Senaste nytt

Nytt bussbolag på sträckan Arlanda - Stockholm

Palazzi

Medlem
Verkar ju helt otroligt om det skulle bära sig, men jag har inte räknat på det... 79kr till Skavsta låter än mer häpnadsväckande.
 

Trox

Medlem
Perfekt! Ska testa den. Får ibland skäll för att jag har får låga reseräkningar. Slutar väl med att jag får sparken.
 

Dr. Miles

Expert
Biljetten säljs av Transferia och linjen körs av InterBus som är ägd av Strömma Buss.

Ungefär som SAS codeshare flight mellan Beijing - Hong Kong, flygs av Air Macau som ägs av Air China?
 

palmen

Moderator
Det första jag kommer att tänka på är
"Om det låter för bra för att vara sant är det troligtvis för bra för att vara sant."

Har väldigt svårt att se hur man ska kunna få lönsamhet i detta
 
skrev detta på Artikeln:
Mycket intressant :)

Saxat från Bussmagasinet.se:
Hej!
Intressant läsning, men det är ännu intressantare att titta på bakgrundsinformationer. Transferia Handelsbolag bedrivs av makerna ... , 30 resp. 29 år gamla. Båda bor på ... . Tidigare drev paret Singh Studios Handelsbolag som mediakonsulverksamhet. Singh Studios HB är avregistrerat för F-skatt 2012-12-27, bolaget är inte aktivt. Transferia HB registrerades 2014-02-11 för bara några dagar sedan. Extern firmatecknare är ... endast 25 år gammal och skriven på samma adress (OBS c/o!!).
Stora frågetecknen är knyta till denna konstruktion. För att bolaget ska kunna betala Interbus för 42 avgånger från City till Arlanda och retur samt 6-7 avgånger till Skavsta och retur krävs det försiktigt räknat minst ca. 120 000 kr/dag. Man får undrar sig varifrån an sådan kapital ska komma, när makerna Singh inte har motsvarande inkomster. Dessvidare ska man veta att bologsvatalet är ingen offentlig handling, mycket kan gömmas i mörkret. I ett handelsbolag är bolagsmännen personligen ansvariga för företagets avtal och skulder. Finns det inget kapital i bolaget och inget privata finansiella resurser ligger Strömma resp. Interbuss illa ute.
Man får hoppas att Interbuss kräver förskottsbetalning eller åtminstone betaltning varje dag efter utförd köruppdrag.
Inget verkligen starkt och seriöst bolag anlitar väl ett före detta reklambyra som ligger så avsides och är out of business. Se bara Nettbuss som nu utvidga sin expresstrafik offentligt framför ögonen av konkurrenten SWEBUS som fick lägger ner sin Arlandalinje. Men får en liten flashback till Fly by coach hur de agerade och dess vd Leif Svensson som hade näringsförbud. Det här bäddar inte för någonting gott förmodar jag.
Svar:
Visst väcker det frågor – det gör det dessutom alltid med företag som inte har någon kontaktadress eller ens ett telefonnummer på sin hemsida. Enligt de affärsvillkor som företaget publicerat ingår man avtal med just handelsbolaget du nämner när man köper biljett, organisationsnummer ... . Enligt de uppgifter jag har registrerades dock Transferia HB som jag har registrerades företaget 2013-05-13 och fick samtidigt F-skattsedel och blev momsregistrerat.
Men du väcker många relevanta frågor. Bland annt hur det kan komma sig att en 24-årig extern firmatecknare kan ha rätt att ensam teckna firman.
En möjlighet är ju att Transferia HB egentligen är bulvan för helt andra aktörer…
 

Xilan

Medlem
Visserligen är det anonyma kommentarer på ett nätforum, men ändå intressant.
Svårt att veta vad man ska tro. Kostar det 50:- per väska eller vad är haken?
 

Nemo

Medlem
, 30 resp. 29 år gamla. (...) endast 25 år gammal (...) en 24-årig extern firmatecknare (...) …
Intressant att skribenten så hårt går in på ålder. Spelar åldern någon roll? Ska vi diskriminera utifrån det kriteriet?
Frk Stenbäck var 25 år när hon tog över ett av Sveriges större aktiebolag.
Unge Herr Persson var 32 år gammal när han tog över Sveriges största aktiebolag.
Mr Zuckerberg var 21 år när han grundade ett ganska populärt internetforum.
Det har ju sedan gått rätt bra för dem.
Är det här rätt forum att sprida anonymt skvaller med insinuationer om inkompetens baserad bland annat på ålder?
 
Toppen