inte rätt.
 

Dr. Miles

Expert
Min kollega i Norge hade sådant kreditkort. Problemet var att han kunde inte heller använda sitt eget kort när han var i Bogota...
 

agehall

Medlem
Ja, BA Visa skickade SMS och frågade om jag gjort vissa inköp.

Dock tycker jag det är just av denna anledning man har kreditkort - man tar en rätt liten risk själv. Så jag är inte speciellt orolig när jag använder mina kort.
 

palmen

Moderator
Skandiabankens kort har detta, man kan själv ställa in regionspärr och välja vid vilken gräns man vill få ett sms när det görs köp/uttag. Nu ger ju tyvärr inte dessa kort några poäng :)
 
Borde inte verifyed by Visa/MasterCard lösa detta eller är det inte alla onlinetransaktioner som kräver verifiering?

SAS EuroBonus MC kan man i alla fall välja om man vill ha konventionell kod på verifyed funktionen eller en engångskod via SMS.
 

BLR

Medlem
Jo, men nu är inte alla nätaktörer (särskilt inte då de mindre seriösa) anslutna till t.ex. Master Card Secure Code. Jag har ett Master Card, men har bara ett par gånger fått igång denna funktion när jag skulle köpa.
 
Jo, men nu är inte alla nätaktörer (särskilt inte då de mindre seriösa) anslutna till t.ex. Master Card Secure Code. Jag har ett Master Card, men har bara ett par gånger fått igång denna funktion när jag skulle köpa.

Där ser man, trodde det var Visa/MasterCard som "tvingade" fram denna lösning. Så dålig koll hade jag och trodde att de oseriösa inte kunde kringgå det... Då riktar jag in mig i ledet efter agehall och håller med om att största fördelen med kreditkortet är att man speglar ut risken på en stor aktör.
 
Toppen